Skocz do zawartości




[W201] Naprawa / Wymiana suwaka obrotów nawiewu


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Offline   tato81


  • Postów: 624
  • Na forum od: 04 sie 2009
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 grudnia 2016 - 11:46

*
Popularny

Aby wyciągnąć mechanizm suwaka prędkości nawiewu najpierw należy zdjąć konsole środkową. W tym celu należy wyciągnąć dwie środkowe kratki nawiewu. Na dole pod nimi znajdują się dwa wkręty które należy wykręcić:
Dołączona grafika
Następnie zdejmujesz trzy pokrętła, wyciągając je do siebie. Niektórzy twierdza że należy to zrobić przy użyciu kombinerek najlepiej przez jakąś szmatkę. Ja natomiast uważam że bezpieczniej jest to ściągnąć po prostu przy użyciu siły rąk. Miałem kila mercedesów i w każdym dało się je ściągnąć ręką. NA PEWNO BEZPIECZNIEJ – bez szkody dla pokrętła.
Dołączona grafika
Następnie odkręcasz nakrętki, które widać po zdjęciu pokręteł.
Dołączona grafika
Następnie ściągamy końcówkę suwaka. Siedzi dość ciasno więc trzeba ściągać siłą ale z ogromnym wyczuciem. Niektórzy zalecają również ściągnąć panel z napisem min/max podważając go śrubokrętem co może go porysować / uszkodzić nieodwracalnie gdyż jest delikatny. Nie ma jednak potrzeby sciągania go, trzeba tylko uważać wyciągając konsole żeby trzpień suwaka nam go nie rozwalił.
Dołączona grafika
Zostały jeszcze do odkręcenia dwa wkręty. Jeden znajdziemy po stronie pasażera a drugi po stronie kierowcy. Oba w dolnej części konsoli:
Dołączona grafika
W przypadku krótkiej konsoli, jest ona już do wyciągnięcia. Ciągniesz trzymając od dołu do siebie delikatnie ściągając do dołu. W przypadku konsoli długiej należy jeszcze odkręcić dolne mocowania, umiejscowione pod popielniczką.
Dołączona grafika
Teraz gdy konsola jest już ściągnięta. Naszym oczom ukazuje się panel sterowania nagrzewaniem. Aby ściągnąć mechanizm suwaka należy przekręcić imbusem o 90° plastikowe mocowanie zaznaczone na zdjęciu.
Dołączona grafika
Pozostaje ściągnąć linkę:
Dołączona grafika
Po zdjęciu wtyczki umiejscowionej w tylnej części, mechanizm mamy w ręku. Można go wymienić na inny lub próbować reanimować. Jest to dość prosta konstrukcja. W moim przypadku ukruszył się w środku kawałek plastiku. Da się to bez problemu naprawić. O czym napisze poniżej:
Aby dostać się do środka mechanizmu, należy rozwiercić plastikowe nity.
Dołączona grafika
Żeby było łatwiej rozpołowić mechanizm, ściągamy zawleczkę z ramienia sterującego linką. Ramię można wówczas zdjąć z mechanizmu suwaka.
Dołączona grafika
W moim przypadku awaria akurat polegała iż między 1 a 2 biegiem nawiewu blokowało. Nie dało rady przesunąć dalej niż bieg 1. Problemem okazała się ukruszona blokada na trzpieniu drugiego biegu. Na zdjęciu pod spodem z numerem 1 oznaczyłem trzpień z ukruszoną blokadą, a nr 2 trzpień z prawidłowa blokadą;
Dołączona grafika
Wstawiam też link do filmu na YT żeby pokazać jak to pracowało i w którym miejscu blokowało;

https://youtu.be/5X9hBgRgPfg

Tak wyglądało wszystko po demontażu:
Dołączona grafika
Ja blokadę trzpienia zrobiłem przy użyciu pinezki. Nawierciłem dziurę tuz przy trzpieniu, na tyle ciasną żeby pinezka ledwo weszła. Oczywiście pinezka musiał zostać skrócona o kilka milimetrów;
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Na zdjęciu powyżej widać już metalowy trzpień pinezki, dla bezpieczeństwa podklejony klejem. A na zdjęciu poniżej końcówkę pinezki która widoczna jest na obudowie suwaka. Oczywiście całość po zamontowaniu w aucie będzie niewidoczna.
Dołączona grafika

Na zakończenie jeszcze pokazuje filmik na YT jak suwak pracuje po naprawie. Generalnie wydawać by się mogło że całość do wyrzucenia. Ale dla chcącego nic trudnego:

https://youtu.be/Oy2hZx46X6k










Podobne tematy Zwiń