Nie znalazłem nic takiego na forum, więc pozwalam sobie na nowy temat.
Zaczęło się od dziwnego zachowania: kilka chwil po odpaleniu auta (przed tym postało dłużej) silnik nagle zgasł. Spokojnie, jak po przekręceniu kluczyka. Nie odpaliłem go ponownie z powodu rozładowanej baterii.
Wróciłem, założyłem akumulator naładowany prostownikiem. Przy wyłączonym aucie, odłączonym radiu, zgaszonych żarówkach we wnętrzu, spodziewałem się zerowego poboru. Tymczasem jest: 80-90mA, które momentami wzrasta do 200mA. Przy tym wzroście słychać ciche klikanie, gdzieś na wierzchu komory silnika, w okolicach wiązki kabli zapłonowych. Klikanie i wzrost poboru występuje co kilkanaście sekund.
Jednocześnie, podczas krótkiej jazdy stwierdziłem, że temperatura silnika wzrasta szybko powyżej optymalnej, dotarłem do 100 stopni, samochód stał, wentylator chłodnicy nie "odpalił".
Napisałem o obu objawach, bo żaden z nich wcześniej nie występował. Nie wiem, czy są powiązane, ale pojawiły się jednocześnie.
Bardzo proszę o opinie i sugestie. Jeśli sam coś odkryję, uzupełnię temat.
Pozdrawiam!
3
{W201} Pobór prądu i dziwne zachowanie regulacji (wskaźnika?) chłodzenia silnika.
Started by ruddy13, Mar 28 2020 21:25
7 replies to this topic
#1
Posted 28 March 2020 - 21:25
#2
Posted 28 March 2020 - 22:01
Użytkownik ruddy13 dnia 28 March 2020 - 21:25 napisał
Tymczasem jest: 80-90mA, które momentami wzrasta do 200mA
Użytkownik ruddy13 dnia 28 March 2020 - 21:25 napisał
Przy tym wzroście słychać ciche klikanie, gdzieś na wierzchu komory silnika, w okolicach wiązki kabli zapłonowych.
Użytkownik ruddy13 dnia 28 March 2020 - 21:25 napisał
dotarłem do 100 stopni, samochód stał, wentylator chłodnicy nie "odpalił".
#3
Posted 29 March 2020 - 17:03
Dzięki za sugestie, Gerri. O bezpiecznikach już myślałem, sprawdzę temat na dniach.
Zastanawia mnie fakt, jak to się zaczęło.
Przypomnę: silnik odpalił, a potem "spokojnie" zgasnął po ok. 2min. pracy na biegu jałowym.
Czy mógł zgasnąć z powodu niedoładowania akumulatora? Bo okazało sie, że na baterii zostało ok. 8V napięcia.
Na mój rozum, jesli silnik już działa, to układ zapłonowy powinien zasilać się z alternatora..
Jesli sie mylę, poprawcie.
Dodam jeszcze, że teraz napięcie ładowania podczas pracy silnika mierzone na klemach wynosi 13,7V z leciutką tendencją spadkową w czasie ok. 15min.
Zastanawia mnie fakt, jak to się zaczęło.
Przypomnę: silnik odpalił, a potem "spokojnie" zgasnął po ok. 2min. pracy na biegu jałowym.
Czy mógł zgasnąć z powodu niedoładowania akumulatora? Bo okazało sie, że na baterii zostało ok. 8V napięcia.
Na mój rozum, jesli silnik już działa, to układ zapłonowy powinien zasilać się z alternatora..
Jesli sie mylę, poprawcie.
Dodam jeszcze, że teraz napięcie ładowania podczas pracy silnika mierzone na klemach wynosi 13,7V z leciutką tendencją spadkową w czasie ok. 15min.
#4
Posted 29 March 2020 - 17:15
Użytkownik ruddy13 dnia 29 March 2020 - 17:03 napisał
Na mój rozum, jesli silnik już działa, to układ zapłonowy powinien zasilać się z alternatora
Może alternator z jakiegoś powodu się nie wzbudził? Po dłuższym staniu pierścienie ślizgowe alternatora mogą zaśniedzieć - wtedy (zanim się przetrą wskutek obrotów wirnika) alternator nie będzie ładować. I (co ciekawe) kontrolka ładowania również nie będzie świecić - tak, jakby ładowanie było...
#5
Posted 31 March 2020 - 05:20
Użytkownik Gerri dnia 29 March 2020 - 17:15 napisał
Po dłuższym staniu pierścienie ślizgowe alternatora mogą zaśniedzieć - wtedy (zanim się przetrą wskutek obrotów wirnika) alternator nie będzie ładować. I (co ciekawe) kontrolka ładowania również nie będzie świecić - tak, jakby ładowanie było...
Tylko wtedy kontrolka ładowania nie zaświeca się po przekręceniu na zapłon. Tak się dzieje, gdy szczotki nie mają kontaktu z komutatorem (lub uszkodzona jest masa przy alternatorze). W normalnym wypadku świeci się i gaśnie dopiero po odpaleniu. Ot dziwność Mercedesa, bo mało kto patrzy na te kontrolkę po przekręceniu na zapłon.
Edited by Szarik, 31 March 2020 - 05:24.
#6
Posted 31 March 2020 - 12:37
Rzeczywiście tak jest. Dodać można, że oprócz kontrolki ładowania po włączeniu zapłonu nie zapalą się również pozostałe, żółte kontrolki (tryb sprawdzania kontrolek po włączeniu zapłonu, a przed uruchomieniem silnika) To już bardziej rzuca się w oczy.
#7
Posted 31 March 2020 - 18:15
Dzięki koledzy, wątek alternatora wydaje się najbardziej obiecujący. Zwłaszcza ta teoria o pierścieniach ślizgowych, czyli takiej "chwilowej" awarii. Bo na razie jest dobrze w tym temacie, chociaż uruchamiam silinik tylko na max. 20min. Jeżdżę w kółko, boję się oddalać, gdyby znowu padł... No i zdejmuję klemę na postoju, bo cały czas mam ten tajemniczy pobór, a brak czasu na sprawdzenie po bezpiecznikach. W trasę na razie boje się wypuścić.
Pytanie: co sądzicie o napięciu ładowania? 13,7 V na biegu jałowym przy zgaszonych światłach.. No i ten powolny spadek napięcia: do ok. 13,4 V w ciągu 20 minut?
Pytanie: co sądzicie o napięciu ładowania? 13,7 V na biegu jałowym przy zgaszonych światłach.. No i ten powolny spadek napięcia: do ok. 13,4 V w ciągu 20 minut?
#8
Posted 31 March 2020 - 22:25
Powinno być koło 14V. Pozostaje pytanie, czy szczotki mają słaby styk, czy regulator napięcia nie działa dobrze. Najlepiej podmienić regulator i sprawdzić.
Podobne tematy
Topic | Forum | Started By | Stats | Last Post Info | |
---|---|---|---|---|---|
[w201/w124] Olej do silnika benzynowego - jaki? |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | kataklysm |
|
||
[w124] Schemat sterownika silnika m103 2.6 oraz m104 3.0 24v |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Salwi |
|
||
[W201] Dziwne dźwięki przy równej jeździe |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | SQ5NAZ |
|
||
Wyciągnięcie Silnika OM601 2.0 Diesel |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | Lownois |
|
||
W124 3.2 drgania silnika |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | rodrigez2206 |
|