Skocz do zawartości




- - - - -

Jaka nowa instalacja do 3.0 124 Coupe


41 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   Jacek.szewczyk


  • Postów: 43
  • Na forum od: 26 lis 2008
  • Miejscowość: Poznań
  • Mercedes:W124 2.0E <92r - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 18 czerwca 2015 - 13:08

Ciekawa sprawa, ale wydaje mi się, że z rozdzielacza zapłonu (z kopułki) też sterownik jest w stanie odczytać sygnał o położeniu tłoków w danym momencie - bo jeżeli bierze impuls z czujnika w rozdzielaczu, to wiadomo, że sygnał ten dostanie zawsze w momencie przejścia położenia wału korbowego przez punkt początku cyklu czterosuwowego silnika m102, czyli kolejność pracy kolejnych tłoków (czyli kolejnośc 1,3,4,2). I wtedy jak sterownik lpg dostanie sygnał z kopułki o rozpoczęciu cyklu, to też wiadomo, że zaraz zacznie ssanie pierwszy tłok, a potam 3, 4 i 2.
To takie moje rozmyślania, logika tu jakaś będzie, ale ciężko coś powiedzieć tu na pewno, bo to już wyższa technika. .



#22 Offline   wielebny


  • Postów: 4
  • Na forum od: 11 cze 2015
  • Miejscowość: Opole
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 18 czerwca 2015 - 13:10

Po waszych sugestiach odbyłem kolejną rozmowę z gazownikiem i przedstawił mi do tej bryczki taką konfigurację:

Elektroniczna jednostka sterująca:ZENIT PRO
Reduktor: black Gurtner
Wtryskiwacze: Hercules

co o tym myślicie?


#23 Offline   k0niu86


  • Postów: 287
  • Na forum od: 17 sty 2012
  • Miejscowość: Rzeszów / Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:ML320 W163

Napisano 18 czerwca 2015 - 16:08

Wyświetl postUżytkownik Jacek.szewczyk dnia 18 czerwca 2015 - 13:08 napisał

Ciekawa sprawa, ale wydaje mi się, że z rozdzielacza zapłonu (z kopułki) też sterownik jest w stanie odczytać sygnał o położeniu tłoków w danym momencie - bo jeżeli bierze impuls z czujnika w rozdzielaczu, to wiadomo, że sygnał ten dostanie zawsze w momencie przejścia położenia wału korbowego przez punkt początku cyklu czterosuwowego silnika m102, czyli kolejność pracy kolejnych tłoków (czyli kolejnośc 1,3,4,2). I wtedy jak sterownik lpg dostanie sygnał z kopułki o rozpoczęciu cyklu, to też wiadomo, że zaraz zacznie ssanie pierwszy tłok, a potam 3, 4 i 2.
To takie moje rozmyślania, logika tu jakaś będzie, ale ciężko coś powiedzieć tu na pewno, bo to już wyższa technika. .

Ale czy w M102 jest czujnik przy rozdzielaczu zapłonu? Wydaje mi się, że nie...

Wyświetl postUżytkownik wielebny dnia 18 czerwca 2015 - 13:10 napisał

Po waszych sugestiach odbyłem kolejną rozmowę z gazownikiem i przedstawił mi do tej bryczki taką konfigurację:

Elektroniczna jednostka sterująca:ZENIT PRO
Reduktor: black Gurtner
Wtryskiwacze: Hercules

co o tym myślicie?


Przyznam szczerze, że nie jestem obeznany w Zenit Pro i nie jestem pewny czy będzie działać przy ograniczeniach wtrysku mechanicznego... Musi się wypowiedzieć ktoś bardziej kompetentny.

#24 Offline   PanzerIV


  • Postów: 292
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 18 czerwca 2015 - 20:25

M102 może mieć czujnik przy aparacie i może nie mieć, zapłon TSZ ma, a EZL nie zamiast tego bierze sygnał z czujnika przy kole zamachowym

Co do braku informacji o suwie pracy, instalka nie ma skąd wiedzieć, który jest suw, prawdopodobnie przyjmuje pierwszy sygnał za pierwszy cylinder, wiec jak po odpaleniu pierwszy dostanie iskrę pierwszy cylinder to uznaje że to pierwszy, jak czwarty to wtedy czwarty jest dla niej pierwszy (wow 6x pierwszy w jednym zdaniu). Powoduje to że wtryski są sekwencyjnie, ale przesunięte w fazie.
Ktoś mi kiedyś mówił że czas podania dawki paliwa nie ma dużego znaczenia, nie w tym radzaju wtrysku, we wtrysku bezpośrednim, jak najbardziej, tam mamy dawkę inicjacyjną i dawkę główną, ale tu, liczy się by gaz był podawany przed/na otwarcie zaworu, a jak będzie później? To gaz poczeka, nic mu się niestanie, w najgorszym wypadku będzie to 120 ms na jałowych ;]

Dajcie mi dwa tygodnie obgonie swoja robotę to sprawdzę to na oscyloskopie i porównam z sygnałem z CKP albo ze strobem. ;]

#25 Offline   k0niu86


  • Postów: 287
  • Na forum od: 17 sty 2012
  • Miejscowość: Rzeszów / Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:ML320 W163

Napisano 18 czerwca 2015 - 23:11

Wyświetl postUżytkownik PanzerIV dnia 18 czerwca 2015 - 20:25 napisał

M102 może mieć czujnik przy aparacie i może nie mieć, zapłon TSZ ma, a EZL nie zamiast tego bierze sygnał z czujnika przy kole zamachowym

Co do braku informacji o suwie pracy, instalka nie ma skąd wiedzieć, który jest suw, prawdopodobnie przyjmuje pierwszy sygnał za pierwszy cylinder, wiec jak po odpaleniu pierwszy dostanie iskrę pierwszy cylinder to uznaje że to pierwszy, jak czwarty to wtedy czwarty jest dla niej pierwszy (wow 6x pierwszy w jednym zdaniu). Powoduje to że wtryski są sekwencyjnie, ale przesunięte w fazie.
Ktoś mi kiedyś mówił że czas podania dawki paliwa nie ma dużego znaczenia, nie w tym radzaju wtrysku, we wtrysku bezpośrednim, jak najbardziej, tam mamy dawkę inicjacyjną i dawkę główną, ale tu, liczy się by gaz był podawany przed/na otwarcie zaworu, a jak będzie później? To gaz poczeka, nic mu się niestanie, w najgorszym wypadku będzie to 120 ms na jałowych ;]

Dajcie mi dwa tygodnie obgonie swoja robotę to sprawdzę to na oscyloskopie i porównam z sygnałem z CKP albo ze strobem. ;]

No to może w takim razie zamontować aparat z TSZ do nowego silnika i wykorzystać tylko czujnik pierwszego zapłonu? Wtedy centralka będzie bardzo dokładnie wiedziała gdzie jest pierwszy suw pracy :)

#26 Offline   PanzerIV


  • Postów: 292
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 19 czerwca 2015 - 00:29

Hmm, nie głupie, wtedy mamy normalnie legalnie dodane CMP, bez znacznych modyfikacji silnika, widzę tylko dwa dość znaczne problemy.
1. Czy centralka zrozumie sygnał z aparatu, poza tym w aparatach montowany jest chyba czujnik Hall'a, który jest czujnikiem aktywnym - wymaga zasilania. Obawiam się że zwykłe +12 może nie być odpowiednie, raczej będzie to +5 V. Nie wiem czy znajdziemy w którymś obwodzie samochodu, taki z którego bezkarnie można będzie zaiwanić napięcie +5V. Jeżeli nie, wtedy trzeba będzie zastosować prosty układzik stabilizatora napięcia np. na scalaczku LM7805.
2. Sygnał z czujnika jest generowany w momencie gdy ma zostać podana iskra, a więc pod koniec suwu sprężania, tak więc o jakieś 360 OWK za wcześnie/za późno. Innymi słowy sygnał ten będzie mówił nam kiedy w cyklu ssania (a dokładnie pod koniec suwu wydechu) będzie czwarty cylinder (dla kolejności pracy 1-2-4-3). Można to obejść przestawiając "zapłon" o 360 stopni lub poprzez odpowiednią zamianę wtyczek wtryskiwaczy i kolejności pracy cylindrów (chyba).

Się napisałem i mnie olśniło... przecież czujnik w aparacie zapłonowym daje sygnał dla wszystkich cylindrów czyli 4x na pełen cykl pracy, a o kolejności podawania iskry na cylindry decyduje aktualne położenia palca rozdzielacza...
Cytując klasyka: "i cały misterny plan w pi...."

#27 Offline   k0niu86


  • Postów: 287
  • Na forum od: 17 sty 2012
  • Miejscowość: Rzeszów / Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:ML320 W163

Napisano 19 czerwca 2015 - 17:02

Wyświetl postUżytkownik PanzerIV dnia 19 czerwca 2015 - 00:29 napisał

Hmm, nie głupie, wtedy mamy normalnie legalnie dodane CMP, bez znacznych modyfikacji silnika, widzę tylko dwa dość znaczne problemy.
1. Czy centralka zrozumie sygnał z aparatu, poza tym w aparatach montowany jest chyba czujnik Hall'a, który jest czujnikiem aktywnym - wymaga zasilania. Obawiam się że zwykłe +12 może nie być odpowiednie, raczej będzie to +5 V. Nie wiem czy znajdziemy w którymś obwodzie samochodu, taki z którego bezkarnie można będzie zaiwanić napięcie +5V. Jeżeli nie, wtedy trzeba będzie zastosować prosty układzik stabilizatora napięcia np. na scalaczku LM7805.
2. Sygnał z czujnika jest generowany w momencie gdy ma zostać podana iskra, a więc pod koniec suwu sprężania, tak więc o jakieś 360 OWK za wcześnie/za późno. Innymi słowy sygnał ten będzie mówił nam kiedy w cyklu ssania (a dokładnie pod koniec suwu wydechu) będzie czwarty cylinder (dla kolejności pracy 1-2-4-3). Można to obejść przestawiając "zapłon" o 360 stopni lub poprzez odpowiednią zamianę wtyczek wtryskiwaczy i kolejności pracy cylindrów (chyba).

Się napisałem i mnie olśniło... przecież czujnik w aparacie zapłonowym daje sygnał dla wszystkich cylindrów czyli 4x na pełen cykl pracy, a o kolejności podawania iskry na cylindry decyduje aktualne położenia palca rozdzielacza...
Cytując klasyka: "i cały misterny plan w pi...."

W aparacie zapłonowym (do kupienia na znanym portalu aukcyjnym już od 50PLN) na pewno nie ma czujnika halla - jego końcówka jest dokładnie taka sama jak w czujniku EZL - czyli dwupinowa :) jest to czujnik najprawdopodobniej indukcyjny :)

Niemniej jednak pamiętajcie, że aparat zapłonowy można obracać :) a co za tym idzie można go bez szkody dla zapłonu EZL ustawić tak aby reagował tuż przed cyklem ssania cylindra i odpowiednio ustawić centralkę wtrysku :)

#28 Offline   PanzerIV


  • Postów: 292
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 20 czerwca 2015 - 08:58

k0niu86, wiem że tam jest dwupinowa wtyczka, ale 3ci pin - masa może być wzięty z obudowy. Nie spieram się czy tam jest hall czy indukcyjny, bo nie wiem, ale brak 3 pinu raczej nie wyklucza Halla ;]

Co nie zmienia faktu, że tak czy siak dostajemy sygnał o tej samej częstotliwości i prawie tej samej fazie co sygnał z cewki zapłonowej czyli 4 impulsy na dwa obroty wału. Jako że sygnał możemy przesuwać w fazie około 180 stopni, a ma on okres 180 stopni to obrót aparatu praktycznie nic nam nie daje ;/ .

Poza tym nie wszystkie M102 mają zapłon EZL więc nawet gdyby to zadziałało nie dało by się wykorzystać tego dla wszystkich M102.

#29 Offline   k0niu86


  • Postów: 287
  • Na forum od: 17 sty 2012
  • Miejscowość: Rzeszów / Kraków
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:ML320 W163

Napisano 21 czerwca 2015 - 09:51

PanzerIV, Właśnie akurat trzeba by sprawdzić kilka rzeczy - czy to jest czujnik halla oraz czy to jest czujnik który daje informację przy każdym zapłonie i czy da się go przerobić tak aby dawał tylko informację o pierwszym cylindrze :)

Czy w sterowniku do gazu jest możliwość regulacji ręcznej czasu przesunięcia wtrysku gazu względem sygnału z czujnika?

#30 Offline   PanzerIV


  • Postów: 292
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 21 czerwca 2015 - 18:19

Wyświetl postUżytkownik k0niu86 dnia 21 czerwca 2015 - 09:51 napisał

Czy w sterowniku do gazu jest możliwość regulacji ręcznej czasu przesunięcia wtrysku gazu względem sygnału z czujnika?
Jeżeli o XXIc nie znalazłem takiej opcji w innych sterownikach też wątpię bo sterowniki są projektowane z założeniem że pierwotny czas wtrysku pobieramy z benzyny, którego czas rozpoczęcia jest dobrany przez producenta więc po co go zmieniać ;]

Wyświetl postUżytkownik k0niu86 dnia 21 czerwca 2015 - 09:51 napisał

czy to jest czujnik halla
sprawdziłem w instukcji:

Cytat

Rozdzielacz zapłonu ma wbudowany czujnik magneto indukcyjny ktory wytwarza zmienne napięcie do 100V [...]
Tak więc jednak jest to raczej czujnik indukcyjny skoro napięcie jest zmienne, przy hall'u napięcie jest stałe, a zmienia się tylko częstotliwość sygnału. Bardziej martwi mnie, że instrukcja twierdzi, że może się tam pojawić napięcie do 100V... raczej trochę za dużo na sygnał sterownika LPG. Możliwe też że się walnęli bo 100V to chyba przesada - kolejna rzecz do sprawdzenia.
Tak czy siak, ja bym się bał sprawdzić metodą "a może zadziała"... raz już ten sterownik spaliłem ;P








Podobne tematy Zwiń