Witam. Przyczyną wymiany były szybkie metaliczne stuki podczas jazdy po krótkich trzęsących wybojach. Zwłaszcza po takich jak zostawia pojazd np. gąsienicowy. Coś jak w starym Polonezie tylko ciszej, ale było to trochę denerwujące. Na badaniu amortyzatorów w stacji diagnostycznej jest to doskonale słyszalne. Przepraszam za jakość zdjęć z telefonu ale i tak jest wszystko w miarę widoczne.
1. Zgromadzić potrzebne narzędzia i części
Są to:
- lewarek,
- młotek,
- breszka,
- klucz rurkowy albo nasadka 12-kątna 30mm,
- klucze poligon: 2x 13x17mm, 2x 17-19mm, 22-24mm,
- klucze płasko-oczkowe: 13mm, 17mm, 19mm,
- klucz płaski 22-24mm,
- imbus 5mm i 6mm,
- grzechotka,
- nasadki: 10, 13, 17, 19, 22 + przedłużki do nasadek,
- kombinerki,
- jakiś penetrator – np. WD-40.
- wskazany jest klucz pneumatyczny - polecam,
- śrubka 10mm,
- 2 nakrętki roz. 12-14,
- kawałek rurki o średnicy większej niż wymieniane tulejki.
- Tulejki pływające najlepiej lemfordera żeby 2 razy czasu nie tracić - koszt ok. 100zł/kpl. - Można zaopatrzyć się w nowe sprężynki do szczęk hamulcowych na wszelki wypadek - koszt ok. 18zł/kpl.
2. Na początek luzujemy nakrętkę 12-kątną z łbem 30mm zakręconą na półosi. Może być ciężko, polecam klucz pneumatyczny, ale ja akurat nie miałem pod ręką więc breszka + klucz rurkowy i poszło.
3. Luzujemy śruby trzymające koło, podnosimy auto i zdejmujemy koło, wykręcamy nakrętkę półosi.
4. Odkręcamy zacisk hamulcowy i podpieramy „czymś” żeby nie wisiał na wężu!
5. Zdejmujemy tarczobęben odkręcając imbus 5mm.
6. Dezynfekujemy wszystkie nakrętki na wahaczach i tulejce WD-40. W czasie czekania zdejmujemy szczęki hamulcowe, odpinamy linkę pod samochodem. (Trzeba poluzować cięgno pod samochodem, śrubka z łbem 10mm)
7. Po kilku minutach przystępujemy do odkręcania nakrętek wahaczy i siłownika. Ja zacząłem od siłownika, drążek stabilizatora, potem wahacze, tuleja i cała tylna piasta wyjęta.
8. Odkręcamy śrubę z łbem 13mm mocującą linkę do piasty.
9. Odkręcamy 3 śruby imbusowe 6mm trzymające blaszaną osłonę. Będzie nam wygodniej manewrować przy wyciskaniu i wciskaniu tulejek.
10. Bierzemy niedługą śrubkę 10mm, nakładamy na nią nakrętkę roz. 12-14 i taki „popychacz” wkładamy w środek starej tulei. Od drugiej strony stosujemy i kawałek rurki nieznacznie większej niż średnica tulejki (najlepiej grubościennej) żeby tulejka miała miejsce do wypchnięcia i wkładamy całość w imadło w sposób jak na foto i kręcimy . Powinno iść ciężko przez moment, potem strzelić i gładko się wypchnąć. Stare tulejki miały wyczuwalny ręką luz poprzeczny, współosiowego nie było.
11. Otwór w piaście po tulejce można przejechać szczotką drucianą, przetrzeć szmatą i posmarować towotem. Analogicznie bierzemy śrubę już bez nakrętki ale z podkładką (żeby nowej tulei nie uszkodzić) albo zastosować śrubę z zaokrąglonym łbem i wciskamy nową tulejkę w piastę w sposób jak na foto. Jak dojdziemy do momentu dotknięcia tulei z przeciwną szczęką imadła pod tą stronę podkładamy rurkę, a z drugiej strony na śrubę pchającą podkładamy większą nakrętkę i pchamy dalej. Trzeba dobrze zapamiętać jak głęboko był wciśnięty oryginał i tak samo to uczynić.
12. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Całość operacji wymiany 2 tulejek to ok. 2,5 godziny na spokojnie. Po wymianie brak jakichkolwiek stuków.
Pozdrawiam vietrzyk
1
[w201/w124] Tuleje pływające tylnych wahaczy - wymiana
Rozpoczęty przez vietrzyk, sty 22 2010 10:02
Brak odpowiedzi do tego tematu
Podobne tematy
Temat | Forum | Autor | Podsumowanie | Ostatni post | |
---|---|---|---|---|---|
[W201] Wymiana simmerringu przekładni głównej |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | SQ5NAZ |
|
|
|
[W124] wymiana uszczelki kolektora wydechowego |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kuwi |
|
||
W124 OM603 Wyciek płynu, wymiana broka. |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | WMTOXIC |
|
||
Wymiana wiskozy na elektromagnes |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Kolumbryna |
|
||
Wymiana wiskozy na elektromagnes |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Kolumbryna |
|