Na jakiej zasadzie dziala wentylator z wiskoza. Moj wentylator strasznie piszczy i mnie wkurza, czy da sie cos z tym zrobic >???
1
53 odpowiedzi w tym temacie
#1
Napisano 24 marca 2007 - 12:17
#2
Napisano 24 marca 2007 - 13:50
magik, podobno ktos gdzies kiedys pisal ze sie da to rozebrac :roll: a podobno ze jak sie spierniczy to amen
mogly sie tulejki wyrabac tak jak to ma miejsce w nagrzewnicy moze trzeba przesmarowac
mogly sie tulejki wyrabac tak jak to ma miejsce w nagrzewnicy moze trzeba przesmarowac
#3
Napisano 24 marca 2007 - 14:09
"Sprzęgło Visco wentylatora
Hydrauliczne sprzęgło wentylatora, które reguluje bezstopniowo liczbę obrotów wentylatora w zależności od temperatury czynnika chłodzącego. Sprzęgło wentylatora nie podlega obsłudze. Sprawdza się je wtedy, gdy silnik jest za gorący. Przy rozruchu na zimno wentylator pracuje przez ca 3 minuty na wyższych obrotach. W tym czasie olej hydrauliczny przepływa z komory roboczej do zasobnikowej. Po tym sprzęgło się wyłącza. Wentylator obraca się teraz odpowiednio do obrotów silnika, jednakże nie szybciej niż 2100/min. Jak długo silnik pracuje na normalnej temperaturze roboczej, tak długo sprzęgło Visco nie włącza się. Wraz ze wzrostem temperatury czynnika chłodzącego w wyniku większego obciążenia silnika lub wysokiej temperatury zewnętrznej przez chłodnicę zaczyna przepływać także cieplejsze powietrze. Powietrze dochodzi do sprzęgła Visco. gdzie sprężyna bimetalowa zwalnia dopływ oleju do komory roboczej w momencie, gdy temperatura powietrza przekroczy ca 73'C. Odpowiada to temperaturze czynnika chłodzącego od 90* do 95'C. Wentylator włączany jest sprzęgłem Visco, na które działa ciśnienie oleju hydraulicznego w komorze roboczej. Wentylator zaczyna obracać się z prędkością równą obrotom silnika, lecz tylko do granicy 3500 obr./min.
Sprawdzanie działania sprzęgła Visco
Włączyć ciepły silnik i zostawić na obrotach od 4000 do 4500/min.
Po zagrzaniu się płynu chłodzącego do 90'-95'C obroty wentylatora powinny wyraźnie zwiększyć się o ca 1000/min. (można to sprawdzić słuchem).
W przeciwnym razie wymienić sprzęgło.
Uwaga: Wymontowane sprzeglo Visco przechowywac wzgl. transportowac tylko w polozeniu stojacym. Mozna ewentualnie na krótko polozyc sprzeglo strona kolnierzowa do dolu, ale nigdy przednia. "
Hydrauliczne sprzęgło wentylatora, które reguluje bezstopniowo liczbę obrotów wentylatora w zależności od temperatury czynnika chłodzącego. Sprzęgło wentylatora nie podlega obsłudze. Sprawdza się je wtedy, gdy silnik jest za gorący. Przy rozruchu na zimno wentylator pracuje przez ca 3 minuty na wyższych obrotach. W tym czasie olej hydrauliczny przepływa z komory roboczej do zasobnikowej. Po tym sprzęgło się wyłącza. Wentylator obraca się teraz odpowiednio do obrotów silnika, jednakże nie szybciej niż 2100/min. Jak długo silnik pracuje na normalnej temperaturze roboczej, tak długo sprzęgło Visco nie włącza się. Wraz ze wzrostem temperatury czynnika chłodzącego w wyniku większego obciążenia silnika lub wysokiej temperatury zewnętrznej przez chłodnicę zaczyna przepływać także cieplejsze powietrze. Powietrze dochodzi do sprzęgła Visco. gdzie sprężyna bimetalowa zwalnia dopływ oleju do komory roboczej w momencie, gdy temperatura powietrza przekroczy ca 73'C. Odpowiada to temperaturze czynnika chłodzącego od 90* do 95'C. Wentylator włączany jest sprzęgłem Visco, na które działa ciśnienie oleju hydraulicznego w komorze roboczej. Wentylator zaczyna obracać się z prędkością równą obrotom silnika, lecz tylko do granicy 3500 obr./min.
Sprawdzanie działania sprzęgła Visco
Włączyć ciepły silnik i zostawić na obrotach od 4000 do 4500/min.
Po zagrzaniu się płynu chłodzącego do 90'-95'C obroty wentylatora powinny wyraźnie zwiększyć się o ca 1000/min. (można to sprawdzić słuchem).
W przeciwnym razie wymienić sprzęgło.
Uwaga: Wymontowane sprzeglo Visco przechowywac wzgl. transportowac tylko w polozeniu stojacym. Mozna ewentualnie na krótko polozyc sprzeglo strona kolnierzowa do dolu, ale nigdy przednia. "
#4
Napisano 24 marca 2007 - 14:16
magik, jesteś pewny że masz wiskozę, a nie wentylator załączany przez elektromagnes?
#5
Napisano 24 marca 2007 - 14:19
Silnik ma bankowo wiskoze bo jest to Diesel 2.5 (z MB 124 rok 93 z garbem na pokrywie). Jeszcze pusze obadac czy to napewno halasuje wyskoza a nie pasek. Jest to takie piszczenie i wlasnie nie jestem pewny. Zastanawiam sie czy przypadkiem nie jest zwalony napinacz paska i dlatego mi tak jeczy. Mozliwe ze pasek ma luz i sie slizga. Co o tym sadzicie ???
#6
Napisano 24 marca 2007 - 18:39
Moze tez byc zuzyte lozysko rolki napinacza, moze tez byc nieosiowo ustawione. Efekt - piski.
#7
Napisano 25 marca 2007 - 19:10
Czy w kazdym silniku jest takia sama wiskoza czy benzyna - diesel jest inna ???
#8
Napisano 25 marca 2007 - 19:16
magik napisał:
Czy w kazdym silniku jest takia sama wiskoza czy benzyna - diesel jest inna ???
Nie w każdym sa takie same
W tym silniku o którym piszesz z W124 2,5D powinno być o numerze 603 200 00 22 lub 603 200 02 22
Pasuje taż do diesla 200D i 300D oraz do 210 290D
#9
Napisano 25 marca 2007 - 19:23
Czyli obojetnie jaka pojemnosc i czysilnik jest benzynowy czy diesel to wiskoze ma taka sama ??? Nawet w silnikach z roznych rocznikow ???
#10
Napisano 25 marca 2007 - 19:24
magik napisał:
Czyli obojetnie jaka pojemnosc i czysilnik jest benzynowy czy diesel to wiskoze ma taka sama ??? Nawet w silnikach z roznych rocznikow ???
Przecież odpisałem wyżej że nie są identyczne dla wszystkich modeli
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[W201] czujnik załączający wentylator |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | MarcinCIE |
|
|
|
Odkręcająca się wiskoza (niszczy chłodnice) |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | TomaszK4 |
|
||
[M104] - Przesuwające się koło wentylatora chłodnicy |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Szarik |
|
||
Regulator obrotów wentylatora, potencjometr |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Patryk96 |
|
|
|
[w201] [190D] Sprzęgło elektromagnetyczne wentylatora chłodnicy - wiatrak się obraca lekko cały czas. |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | SQ5NAZ |
|
|