[w201] Jaki alternator / jaki regulator napięcia?
#1
Napisano 01 czerwca 2018 - 16:50
Odkąd tylko kupiłem swoją gwiazdę mam wahnięcia napięcia, więc doszedłem do wniosku, że najwyższy czas wymienić regulator napięcia w swoim Mercedesie. Przejrzałem oferty w internecie i zdębiałem, gdyż okazało się to bardziej złożone, niż się spodziewałem . Regulatory posiadają tak różną specyfikację, że musiałem trochę pogrzebać w internecie i swoich papierach aby połączyć to w jakąś logiczną całość i... Niewiele mi to pomogło .
Regulatory mają rozrzuty pomiędzy napięciem 12V lub 14V oraz napięciem roboczym, które wynosi 14V, 14,1V, 14,2V, 14,5V oraz nawet 14,7V. Do tego są przypisane alternatorom o prądzie znamionowym 55A lub 70A.
Pomyślałem, że wiele zależy zapewne od alternatora, w którym siedzi taki regulator, więc sięgnąłem po książkę "Mercedes-Benz 190" WKŁ-u, gdzie znalazłem informacje, że:
-napięcie znamionowe alternatora wynosi 14V,
-prąd znamionowy wynosi 55A
-marka i typ alternatora to: Bosch 0120 489 917 (12V, 55A), Bosch 0120 489 918 (12V, 65A), Bosch 0120 489 232 (12V, 55A), Bosch 0120 489 233 (14V, 55A), Bosch 0120 489 234 (14V, 70A), Bosch 0120 489 323 (14V, 55A) lub Bosch 0120 489 324 (14V, 55A).
Pomyślałem, że może więcej dowiem się z tabliczki znamionowej swojego alternatora, więc niezwłocznie tam zajrzałem i znalazłem...
Bosch 0986 033 810 (14V, 70A), oraz regulator napięcia Hella 14,1V. Myślę sobie, że mam problem z głowy, ale potem doszedłem do wniosku, że ktoś mógł wymienić alternator i być może oryginalny miał inne napięcie i prąd znamionowy, więc sięgnąłem do mojej ostatniej deski ratunku, czyli oryginalnej, niemieckiej instrukcji samochodu, a tam napisane, że alternator który jest zamontowany w moim typie, to 14V i 55A i niezależnie od tego jaką pojemność ma silnik (z wyjątkiem 190E 2,6, który ma 14V i 70A), oraz czy jest to gaźnik, wtrysk, czy diesel, wszystkie alternatory powinny mieć 14V i 55A.
Pytam się więc, po jaki huk są alternatory 12V i regulatory napięcia inne niż 14V, skoro do tych samochodów są przypisane tylko dwa typy alternatorów według samego Mercedesa ???
Czy moje nierówne napięcie może wynikać ze złego typu alternatora? Oraz jaka jest różnica między regulatorem z napięciem roboczym 14V, 14,1V, 14,2V, 14,5V? Czy mogę wsadzić tam cokolwiek, byle miało napięcie 14-14,5V?
Ratunku!
#2
Napisano 02 czerwca 2018 - 07:53
#3
Napisano 02 czerwca 2018 - 11:08
#4
Napisano 02 czerwca 2018 - 14:17
#5
Napisano 07 czerwca 2018 - 18:46
Cytat
Może wynikać np. z uszkodzonego/zepsutego regulatora napięcia lub uszkodzonego samego alternatora. Za słaby lub za mocny alternator w stosunku do akumlatora mogłby niedoładowywać lub go przeładowywać. Np. gdy włączysz odbiorniki na za słabym alternatorze napięcie ładowania spadnie poniżej wartości przy którym zapewnia ładowanie akumlatora + dostarczenie prądu dla odbiorników. Napięcie ładowania gdy zostawimy auto w spokoju powinno być stałe.
Układ alternatora+regulatora+akumlatora ma kompensować zużycie pradu które jest podczas uruchamiania auta oraz normalnego jego użytkowania (przejazd z punktu A do B ze światłami i włączonym radyjkiem;q). Wydajność układu prądowego musi być na +. Tak więc gdy pokonujemy krótkie trasy to ten naddatek ładowani nie wystarcza aby podczas trasy skompensować zużycie mocy i wtedy rozładowujemy akumlator zwłaszcza zimą.
Oznaczenia na regulatorach napięcia są poglądowe np nadrukowane jest 12V podczas gdy napięcie ładowania ma np +/- 14.2 V i tyle powinien dawać na biegu jałowym bez obciążenia. Najlepiej sprawdzić wg katalogu.
Możesz spróbować na początek podmienić regulator napięcia i zobaczyć co się dzieje. Nie są to dużę koszta. Osobiście kupiłbym zamiennik koszta max 30 zł. Oreginały bosh/hella ceny zdrowo przesadzone. Co do napięcie regulatora to musi być ono takie, że gdy włączysz odbiorniki nie spadnie ono poniżej minimum myśle, że jest podobnie jak T34 pisze w granicach 13.9-14 V.
Użytkownik Pilgrim edytował ten post 07 czerwca 2018 - 18:47
#6
Napisano 12 czerwca 2018 - 19:54
#7
Napisano 13 czerwca 2018 - 06:14
Odkąd tylko kupiłem swoją gwiazdę mam wahnięcia napięcia
Tzn.,co się dzieje,co znaczy wachnięcia ?
#8
Napisano 16 czerwca 2018 - 09:39
Przyszedł regulator , więc zabrałem się za wykręcenie starego, jednak najpierw zmierzyłem napięcia.
Otworzyłem maskę i aku miał 12,45V
Na włączonym silniku: 12,7V
Plus światła: 14,4-14,9V
Plus radio: 14,2-14,9V
Plus dmuchawa: 13,8-14,1V
Plus ogrzewanie tylnej szyby: 12,9 i spadało do 12,6V
Zgasiłem silnik i zabrałem się za wymianę żarówek świateł postojowych.
Po jakimś kwadransie ponownie zmierzyłem napięcia.
Aku: 12,7V
Plus silnik: 14,35-14,7V
Światła: 14-14,8V
Radio: 13,9-14,7V
Dmuchawa: 13,6-13,9V
Ogrzewanie tylnej szyby: 12,8V i spadało.
Spróbowałem następnie wykręcić regulator napięcia i włożyć nowy, ale raz, że kolektor wylotowy już się wystarczająco nagrzał aby można było na nim grillować, a dwa, że śruby trzymające regulator okazały się wyrobione. Sam alternator też nieźle się nagrzał. Z nieba żar, z dołu żar... Spróbuję jeszcze wieczorem, jak się ochłodzi, albo jutro z rańca, ale obawiam się, że będę musiał wyciągnąć cały alternator
Użytkownik Eferyn edytował ten post 16 czerwca 2018 - 09:41
#9
Napisano 16 czerwca 2018 - 18:54
Napięcie przy uruchomionym silniku: 14,15V
Plus światła: 14V
Plus radio 13,9V
Plus dmuchawa: 13,7V
Plus ogrzewanie tylnej szyby: 12,9V i spadało.
Pomijając obciążenie aku z ogrzewaniem tylnej szyby, to napięcia się ustabilizowały, aczkolwiek obawiam się, że tymczasowo. Stary regulator miał nierównomiernie wytarte szczotki i wcale nie były krótkie, więc wygląda na to, że czas zregenerować alternator .
Chyba, że moje rozumowanie jest błędne... Jeśli tak, to poprawcie mnie proszę
#10
Napisano 16 czerwca 2018 - 20:52
Użytkownik melfio1 edytował ten post 16 czerwca 2018 - 20:53
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[w201/w124] Olej do silnika benzynowego - jaki? |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kataklysm |
|
||
Felgi 17" jaki zakres et przy szerokości 8 i 7,5? |
Modyfikacje,Tuning | KarolekPindoleee |
|
|
|
[W124] Jaki akumulator do 230 E |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | wojciech |
|
|
|
Ustawienie pompy po demontażu alternatora 250D |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Lisu |
|
||
Jakie powinny być sprężyny do E200 94' |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | artmerol |
|
|