Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] Klimatyzacja wymiana kompresora z r12 na r134a


15 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   budi


  • Postów: 26
  • Na forum od: 09 kwi 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 3.6E AMG – M104
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2,6
  • Trzeci Mercedes:S124 300TD 4Matic

Napisano 09 czerwca 2016 - 22:28

Wyświetl postUżytkownik PanzerIV dnia 09 czerwca 2016 - 18:29 napisał

To nie wiązał bym awarii sprężarki ze zmianą czynnika. Może po prostu przed nabiciem była niesprawna. Wątpię żeby wersje R12/R134A znacząco różniły się konstrukcyjnie (oprócz materiałów uszczelnień). Ani na tłoczkach, ani na głowicach sprężarki nie ma uszczelnień gumo podobnych, więc nawet gdyby "zjadł" je nowy czynnik to nie powinno to spowodować utraty sprężenia, a na pewno nie od razu. Uszczelnienia są pomiędzy kolejnymi fragmentami sprężarki, ale wtedy czynnik uciekałby na zewnątrz.

Rozważ zmianę sprężarki.

Szkoda że nie sprawdziłeś czy sprężarka działała przed nabiciem (w jakimś zakładzie czy choćby zatykając przewody palcem), była by jasna sytuacja i na nabiciu byś oszczędził.

No właśnie rozważam wymianę sprężarki dlatego założyłem ten temat bo upatrzyłem już nawet jedną tylko że na r134a i szukam odpowiedzi czy da się ją bez problemu podmienić z moją,
Wszystko wskazuje na to że była od początku niesprawna.

Wyświetl postUżytkownik nudziarz dnia 09 czerwca 2016 - 19:40 napisał

I ile za to zapłaciłeś? Ciekawe który warsztat Ci napełnił układ R12, kiedy jest on już od wielu lat zakazany w stosowaniu. Nie ma mowy o legalnym przechowywaniu butli z R12 nie mówiąc już o jakimolwiek użytkowaniu w serwisie.


60zl , nabili r12 z takiej malej butli jak do kuchenki gazowej (na butli pisało wyraźnie r12 czy bylo to naprawde r12 to nie wiem mowili ze tak). To ze jest zakazany to nie znaczy ze nie dostępny, typ od klimy mówił że bez problemu można go dostać :) o ile wcześniej miało się jakieś licencje albo coś w tym stylu, ile w tym prawdy to nie wiem.

Użytkownik budi edytował ten post 09 czerwca 2016 - 22:33




#12 Offline   nudziarz


  • Postów: 107
  • Na forum od: 29 sie 2014
  • Miejscowość: Warmia
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Fiat 125p

Napisano 10 czerwca 2016 - 16:46

Na zabijanie chyba.
R 12, oraz R 22 jest już zabroniony od lat i nigdzie go nie dostaniesz, chyba, że importem z Białorusi :) Na jego miejscu bym się tak głośno nie chwalił, bo kontrole z inspektoratu środowiska już ruszyły :) Użytkowanie urządzeń z tymi czynnikami jest jeszcze legalne, natomiast serwisowanie poprzez stosowanie ich już nie, i to pod groźbą grzywny (w masowych ilościach R22 nawet więzienie. Stosuje się zamienniki, lecz drogie).
Póki co warsztaty klimy samochodowej nie muszą mieć żadnej licencji, a jedynie przeszkolenie. Serwisant naprawiający głupie lodówki, z ładunkiem 40 g czynnika r134 musi mieć już certyfikat f-gazowy - koszt grubo ponad 2 tys. zł (wiem, bo robiłem w marcu). Ot i nasza polska sprawiedliwość. Za rok jednak ustawa ma podobno objąć już wszystkich, więc skonczy się napelnianie klimatyzacji w serwisie oponiarskim.

#13 Offline   budi


  • Postów: 26
  • Na forum od: 09 kwi 2016
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W124 3.6E AMG – M104
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2,6
  • Trzeci Mercedes:S124 300TD 4Matic

Napisano 10 czerwca 2016 - 17:38

Wyświetl postUżytkownik nudziarz dnia 10 czerwca 2016 - 16:46 napisał

Na zabijanie chyba.
R 12, oraz R 22 jest już zabroniony od lat i nigdzie go nie dostaniesz, chyba, że importem z Białorusi :) Na jego miejscu bym się tak głośno nie chwalił, bo kontrole z inspektoratu środowiska już ruszyły :) Użytkowanie urządzeń z tymi czynnikami jest jeszcze legalne, natomiast serwisowanie poprzez stosowanie ich już nie, i to pod groźbą grzywny (w masowych ilościach R22 nawet więzienie. Stosuje się zamienniki, lecz drogie).
Póki co warsztaty klimy samochodowej nie muszą mieć żadnej licencji, a jedynie przeszkolenie. Serwisant naprawiający głupie lodówki, z ładunkiem 40 g czynnika r134 musi mieć już certyfikat f-gazowy - koszt grubo ponad 2 tys. zł (wiem, bo robiłem w marcu). Ot i nasza polska sprawiedliwość. Za rok jednak ustawa ma podobno objąć już wszystkich, więc skonczy się napelnianie klimatyzacji w serwisie oponiarskim.

Wszystko fajnie ale temat nie dotyczył wykładu z ochrony środowiska i tego co nasi inspektorzy środowiska robią ( że r12 jest zabroniony to chyba wszyscy wiedzą, niedługo jeszcze r134 będzie zabroniony itd. a reszta świata i tak ma w dupie Unijne przepisy i truję sobie w najlepsze), tylko tego czy można zamienić sprężarkę 10P15C na 10PA17C!!

#14 Offline   sebalolek


  • Postów: 49
  • Na forum od: 27 lip 2016
  • Miejscowość: Lublin
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Mercedes-Benz B 180CDI 09'

Napisano 15 lutego 2017 - 14:37

Ponowię temat.. :)

W ostatnich dniach obdzwoniłem praktycznie wszystkie lubelskie warsztaty zajmujące się klimatyzacją samochodową, gdyż i ja mam klimę na R12 :/ W trzech zakładach zaproponowali mi przeróbkę na R134a, gdzieś mógłbym nabić R22 (ale ten podobno gryzie się z R12 i może być nie za wesoło po zastosowaniu R22). Przeróbkę wstępnie wyceniono mi na (w zależności od warsztatu) 700zł oraz 1000-1200zł. W jednym z zakładów po dłuższej rozmowie zaproponowano mi zamiennik R12, czyli R437a (inne, czyli np. R409a lepiej nadawałby się, ale lada dzień ma być zabroniony w Polsce, a R437a ma być podobno dopuszczalny do 2022 roku)... Ma ktoś może doświadczenia w tym temacie? :)

#15 Offline   Krawol


  • Postów: 13
  • Na forum od: 08 lip 2013
  • Miejscowość: Otwock
  • Mercedes:W124 3.2E - M104
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 lipca 2017 - 17:39

Panowie właśnie przerabiam w beczce układ z r12 na r134a.

Z tego manuala co kolega dal to także dotyczy w123.
Chce się zapytać jaki olej syntetyczny kupić do mojej starej sprezarki? Jaki PAG?

drugie pytanie czym przeczyścić układ? Zdjalem wszystkie węże. Tak naprawdę to chlodnica mi została. Czy może benzyna ekstrakcyjna i powietrzem Psiuk ac kompresorem? Dzięki za rady.

#16 Offline   Ukaniu


  • Postów: 676
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 16 lipca 2017 - 15:13

Olej najlepiej PAO. Będzie kompatybilny i lepszy bo nie higroskopijny.
Ja układ płukam czystym acetonem.
Zamiast R12 można nabić ptopanem i butanem i będzie pracować b. dobrze z olejem mineralnym a sprawność nie spadnie









Podobne tematy Zwiń