Skocz do zawartości




- - - - -

[W201] Sonda Lambda



54 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   Piotrek 190E


  • Postów: 1 307
  • Na forum od: 26 gru 2012
  • Miejscowość: Świętokrzyskie (okolice Stąporkowa )
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Mecedes c220
  • Trzeci Mercedes:Mercdes w210 2.7cdi
  • Inne auto:Passat b5

Napisano 31 grudnia 2013 - 10:03

No ja jak zakładam sondy boscha to w instrukcji pisze jak byk nie lutować no ale to może tylko w tych moich instrukcjach pisało . :E



#22 Offline   F3ear


  • Postów: 375
  • Na forum od: 23 lip 2012
  • Miejscowość: Zgierz
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Mercedes 190 2.0E

Napisano 31 grudnia 2013 - 11:33

boże po co ciągniecie temat, każdy zamontuje to jak uważa, dla mnie to nawet może to na gile z nosa montować każdego indywidualna sprawa

#23 Offline   w0jta5


  • Postów: 5 025
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 31 grudnia 2013 - 11:52

Wyświetl postUżytkownik F3ear dnia 31 grudnia 2013 - 11:33 napisał

boże po co ciągniecie temat, każdy zamontuje to jak uważa, dla mnie to nawet może to na gile z nosa montować każdego indywidualna sprawa
Brawo za merytoryczna wypowiedź ...
Zrób sobie konserwacje czerwoną plakatówka też będzie fajnie :hahaha:

Wyświetl postUżytkownik Piotrek 190E dnia 31 grudnia 2013 - 10:03 napisał

No ja jak zakładam sondy boscha to w instrukcji pisze jak byk nie lutować no ale to może tylko w tych moich instrukcjach pisało . :E
Konkretnie i na temat :okdouble:

Po nowym roku to ogarnę :)

Użytkownik w0jta5 edytował ten post 31 grudnia 2013 - 11:52


#24 Offline   F3ear


  • Postów: 375
  • Na forum od: 23 lip 2012
  • Miejscowość: Zgierz
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Mercedes 190 2.0E

Napisano 31 grudnia 2013 - 12:28

bo spieracie się czy nie można lutować, czy można. Kabel to kabel, możesz go lutować tyle, że naruszysz jego ekran jednakże na tak krótkim odcinku nic mu nie zrobi.

#25 Offline   XM


  • Postów: 2 650
  • Na forum od: 24 lis 2009
  • Miejscowość: Puławy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 31 grudnia 2013 - 13:36

A niby czemu nie miałbym wyjaśnić tej kwestii? Ja nie jestem z tych co robią na pałę, aby szybciej, tylko tak jak zaleca producent. A że zalecenie (rzekome) wydało mi się absurdalne, to się dopytuję. Co w tym złego i dziwnego, że logicznie myślę i być może ktoś dzięki temu podłączy sondę tak, że nie padnie mu po roku, bo połączenie będzie trwałe i szczelne, a nie skręcone "bo nie można lutować"?

Wracając do tematu...
Czy fachowe złącza dostarczane z sondą jakimś sposobem nie przerywają ekranu kabla?
Znalazłem coś takiego:
http://rb-aa.bosch.c...fehlersuche.htm
http://pl.bosch-auto...lambda_sensor_2
Wszędzie jest o szczelności. Ale w jednym miejscu jest ciekawostka:
Dołączona grafika
Ciekawe, czy to dotyczy każdej sondy. Jeśli tak, to szczelne mają być tylko poszczególne żyłki, ale już nie główna izolacja wiązki.

Klikam po sieci i widzę 3 potencjalne powody zakazu lutowania:
1. bo kable nie są miedziane i się nie przylutują
2. bo zwiększa się oporność
3. bo transformatorówką wyindukuje się napięcie, które ubije sondę

Więc:
1. jeśli to prawda, to faktycznie lipa i trzeba zaciskać
2. bezsens - nikt nie lutuje kabli odległych od siebie - przed lutowaniem kable i tak się stykają tak jak przy skręceniu
3. istnieją lutownice kolbowe

Jako, że mam diesla, to nieprędko się dowiem :) . Ale jakby ktoś montował nową sondę, to bym prosił o wrzucenie skanu instrukcji z zakazem lutowania.

#26 Offline   XM


  • Postów: 2 650
  • Na forum od: 24 lis 2009
  • Miejscowość: Puławy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 stycznia 2014 - 20:56

Dalej drążę temat :E .
Znalazłem jeszcze jeden potencjalny powód dla którego niby nie można lutować kabli.

4. Bo sondzie potrzebne jest powietrze atmosferyczne jako punkt odniesienie - pobierane jest przez izolację kabla, a lutowanie topi izolację i zamyka drogę powietrza.

Niby brzmi logicznie, ale czy na pewno chodzi o pobieranie powietrza przez poszczególne żyłki, a nie główną izolacją wszystkich kabli? Przecież rurki termokurczliwe albo złącza z uszczelkami również odcinają dopływ powietrza. W dodatku wątpię by izolacja żył była wykonana z łatwotopliwego PVC czy PE, a nie z teflonu lub silikonu.

Trochę śmiesznie, ale muszę kupić lambdę koledze i sobie czytam strony producentów i ani Bosch, ani Denso, ani NGK/NTK nie zakazują lutowania. Po prostu nie ma o lutowaniu ani słowa, a jest sporo przewodników jak podłączyć sondę.
Znalazłem za to na jakimś forum instrukcję do jakiejś sondy, niestety plik już nie chodzi i trzeba wchodzić przez archiwera: https://web.archive....oxygenlsm11.pdf
Tu jest wyraźnie:
The connection cable must not be
soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws.

Ale czemu, to nie wiem. Ale może się dowiem, wysłałem maile do tych 3 producentów :D . No i może będę miał okazję osobiście zobaczyć z czego jest kabel przy sondzie i czy cyna go bierze

#27 Offline   Piotrek 190E


  • Postów: 1 307
  • Na forum od: 26 gru 2012
  • Miejscowość: Świętokrzyskie (okolice Stąporkowa )
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Mecedes c220
  • Trzeci Mercedes:Mercdes w210 2.7cdi
  • Inne auto:Passat b5

Napisano 13 stycznia 2014 - 21:25

Kolego w instrukcji z boscha nie pisze że nie wolno lutować ? No to dziwne bo u mnie pisało z tym że ja to sondę wymieniałem z 1,5roku temu ale to przecież nie powinno mieć wpływu na specyfikację hmmmmm :hmm:

#28 Gość_arek92_


  • Na forum od: --

Napisano 13 stycznia 2014 - 21:26

cyna nie chwyta się kabla od sondy, jest wykonany chyba ze stali albo jakiegoś innego metalu bo nawet ciężko się go tnie w porównaniu do zwykłego kabla

#29 Offline   Piotrek 190E


  • Postów: 1 307
  • Na forum od: 26 gru 2012
  • Miejscowość: Świętokrzyskie (okolice Stąporkowa )
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Mecedes c220
  • Trzeci Mercedes:Mercdes w210 2.7cdi
  • Inne auto:Passat b5

Napisano 13 stycznia 2014 - 21:35

Chwyta się chwyta kolego w co drugim samochodzie spotkasz się z tym że jacyś fachowcy lutują i to nawet działa :E

#30 Offline   Lord Zekanda


  • Postów: 2 423
  • Na forum od: 22 lut 2011
  • Miejscowość: wieś której nazwa nic wam nie powie
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 13 stycznia 2014 - 21:42

To że bobel cyny trzyma się kabla jeszcze nie oznacza ze kabel jest przylutowany ;)








Podobne tematy Zwiń