Jump to content




- - - - -

[w201] brak podświetlenia zegarów



97 replies to this topic

#91 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 12 July 2020 - 21:30

No i rzeczywiście - mozna potencjometr wpisać jako jeszcze jedną przyczynę usterek oświetlenia.
Z nerwów w czasie ogłaszania wyników wyborczych zacząłem tworzyć dla uspokojenia i powstało takie coś dla rozwiania wątpliwości:
Dołączona grafika
Mam nadzieję, że docenicie moje wysiłki i ten prosty obrazek rozwieje wątpliwości w budowie i diagnostyce oświetleniu deski rozdzielczej w 124 i w zasadzie W201 też.



#92 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 15 July 2020 - 22:16

Wyświetl postUżytkownik SQ5NAZ dnia 12 July 2020 - 10:40 napisał

Na razie natrafiłem na uszkodzoną ścieżkę z tyłu potencjometru. Jest pęknięta przy lucie.
Twój wniosek jest zbyt prosty.
Otóż to, co zauważyłeś to jest dodatkowy bezpiecznik. Jeżeli potencjometr jest przeciążony, to jest oczywiste, że będzie się przegrzewać. Podwyższona temperatura powoduje, że lut się topi i blaszka odskakuje przerywając obwód. Tak więc zastanów się, bo może rzeczywiście masz wpakowane za mocne żarówki i dochodzi do przeciążenia.

#93 Offline   WalterW


  • posts 15
  • Joined 17 Aug 2020
  • Miejscowość: Sopot
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 08 May 2022 - 11:08

Witajcie, odkopie troszke temat. Mam problem z brakiem oswietlenia licznika i nawiewów w 190, popielniczka dziala. Wywaliłem potencjometr i połączyłem ze sobą dwa piny, które z niego wychodziły. Połączyłem również pin 13 z okrągłem i pin 2 z prostokątnej wtyczki, niestety po tym zabiegu po przekręceniu świateł pali mi bezpiecznik nr. 14. Macie jakieś pomysły co może być nie tak?

#94 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 08 May 2022 - 12:23

Niestety nie piszesz czy masz czerwony bezpiecznik z tyłu licznika - a to dosyć istotne. Zakładam, że go nie ma.
Tu prawdopodobny scenariusz jest dosyć prosty: W obwodzie podświetlania jest zwarcie. Spowodowało to przepalenie ścieżki obwodu drukowanego wewnątrz licznika. Połączenie 13 i 2 powoduje wywalenie bezpiecznika w skrzynce, bo jak napisałem masz zwarcie w układzie podświetlania.

#95 Offline   WalterW


  • posts 15
  • Joined 17 Aug 2020
  • Miejscowość: Sopot
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 08 May 2022 - 17:08

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 08 May 2022 - 12:23 napisał

Niestety nie piszesz czy masz czerwony bezpiecznik z tyłu licznika - a to dosyć istotne. Zakładam, że go nie ma.
Tu prawdopodobny scenariusz jest dosyć prosty: W obwodzie podświetlania jest zwarcie. Spowodowało to przepalenie ścieżki obwodu drukowanego wewnątrz licznika. Połączenie 13 i 2 powoduje wywalenie bezpiecznika w skrzynce, bo jak napisałem masz zwarcie w układzie podświetlania.

Racja, bezpiecznika w liczniku brak.
Na pinie nr.2 prostokątnej wtyczki po włączeniu świateł mam co ciekawe masę.

Rozumiem, że licznik do kosza?

#96 Offline   Gerri


  • posts 2,650
  • Joined 25 May 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Posted 08 May 2022 - 17:24

Wyświetl postUżytkownik WalterW dnia 08 May 2022 - 17:08 napisał

Na pinie nr.2 prostokątnej wtyczki po włączeniu świateł mam co ciekawe masę.
A czego się spodziewasz, jeżeli masz zwarcie do masy na tym obwodzie?

Wyświetl postUżytkownik WalterW dnia 08 May 2022 - 17:08 napisał

Rozumiem, że licznik do kosza?
Nie ma najmniejszego problemu, żeby to naprawić. Wystarczy lutownica i umiejętność się nią posługiwania.
Tu masz typowy przykład przepalenia takiej ścieżki w obwodzie podświetlenia:
Dołączona grafika
Jak klikniesz, to się powiększy.
Zaznaczam: zdjęcie nie jest moje, znalazłem w internecie. Nie mam również informacji, czy to licznik 124 czy 201. A może jeszcze jakiś inny.
W celu diagnozy wyciągamy licznik, rozbieramy go na czynniki pierwsze (trzeba odkręcić ten cyferblat z trzema wskaźnikami - to trzy małe nakrętki) i wtedy mamy doskonały dostęp do płytki drukowanej. Trzeba prześledzić ścieżki od pinu 13 do pinu 2 (z uwzględnieniem potencjometru) i miejsce uszkodzone naprawić kawałkiem drutu. Lakier na przegrzanej (uszkodzonej, przepalonej) ścieżce jest jak widać również przegrzany i częściowo złuszczony.
Oczywiście NIE WOLNO wpinać licznika, jeżeli nie zostanie znalezione i naprawione miejsce zwarcia!

Edited by Gerri, 08 May 2022 - 17:40.


#97 Offline   WalterW


  • posts 15
  • Joined 17 Aug 2020
  • Miejscowość: Sopot
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 08 May 2022 - 17:26

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 08 May 2022 - 17:24 napisał

A czego się spodziewasz, jeżeli masz zwarcie do masy na tym obwodzie?

Nie ma najmniejszego problemu, żeby to naprawić. Wystarczy lutownica i umiejętność się nią posługiwania.

Ok, jutro wrzucę licznik na stół i zobaczę co jest grane. Dzięki za pomoc ;)

#98 Offline   bodzin


  • posts 68
  • Joined 14 Jul 2014
  • Miejscowość: Żary
  • Mercedes:W124 2.5D >93r. - OM605
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 21 May 2022 - 08:48

Wyświetl postUżytkownik p0wel dnia 01 July 2008 - 20:03 napisał

Mam pewien problem. Padło mi podświetlenie zegarów i konsoli w 190D, a mam jakąś dziwną wersję bez czerwonego bezpiecznika. Patrzyłem bezpieczniki pod maską, ale wszystkie są dobre.Macie jakieś pomysły co to może być??

Może być zimny lut na potencjometrze lub po prostu pęknięty lut, brak masy, spalona ścieżka, zwara podczas np wymiany żarówki pokręteł nawiewu (przepalone gniazdo) lub czasem się zdarza, nieumyślnie zamknięty do końca ściemniacz.








Podobne tematy Zwiń