Skocz do zawartości




- - - - -

[w201/w124] 300 D remont silnika i ..... zakładamy turbo


25 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   gal990


  • Postów: 8
  • Na forum od: 18 lut 2009
  • Miejscowość: Poznań

Napisano 14 listopada 2009 - 00:32

Witam. Postanowiłem zamieścić ten post na forum, gdyż jestem chyba pierwszym wykonawcom tego pomysłu wśród kolegów forumowiczów.
Ponieważ moje kochane autko zaczęło mieć problemy z silnikiem, postanowiłem zrobić remoncik. Powody: ciśnienie 25,26,28,25,25,20, wycieki oleju górą i dołem, siwy dym na zimnym i ciepłym silniku, "delikatny" brak mocy. Ponieważ auto ma zdrową blacharkę, zawieszenie jest ok, a i wnętrze jest generalnie w dobry stanie, postanowiłem ratować mojego mesia. Po rozebraniu okazało się, że głowica jest cała do zrobienia (ale nie pękła), wał nie ma żadnych śladów zatarć a i panewki nie były jeszcze " złote", tłoki mają bardzo mało zarysowań, pierścienie nie były zatarte w rowkach, próg wyczuwalny ale ledwie, praktycznie zero rys na gładzi cylindrów. Silnik nominał.
Wszystkie te dane zostały potwierdzone przez znajomego mechanika oraz warsztat szlifierski.

Założenia:
1. kompleksowe zrobienie głowicy (zawory, uszczelniacze, planowanie)
2. przerowkowanie tłoków na 1 szlif, pierścienie łódzkie
3. nowe panewki korbowodowe i główne (kolben schmidt)
4. nowe sworznie tłoków
5. wymiana wszystkich uszczelek w silniku
6. nowa chłodnica
7. dołożenie turbosprężarki (soft max 1,4 bar) + IC :hmm:

Jeśli chodzi o turbo, to długo się do tego przymierzałem, i szukałem materiałów. Mam pompę wtryskową od turbo i oba kolektory. Turbina dobrana od BMW 525 TDS, ponieważ nie wymaga sterowania z kolektora i jest trochę mniejsza od fabrycznej 300 D turbo. Ciśnienie doładowania max 1,4 bara, żeby tłoki nie spłynęły do miski olejowej (nie mam natrysku na denka tłoków). Wszelkie prace wykonuję sam osobiście (poza obróbką warsztatową podzespołów).

Jestem na etapie oczekiwania na części, będą w poniedziałek. Postaram się na bieżąco pisać o postępach prac i zasięgać informacji jak będą problemy.
Wszelkie komentarze i sugestie bardziej doświadczonych kolegów mile widziane.

Pozdrawiam.



#2 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 listopada 2009 - 01:07

A co ze smarowanie turbosprężarki? Jak zamierzasz rozwiązac ten problem? Chłodnica oleju by sie przydała bo przy podwyższonym doładowaniu zaraz znów bedziesz miał głowice do roboty no i odprężyć by się ten motor przydało troszkę

#3 Offline   gal990


  • Postów: 8
  • Na forum od: 18 lut 2009
  • Miejscowość: Poznań

Napisano 14 listopada 2009 - 01:31

Turbina będzie smarowana z czujnika ciśnienia oleju (trójnik) a co do odprężania, to 3 litrowy diesel w wersji wolnossącej jak i w wersji turbo mają stopień sprężania taki sam, tj 1:22.

Ogólnie bloki tych motorów różnią się niewiele, głównie to natrysk na denka tłoków, smarowanie i spływ oleju turbiny. W moim wolnossącym bloku jest punkt smarowania turbiny z gwintem i miejsce montażu spływu oleju, ale niestety zaślepione na końcu i trochę obawiam się wiercić samodzielnie w żeliwie. Co do spływu oleju to będzie to króciec w górnej części miski olejowej.

Mam również chłodnicę oleju, ale jeszcze nie wiem czy mój pomysł montażu się uda. Planuję założyć ją na spływie z turbiny, ale nie wiem jeszcze czy nie "zatka" to spływu do miski olejowej, co byłoby katastrofą dla turbiny.

#4 Offline   inferno03


  • Postów: 196
  • Na forum od: 04 lis 2007
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W219 320CDI
  • Trzeci Mercedes:w201 200d 1991r.

Napisano 14 listopada 2009 - 12:23

Super modyfikacja! Zycze powodzenia! Widze ze jestes z Poznania wiec mam nadzieje ze jak skonczysz to kiedys cie spotkam na ulicach poznania i pokazesz co potrafi twoj mesiu :P

#5 Offline   alfasamiec


  • Postów: 69
  • Na forum od: 26 wrz 2009
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 listopada 2009 - 13:33

Napisz coś o kosztach ile cześci a ile robocizna ,sam sie zastanwaim czy remont mojego 300D czy szukanie w miare dobrym stanie 300 TD

#6 Offline   gal990


  • Postów: 8
  • Na forum od: 18 lut 2009
  • Miejscowość: Poznań

Napisano 14 listopada 2009 - 20:06

Robocizny nie liczę bo sam robię ;), co do części to wstępnie się to tak kształtuje:
- regeneracja głowicy 350 zł
- tłoki - przerowkowanie 20 zł/szt | pierścienie łódzkie 35zł/tłok | sworznie ok 45zł/tłok
- panewki korbowodowe kolben schmidt ok 130 zł/kpl
- panewki główne kolben schmidt ok 160 zł/kpl
- uszczelka od 220 do 300 zł (jeszcze nie kupiłem)

To są ceny trochę z polecenia.
Wał jest ok i nie trzeba szlifować, tak samo tuleje cylindrów (choć jakby robić po bożemu to powinno się to zrobić) ale mnie wstrzymuje trochę "napięty" budżet.

Co do samego montażu turbo to koszty mamy następujące (kocham allegro:D)

- kolektor ssący od turbo wersji 115 zł
- kolektor wydechowy od turbo wersji 100 zł + przeróbka bo mam turbinę od BMW
- chłodnica oleju - dostałem w prezencie od kolegi od W116 350SEL
- pompa wtryskowa od 300 D Turbo 200 zł ((również allegro i jestem w szoku bo sprawdzona i działa, koszt sprawdzenia na stole probierczym 120 zł)
- nowa chłodnica wody (stara mocno zatkana) 385 zł (nie oryginał)
- turbina garret (model podam jak sprawdzę) z rurkami smarującymi i zaworem 320 zł (sprawdzona, w skali 1-5 jest na 4 z minusem - to tekst pana z firmy regenerującej)

Do tego dojdzie pewnie ze 200 - 300 zł na pierdoły i przeróbki.

Ponieważ silniki 300 TD zaczynają się od 2600 na allegro i nie wiadomo co to za trocina, uważam, że te koszty są warte zachodu (2600 + ew remont = kupa pesos do wydania)

#7 Offline   MaxMatt


  • Postów: 208
  • Na forum od: 11 wrz 2007
  • Miejscowość: Bielsko-Biała / Kraków
  • Mercedes:W124 3.6E AMG – M104
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:89' W124 250D

Napisano 14 listopada 2009 - 21:00

Fajna modyfikacja, chociaż wypadałoby zrobić trochu więcej od razu póki silnik jest w proszku.

Elementy w pompie przerobić na większe dla zwiększenia wydajności i wtedy tylko dodawać ciśnienia na turbinie.

Szkoda, że trzyma Cię budżet... Cóż - każdego to dotyka. Zamiast problematycznego do odtworzenia w N/A silniku natrysku na tłoki od spodu proponowałbym coś takiego:

http://www.hipeco.com/?s=tlok

Ceramika na denko. Jedyny problem to koszt - wyszłoby ponad 400 zł za 6 tłoków.

P.S.

Mam nadzieję, że będzie jakaś fotorelacja... ;)

#8 Offline   gal990


  • Postów: 8
  • Na forum od: 18 lut 2009
  • Miejscowość: Poznań

Napisano 14 marca 2010 - 19:49

MaxMatt napisał:

Fajna modyfikacja, chociaż wypadałoby zrobić trochu więcej od razu póki silnik jest w proszku.

Po rozebraniu silnika miałem dużą "naradę" z moim mechanikiem oraz ze szlifierzem, robimy w silniku wszystko co konieczne, mam nadzieję, że do wszystkich baboli się dokopaliśmy :E

MaxMatt napisał:

Elementy w pompie przerobić na większe dla zwiększenia wydajności i wtedy tylko dodawać ciśnienia na turbinie.

Pompa jest zakupiona od wersji turbo i ustawiona na stole pod mój silnik, wraz ze wzrostem ciśnienia automatycznie (podciśnieniowo, a właściwie ciśnieniowo ;-) ) zwiększy się dawka paliwa.

Co do ceramizowania tłoków, dzięki za link, ciekawe i pewnie działa, ale niestety trochę drogie.
Założyłem nową chłodnicę wody, będzie chłodniczka oleju i będzie chłodnica powietrza. Bilans cieplny w komorze spalania będzie (znowu mam nadzieję :E ) myślę zbliżony do oryginału. Założę czujnik temperatury oleju i trzeba będzie bacznie go obserwować.

[ Dodano: Sob Lis 14, 2009 21:35 ]
Co do fotorelacji, fotki oczywiście powstają więc coś załączymy :jump:

[ Dodano: Wto Lis 24, 2009 02:39 ]
Po wielu problemach silnik prawie złożony, czekam na kilka drobiazgów (poczta jak zwykle nawala) ;) .

Ponieważ jestem "świeżak" nie bardzo wiem jak dodawać fotki, więc cała fotorelacja będzie dodana jak tylko znajdę chwilkę na poczytanie faq dot dodawania zdjęć.

Pierwsze odpalenie planowane na jutro :jem: , zobaczymy jak się uda, oczywiście napiszę co i jak.

[ Dodano: Nie Mar 14, 2010 19:49 ]
Witam po przerwie. Z powodu wyjazdu miałem "małą" przerwę. Ale mój projekt cierpliwie czekał.
Najpierw obiecywana mini fotorelacja z dotychczasowych prac. Niestety nie mam fotek z rozkładania silnika.

Tłoki odebrane z "obróbki", nowe pierścienie i sworznie
Dołączona grafika

Blok silnika i głowica
Dołączona grafikaDołączona grafika

Dalej reszta drobiazgów i nowa chłodnica
Dołączona grafikaDołączona grafika

Dalej mamy prace montażowe:

Silnik z tłokami już w aucie
Dołączona grafika

Zakładam głowicę
Dołączona grafika

I uzbrajamy silnik dalej
Dołączona grafikaDołączona grafika

Tutaj część forumowiczów skrytykuje mnie za nieoryginalne rurki do wtrysków :mlot: , mam to na uwadze i niedługo będą odpowiednie ;)

Do właściwego "uturbiania" konieczne było jeszcze "zorganizowanie" następujących elementów:

Chłodniczka oleju adoptowana z w116 350 SEL
Dołączona grafika

Dorobione przewody olejowe do smarowania turbiny wraz z trójnikiem pod czujnik ciśnienia oleju
Dołączona grafika

Kolektor od 300D Turbo i wspominana wcześniej turbosprężarka od BMW 525 TDS
Dołączona grafika

Ze względu na to, że turbina jest adoptowana z BMW, konieczne było dorobienie odpowiedniej flanszy montażowej
Dołączona grafikaDołączona grafika


Auto zostało złożone bez turbiny, aktualnie ma 3000 km po remoncie. Wszystkie pozostałe elementy są gotowe i w tym tygodniu turbosprężarka będzie zakładana.

Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych moją modyfikacją :mrgreen:

#9 Offline   michancio


  • Postów: 697
  • Na forum od: 15 lis 2009
  • Miejscowość: Białystok
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 14 marca 2010 - 20:15

podziel sie wrazeniami jak juz zrobisz :czujnik:

#10 Offline   fliper_nx


  • Postów: 27
  • Na forum od: 10 lut 2010
  • Miejscowość: Wrocław

Napisano 14 marca 2010 - 22:26

Filmik zdjecia :old: , bardzo mnie ciekawi co z tego będzie... ! Powodzenia.








Podobne tematy Zwiń