Skocz do zawartości




- - - - -

[OM601] Pompa vacuum


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 03 września 2018 - 19:50

Ogólnie mam problem taki, ewidentnie słychać terkotanie z pompy vacuum lub za nią, występuje to na średnio zagrzanym silniku(przejechane +/- 5 kilometrów), na wolnych obrotach słyszalne, gdy zrobię prze gazówkę słychać zgrzyt metalu z tamtego miejsca, niby podciśnienie na "oko" sprawdzane jest tam gdzie powinno, układ podciśnienia z pompy vacuum działa prawidłowo.
  • Jak taką pompę można sprawdzić czy jest sprawna w jakim stopniu zużyta?
  • Ta rolka, którą widać poniżej na zdjęciach jest ona zużyta, kółko wystaje około 1mm powyżej zaczepów z boku...
  • Czy OM604 ma tą samą pompę vacuum? (teoretycznie miałbym opcję przełożenia wtedy, bo OM604 idzie niedługo na złom)
  • Czy da się jakoś ocenić stan tej krzywki na zębatce dla realizacji pracy pompy vacuum?
  • Czy jest możliwe żeby przez taki stopień zużycia takie takie odgłosy z pompy vacuum powstawały?
Zdjęcia:
https://mega.nz/#F!R...Aw_ODmhF3hL6vUw

Jakby co jutro mogę dostarczyć lepsze zdjęcia tej krzywki...



#2 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 września 2018 - 09:59

Masz wyślizgany ślimak, jak i rolkę w pompie. Nie powinno trak być, pompa do wymiany, ten ślimak być może też, niestety nie da się ze zdjęcia określić, czy to niewielkie ryski, czy wytarte i wyczuwalne wgłębienie. Wszystko wygląda na świeże uszkodzenia.

Ślimak (ta krzywka) musi być równy i gładki. Nierówności, wgłębienia spowodują zepsucie włożonej pompy.

Ja jestem po awarii pompy vacum (łożyska i resztę wyciągałem magnesem przez korek spustu oleju). Kilka tygodni wcześniej zaczęło głośno stukać. U mnie jednak bieżnia była ok. U Ciebie wygląda, jakby łożysko blokowało się i tarło.

Co do podciśnienia, to będzie ono dopóty, dopóki pompa będzie wykonywała prawidłowe ruchy, tj. dopóki się nie rozpadnie łożysko.

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 04 września 2018 - 10:02


#3 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 04 września 2018 - 12:00

Szczerze powiem że auto zaczęło się tłuc coraz bardziej w sumie tak od maja tego roku, a przed majem coś się tłukło, 10 000 kilometrów wcześniej, po wymianie oleju, ale nie pamiętam co to było. Tego roku miałem wymianę oleju i po wymianie coraz głośniej pracował, tak czy tak, tyle mi schodziło z tym sprawdzaniem, że aż wrzesień dzisiaj mamy, powymieniałem amortyzator napinacza paska, oraz zlokalizowałem łożysko plus wyciek z pompy paliwa, jako hałasy jakby wskazywały na nierównomierne, musiałem usunąć katalizator, bo pompa wtryskowa jak ją wyregulowałem, to auto nigdy tak nie jeździło mi, a że dałem do pieca to jakiś wybuch w katalizatorze nastąpił i auto na pełnej pompie do 90 maksymalnie się zbierało... Katalizator usunąłem, jednak auto ma różne humorki, raz do 120-130 się rozpędzi i nic więcej, a innym razem do 150 jedzie i jeszcze chce wyrwać silnik :) (ta sama droga, jak czasem rurę prostowałem w ramach testów mocy). Tak czy tak zostało mi teraz do wyeliminowania 4 dźwięki z samochodu, dwa z nich właśnie za pompą vacuum słychać, sprawdzałem przy pompie, przy rozebranym osprzęcie czy to od niej takie odgłosy idą, ale nie, bardziej to wszystko słychać jest od strony pompy vacuum. Jak będę miał chwilę wrzucę zdjęcia tego ślimaka w lepszej możliwej jakości...

Pytanie jedno, czy od stopnia zużycia pompa będzie słabiej wydajnie pracować, bo ja mam wrażenie że od pewnego czasu tak około 1-2 miesiące, auto mi słabiej hamuje jakby, a przed klockami wymianą było to samo, ogranicznik się starł, wymieniłem i dalej tak sobie hamuje(po dotarciu).

#4 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 04 września 2018 - 13:29

Tutaj dodaję jeszcze parę zdjęć tego ślimaka, gdy jadę przez niego palcem, wydaje się być równy jak i nic nie widzę jakiegoś znaczącego wgłębienia co by okiem wykrył... Mam takie pytanie, tam gdzie na ślimaku jest dolina czy on ten cały ślimak nie jest czasem za bardzo przytarty? Mam takie pytanie ponieważ nie mogłem na internecie znaleźć żadnego odniesienia. Niby zabrałem się za wykręcenie pompy vacuum w OM604, ale jak się okazuje 4 śrubki poszły, 1 termicznie, a z jedną mam problem, niestety pompa tam mocowana jest na imbusie... W ogóle dlaczego ślad na ślimaku jest nie równomierny? To łożysko, na pompie vacuum powinno całe być takie błyszczące na środku, czy całe takie matowe jak po bokach i w ogóle czemu też nie jest cała jego powierzchnia jednego rodzaju? No i teraz najważniejsze pytanie, czy to może powodować taki dźwięk? (W sumie mogłem go nagrać, bo niestety mam filmy jak taki dźwięk był, ale był trochę inny bo inne dźwięki się nakładały, za czasów kiedy podejrzewałem diekiel auta czy coś)

https://mega.nz/#F!Y...Cf-uXxBWFFUgUKA

Użytkownik Dulson edytował ten post 04 września 2018 - 13:32


#5 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 września 2018 - 13:29

Czytałem na tym forum podczas swojej awarii pompy vacum, że przy problemach z pompą vacum zaczyna się od właśnie problemów z hamulcami, przy czym chodziło po prostu o twardszy pedał hamulca, nie samą skuteczność hamowania (choć jedno może wynikać z drugiego). Ja jednak nic takiego nie miałem. Pompa vacum generuje (produkuje) podciśnienie na skutek ruchów posuwisto-zwrotnych, które powstają na skutek "jeżdżenia" ułożyskowanej rolki po tym "ślimaku". Jeśli ruch ten nie jest zakłócony, to z podciśnieniem nic nie powinno się dziać (tym bardziej, że na twojej pompie nie widać żadnych wycieków). Chyba, że dojdzie do sytuacji, że rolka będzie już "skakać" po bieżni, to potrafię sobie to wyobrazić (słabsze podciśnienie). Jednak wg mnie dopóki pompa się nie zacznie rozpadać, podciśnienie będzie ok. U mnie jedyny objaw, jaki potem się pojawił, to auto nie zgasło z kluczyka, czyli podciśnienie nagle wsiąkło. Zaraz potem odczułem całkowity brak wspomagania hamulców.

Te wytarte powierzchnie u Ciebie (bieżnia i ślimak) to na pewno jest awaria. U mnie na ślimaku (już po awarii) nie było takiego czegoś, na używanej pompie którą zakupiłem też rolka była ok (a kupiłem używany starszy model Pierburga, bez śrubek na dekielku i z odsłoniętymi łożyskami), po umyciu rolka wyglądała jak nowa, bez rys i przetarć. Jak wyglądała stara to nie wiem, bo wszystko zmieliło, że spokojnie wyszło przez korek spustu oleju. Ciężko było rozróżnić elementy :)

http://mb201-124.eu/...321#entry392321

 Użytkownik Dulson dnia 04 września 2018 - 13:29 napisał

Tutaj dodaję jeszcze parę zdjęć tego ślimaka, gdy jadę przez niego palcem, wydaje się być równy jak i nic nie widzę jakiegoś znaczącego wgłębienia co by okiem wykrył... Mam takie pytanie, tam gdzie na ślimaku jest dolina czy on ten cały ślimak nie jest czasem za bardzo przytarty? Mam takie pytanie ponieważ nie mogłem na internecie znaleźć żadnego odniesienia. Niby zabrałem się za wykręcenie pompy vacuum w OM604, ale jak się okazuje 4 śrubki poszły, 1 termicznie, a z jedną mam problem, niestety pompa tam mocowana jest na imbusie... W ogóle dlaczego ślad na ślimaku jest nie równomierny? To łożysko, na pompie vacuum powinno całe być takie błyszczące na środku, czy całe takie matowe jak po bokach i w ogóle czemu też nie jest cała jego powierzchnia jednego rodzaju? No i teraz najważniejsze pytanie, czy to może powodować taki dźwięk? (W sumie mogłem go nagrać, bo niestety mam filmy jak taki dźwięk był, ale był trochę inny bo inne dźwięki się nakładały, za czasów kiedy podejrzewałem diekiel auta czy coś)

https://mega.nz/#F!Y...Cf-uXxBWFFUgUKA

Ślad nie jest równomierny, ponieważ zmienia się nacisk rolki na ślimak (górka=mocniejszy, dołek=słabszy). Czy bieżnia jest ok, to ciężko ze zdjęć ocenić. Powiem tak - nie powinno być na niej widocznych uszkodzeń. U Ciebie widać uszkodzenia i trudno ocenić, ile powierzchni zostało startej i jaki to będzie miało wpływ na pracę "nowej" pompy. Awaria tego to nic przyjemnego, choćby dla samej świadomości warto rozważyć wymianę tego ślimaka. Niestety nie wiem, jak skomplikowana jest to operacja.

Zawsze możesz założyć po prostu drugą pompę. Na pewno usłyszysz jej nieprawidłową pracę.

Co do hamulców, warto sprawdzić je na stacji, może słabo hamuje tył i stąd uczucie niskiej skuteczności.

A te błyszczące ślady, to są właśnie uszkodzenia. Powstały na skutek tarcia pomiędzy zablokowaną bieżnią w pompie a ślimakiem. Zamiast się kręcić, to tarło i wytarło do błysku. Śladów tarcia nie powinno być ani na pompie, ani ślimaku.

Jak ręcznie obracasz tą rolką na pompie, czujesz opory? Nie blokuje się?

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 04 września 2018 - 13:54


#6 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 04 września 2018 - 14:16

To dużo się dowiedziałem, hmm do diagnosty nie mam co jechać żadnego bo mi auto wywalą za dziury w błotnikach hah :D Oczekują na wymianę... Hamulce to bym nie powiedział że twardy, tylko głębiej trzeba go jakoś włożyć, wcześniej bardziej mniej go naciskałem i auto stawało w miejscu, mówiąc o starych klockach, a potem nagle coś się popsuło, klocki się skończyły i tak, wymieniłem na nowe, dotarłem i dalej to samo czuje... W sumie to nie jest problem, bo ja jak lekko np. zmienię sobie fotel to od razu inaczej mi się autem jeździ... Ja powiem to tak, miejsce gdzie jest "wyjeżdżony" ślimak jest właściwie pod palcem gładki, dla pewności oczyściłem go z filmu olejowego by lepiej to poczuć. Co do rolki, po wyjęciu od razu, ruszałem ją, no obraca się luźno według mnie, oczywiście aby ją wprowadzić w nagły ruch palcem i sprawdzić jak będzie się obracać sama to nie da się tak zrobić, bo jak odejmę palca właściwie od razu się zatrzymuje. Po wyczyszczeniu tego elementu to samo się stało... Co do ślimaka, to demontaż nie stanowi dla mnie żadnego problemu, a i tak raczej pompę wtryskową będę robił więc tym bardziej. Problem stanowi dostępność tej części niestety jest ona zespolona i to stanowi problem. Liczę się z problemami ze znalezieniem tego na złomie, bo pewnie nikt tego nie wyciąga, albo co gorsza będzie mi z czymś sprzedawał... Jeszcze jak rozkręcę OM604, zobaczę jak tam sytuacja wygląda, zrobię zdjęcia i dam znać :)

Użytkownik Dulson edytował ten post 04 września 2018 - 14:16


#7 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 04 września 2018 - 16:52

To tak... Pompa jest taka sama, jedyna różnica jej to osprzęt wokół rolki jaki występuję. Według mnie rolka jak i ślimak wygląda tak samo w tych "rysach". Ślimak wielkością swoją jest taki sam, rolka jest jak widać na zdjęciach znacznie lepsza i w ogóle... Okazuje się że to że rolka jest większa, to i tak pompa pracuje w tym samym zakresie i skok tłoka jest taki sam, ponieważ pewnie to urządzenie obok rolki wysuwa ją tak, żeby nie zależnie od stopnia zużycia pracowała tak samo wydajnie (chyba że się skończy to pewnie kicha będzie). Teraz biorę się za przełożenie jej, bo tak i tak ją biorę z tamtąd, a i uszczelka została, to zamontuje ją na testy, posprawdzam co i jak czy coś się zmieniło i jak coś to nagram te dźwięki i w ogóle. Zastanawiam się czy jest możliwość zmiany samej tylko rolki?

https://mega.nz/#F!8...0MwfaGvleUboWWA

#8 Offline   jaszek7777


  • Postów: 885
  • Na forum od: 01 paź 2013
  • Miejscowość: Ostróda
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 września 2018 - 09:49

 Użytkownik Dulson dnia 04 września 2018 - 14:16 napisał

To dużo się dowiedziałem, hmm do diagnosty nie mam co jechać żadnego bo mi auto wywalą za dziury w błotnikach hah :D (...)
Nie chodzi o pojechanie na badanie techniczne (przegląd). Stacje diagnostyczne świadczą też inne usługi, jak np. sprawdzenie zawieszenia, czy hamulców, i robią to nawet często za darmo lub za cenę przysłowiowej flaszki. Ja korzystałem już z tego kilka razy pomiędzy badaniami technicznymi.

Co do obracania tą bieżnią, co to siedzi na łożyskach w pompie, to bez obciążenia faktycznie wszystko może się luźno kręcić. Po jej założeniu i dokręceniu to wszystko naprawdę mocno napiera na ślimak w aucie. Spróbuj samodzielnie ręcznie wykonywać ruchy posuwisto-zwrotne, idzie po prostu ciężko i naprawdę mocno trzeba nacisnąć.

Co do dostępności też się zgadzam, że może być trudno. Ja dzwoniąc po okolicznych szrotach miałem nawet problem z zakupem samej pompy, wszyscy mówili mi, że im się nie opłaci dekompletować całych silników. Że pompę wody, to jeszcze ok, ale tego nie wyjmują, jeśli silnik na chodzie.

Jak na pierwszy rzut oka pasuje wszystko z OM604, to przełóż i oceń. Od razu będziesz wiedział. Zanim się cokolwiek będzie chciało rozpaść, to usłyszysz, tym bardziej, że będziesz na to zwracał uwagę :)

Użytkownik jaszek7777 edytował ten post 05 września 2018 - 09:49


#9 Offline   Dulson


  • Postów: 39
  • Na forum od: 29 cze 2018
  • Miejscowość: Nowy Sącz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W202

Napisano 05 września 2018 - 23:54

Fajnie, jak tak dużo doświadczenia według mnie zbieram w tak krótkim czasie, czuję taką wielką satysfakcje. Pompę przełożyłem na testy, bez zmian, hamulca nie testowałem, bo nie miałem jak. Nie wiem kiedy je przetestuje. Średnio zagrzany silnik i problem zaczyna dziać się, następnie załącza się ssanie, przegazówka, grzechot w silniku i ssanie spada jak i terkotania nie ma żadnego... Tak czy tak pompa chodzi dźwiękowo tak samo, czyli ten dźwięk który się wydobywa będzie zza pompy vacuum lub gdzieś w jej okolicach... Pompę od OM604 wyciągłem, aby wrócić do tamtego silnika uszczelkę i moją starą pompę, a swoją szlifa zrobiłem, nowa uszczelka (25 PLN ASO), nowe śruby z podkładkami i na razie więcej jej nie ruszam. Ewentualnie jak dalej mi się plan mój nie powiedzie, to będę uderzał w kierunku pompy wtryskowej No tak czy tak, temat pompy vacuum uznaje za zamknięty, jeszcze w najbliższym czasie przetestuje jeszcze te hamulce co nie i dam znać oraz nagram tak profilaktycznie te dźwięki...

Puki co temat jeszcze nie zamknięty. Bo te jeszcze dźwięki dam i info odnośnie hamulców... Muszę sprawdzić jeszcze serwo, bo kiedyś był problem z nieszczelnością - długa historia. Aktualnie zabieram się za ściągnięcie dekla i sprawdzenie, ślizgu napinacza(szczególnie), wyciągnięcia łańcucha(szczególnie), luzów zaworowych, szklanek, krzywek itd. Muszę oglądnąć też tunel w którym idzie łańcuch od zaworów do napędu pompy wtryskowej i vacuum. Ponieważ w tunelu łańcucha od pompy wtryskowej do koła pasowego widoczne jest obtarcie na tym elemencie jakby łańcuch skakał, własnie na tych wolnych obrotach, na średnio zagrzanym silniku. No, a jak to nie rozwiąże mi problemu no to ściąganie pompy wtryskowej i wtrysków, no i jedziemy na maszynę Myślę, że taki bieg pracy jest dla mnie rozsądny. Urządzenie to jest zamontowane sztywno tak samo w OM604 co w moim OM601, bo tak dla porównania sprawdzałem...

Tutaj z ciekawości daję stan tego tunelu dla OM601: https://mega.nz/#!UN...DrdHn52M6B4WzEw
i OM604: https://mega.nz/#!YF...5_eHZlWEGid_CsI








Podobne tematy Zwiń