Jump to content




- - - - -

Ustawienie potencjometra klapy w KE-Jetronic na LPG


61 replies to this topic

#41 Offline   Lord Zekanda


  • posts 2,423
  • Joined 22 Feb 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 31 March 2014 - 21:28

Jeżeli ustawisz wolne obroty na LPG z wyłączonym ZPD to efekt końcowy będzie taki sam jak z registrem w miejscu ZPD.

Wyświetl postUżytkownik Mastur dnia 31 March 2014 - 14:03 napisał

ale przy wytartych ścieżkach potencjometru też skacze i nic złego się nie dzieje
ale czy skacze w taki sam sposób, opór skaczący "do zera" a opór skaczący w nieskończoność to dwa różne stany.



#42 Offline   Mastur


  • posts 180
  • Joined 11 Jan 2012
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Posted 01 April 2014 - 15:49

Wyświetl postUżytkownik Lord Zekanda dnia 31 March 2014 - 21:28 napisał

Jeżeli ustawisz wolne obroty na LPG z wyłączonym ZPD to efekt końcowy będzie taki sam jak z registrem w miejscu ZPD.

ale czy skacze w taki sam sposób, opór skaczący "do zera" a opór skaczący w nieskończoność to dwa różne stany.
Przecież to zpd reguluje wolne obroty, więc jak je ustawić z wyłączonym zpd?

Opór ma być zbocznikowany (czy jak to się tam nazywa), a przekaźnik rozłączałby główny obwód. Napęcie skakałoby <0,3V.

#43 Offline   Lord Zekanda


  • posts 2,423
  • Joined 22 Feb 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 01 April 2014 - 20:32

Wyświetl postUżytkownik Mastur dnia 01 April 2014 - 15:49 napisał

Przecież to zpd reguluje wolne obroty, więc jak je ustawić z wyłączonym zpd?
Parownikiem może? (chyba że radiem się da :E )

Wyświetl postUżytkownik Mastur dnia 01 April 2014 - 15:49 napisał

Opór ma być zbocznikowany (czy jak to się tam nazywa), a przekaźnik rozłączałby główny obwód. Napęcie skakałoby <0,3V.
jak wyliczyłeś te <0,3V ?

#44 Offline   michal93


  • posts 938
  • Joined 04 Mar 2011
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Inne auto:Audi A4 1.9 TDI

Posted 02 April 2014 - 17:52

Po co kombinować. Lepiej wstawić regulator wolnych obrotów i wszystko...

#45 Offline   Zielonalatarnia


  • posts 101
  • Joined 14 Feb 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Posted 04 April 2014 - 12:48

Dziękuję użytkownikowi Piotrek 190E i wszystkim którzy podpowiedzieli mi co i jak :) dziś ustawiłem potencjometr na LPG i powiem ze faktycznie robi robotę. Nie jest to łatwe bo trzeba wykonywać naprawde minimalne ruchy potencjometrem ale działa a oborty na PB są minimalnie wyższe ( ok 1000-1100 rpm) nie udało mi się ustawić tego idealnie bo nie jest to takie trudne ale uzyskałem wartość w przedziale 0,8-1V

Edited by Zielonalatarnia, 04 April 2014 - 13:03.


#46 Offline   Zielonalatarnia


  • posts 101
  • Joined 14 Feb 2014
  • Miejscowość: Olsztyn
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Posted 05 April 2014 - 08:57

Tak swoją drogą, to jak taka regulacja potencjometru może wpłynąć na spalanie w silniku?er domyślam się że spalanie Pb bedzie teraz wyższe z racji podwyższonych obrotów, a jak ze spalaniem lpg?

#47 Offline   szymtro


  • posts 530
  • Joined 07 Jun 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Posted 05 April 2014 - 19:45

Regulując potencjometrem zmieniasz sygnał do sterownika który odpowiednio będzie regulował skład mieszanki.
Wyższe napięcie to info że idzie więcej powietrza.
Po pokręceniu potencjometrem powinieneś tez doregulować sobie imbusem skład.
Nagrzany silnik i sprawna sonda doprowadzi do doregulowania składu - sterownik będzie odpowiednio sterował eha żeby utrzymać skład.
To co regulujecie wpływa bardzo na pracę na zimno oraz w momentach przejściowych(naciskanie i puszczanie gazu) oraz decyduje gdzie będzie sygnał do eha w stanie ustalonym.
Trzeba pamiętać że cis-e nie ma pamięci tymczasowej i nie zapamiętuje tego co było przed wyłaczeniem zapłonu. Czyli zawsze rusza z tego samego miejsca.

Inna regulacja to wymuszenie 0mA na eha i regulacja imbusem aby było w zakresie. Dopiero potem regulacja potencjometrem aby sterownik za bardzo nie zmieniał sygnału eha(to ma tylko doregulowywać). Zajmuje kilka godzin i jest dość żmudna a podczas regulacji okazuje się że i tak nie jest dobrze bo zużyte elementy.

#48 Offline   Piotrek 190E


  • posts 1,307
  • Joined 26 Dec 2012
  • Miejscowość: Świętokrzyskie (okolice Stąporkowa )
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Mecedes c220
  • Trzeci Mercedes:Mercdes w210 2.7cdi
  • Inne auto:Passat b5

Posted 05 April 2014 - 20:29

Wyświetl postUżytkownik szymtro dnia 05 April 2014 - 19:45 napisał

Po pokręceniu potencjometrem powinieneś tez doregulować sobie imbusem skład.
Guzik prawda zrób tak jak mówisz i zobaczysz że wartość na potencjometrze się zmieni , co więcej w polu tolerancji może się nawet nie zmieścić i cała operacje z regulacją mieszaki i ustawieniem potencjometru trzeba powtórzyć . Każda korekta mieszanki zmienia wartość na potencjometrze i odwrotnie czyli każde zmienienie wartości potencjometra zmienia także wypełnienie , wszystko polega na tym aby to odpowiednio zgrać ze sobą zwykle za pierwszym razem idealnie się nie wyreguluje ;)

#49 Offline   Mastur


  • posts 180
  • Joined 11 Jan 2012
  • Mercedes:W201 2.3E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Posted 05 April 2014 - 22:37

Wyświetl postUżytkownik Lord Zekanda dnia 01 April 2014 - 20:32 napisał

Parownikiem może? (chyba że radiem się da :E )
Żeby w ten sposób wyregulować obroty musiałbym dać zbyt ubogą, lub zbyt bogatą mieszankę, a rozchodzi się o to, żeby była mniej więcej stechiometryczna.

Wyświetl postUżytkownik Lord Zekanda dnia 01 April 2014 - 20:32 napisał

jak wyliczyłeś te <0,3V ?
Doświadczalnie, tak jest różnica między lpg a pb.

Wyświetl postUżytkownik michal93 dnia 02 April 2014 - 17:52 napisał

Po co kombinować. Lepiej wstawić regulator wolnych obrotów i wszystko...
Protec pd-30? Dobre to, ale mój system będzie jeszcze zwiększał wolne obroty po przekroczeniu 1,4 km/h (z tego co pamiętam), tak jak oryginalnie na pb. Poza tym był już w samochodzie przekaźnik, który całkowicie rozłączał potencjometr na lpg, więc brakuje tylko opornika.

A co do ostatniego postu to się zgadza, trzeba powtarzać ustawianie.

#50 Offline   szymtro


  • posts 530
  • Joined 07 Jun 2008
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1986
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Trzeci Mercedes:ex, trafił na strażacką
  • Inne auto:WB63128, Baby Blos, EFI

Posted 06 April 2014 - 00:44

Piotrek - czytaj uważnie. Nie wystarczy ruszyć aby napięcie było OK - jak już się bierzesz to na poważnie albo wcale jeżeli pracuje bez "większych" problemów.
Ruszenie śrubą zmienia napięcie bo dźwignia zmienia położenie.

Ciekawe jak regulowali w fabryce na nowych elementach - bo to tez pewnie nie było wcale łatwe i szybkie.








Podobne tematy Zwiń