Skocz do zawartości




* * * * * 3 głosy

[W201] M103 - Turbo baj najt


194 odpowiedzi w tym temacie

#101 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 19 listopada 2015 - 10:09

W galerii Kolega Oress pisał kiedyś, iż użył słupka m104.98 czyli 3.0-24V.



#102 Offline   oress


  • Postów: 94
  • Na forum od: 09 cze 2008
  • Miejscowość: okolice Opola

Napisano 20 listopada 2015 - 17:16

Witam ponownie :)
Przekleję tu istotniejsze informacje, które już pisałem do Łukasza w prywatnych wiadomościach na innym forum ,
dlatego aby zostało to dla potomnych w jednym miejscu. Sens niektrych opisów będzie się powtarzać, ale to bardziej z mojego niechcenia pisania wszystkiego, ładnie i składnie i na nowo, będzie to zlep z różnych rozmów , lecimy ...

Jak chcesz dorabiać uszczelki to tu: http://www.autouszczelki.pl/
Nawet pod głowicę zrobią np. z miedziaka.

Jak będziesz honował cylindry i będzie próg, to ja zawsze dla świętego spokoju pierścień zgarniający zostawiam stary.
Bo nowy od razu pęknie jak walnie o próg, ale nie wiem czy z odpowiednim zamkiem coś tu zdziałasz, nie próbowałem tego, bo to i tak ryzykowne.

Myślałem o pierścieniu górnym, tym który miewa kontakt z progiem.
Choć teoretycznie na dole też się robi próg, ale w praktyce nie ma to znaczenia
Jeśli próg nie jest wyczuwalny pod palcem to nie ma większych obaw przy zmianie wszystkich trzech pierścieni.
Wiadomo, że średnicówka i tak wykaże próg, ale z praktyki wynika, że jeśli pod paluchem go nie czuć to zmieniać wszystkie pierścienie, a dla lepszego efektu właśnie jakieś honowanie, np tą szczotą o które pisałeś, wcześniej tego patentu nie znałem.
Muszę to zdradzić mojemu szlifierzowi, ale on i tak nie uznaje półśrodków.

Jeśli chodzi o blok z m104 3.0, to polecam! Nie wiem czy to z nowszego m104 czy starszego, ale musi być z 3.0 i tego który chodził na KE-Jet. - to jest mega pancerny blok, 2.8, 3,2 już takie nie były. Jak chcesz, daj znaka spiszę pełny numer z mojego bloku m104.
Jest tam natrysk w denka tłoków.
Ale do dobrej zmoty potrzebna pancerną głowica z m103 3.0.
Dodatkowo koniecznie potrzebne kółko zębate z pompy olejowej od m104, które zakładamy na pompę od m103. (cała pompa z m104 nie podejdzie). Zakładając mniejsze kółko trzeba też skrócić bodajże o dwa ogniwa łańcuszek od pompy.
Cała reszta gratów jak wał korbowy, obudowy, ślizgi itd ... potrzebna od m103 3.0
Przy modach warto założyć pompę wody od m104(ma dodatkowy króciec) i dołożyć podstawę filtra oleju z m104 z wymiennikiem woda-olej i podłączyć to jak w oryginalnym m104. Jak u mnie dojdzie turbo to tak zrobię. Podstawę z wymiennikiem już mam, ale pompę mam nówkę od m103 więc musze się zastanowić gdzie w obieg wpiąć wymiennik, bo szkoda mi teraz pozbywać się nówki pompy wody Ruvilla z m103.
Mam jeszcze ori podstawę z małym wymiennikiem do m103, która w niektórych m103 3.0 występowała. Jeszcze nie zbadałem gdzie oryginalnie w obieg była podpięta.

Do głowicy m103 3.0 pasuje TYLKO I WYŁĄCZNIE blok z m104 3.0 który śmigał na KE-Jet i ma olejarki.
Zapomnij o 3.2/2.8, głowica z m103 2.6 śmiało na złom, to alu trochę waży, zostaw sobie wałek rozrządu, koniki, sprężyny itd.

Tak jak jest to u mnie. Teraz coś mi jeszcze świta, że dorabiałem korki do tego systemu odmy z m104,
ale już nie pamiętam dokładnie, bo ten problem chyba mi sie z automatu rozwiązał jak dokładałem klime i dokupiłem łapę
do kompresora pochodzącą z W126 300SE.

Tak jak Ty, mając już m103 2,6 do zbudowania pancernego silnika potrzebujesz:

1) bloku z m104 3.0
2) głowicy z m103 3.0
3) tłoków z m103 3.0 / można jeszcze sfrezować serducha dla mniejszego CR. Wszelkie kanapki to kompletne nieporozumienie, zwłaszcza w R6 i wałkiem rozrządu w głowicy - problemy z napinaczem łańcucha, długością łańcucha, uszczelnieniem miejsca słynnej uszczelki "U" i miliard innych.
4) koła zębatego z pompy oleju od m104

Wał korbowy, korbowody, pompę oleju, obudowy czołowe rozrządu, miskę olejową i inne duperele bierzesz z tego co już masz , czyli m103 2,6.
Czasem trzeba jakąś śrubkę, szpilkę zabrać z bloku m103 i dac do tego z m104 bo jak wiadomo czołowa obudowa w m104 jest inna bo podwójny łańcuch. Nie musze chyba pisać, że łańcuchy , ślizgi najlepiej kupić nowe takie jak do m103 3.0.
Wszystkie otwory gwintowane idealnie w tych blokach współgrają, a w bloku z 104 powinny już być dodatkowo nagwintowane otwory na knock-sensory. Zaślepić tylko trzeba te olejowe otwory na system odmy. Ja chyba wytoczyłem ciasny kołeczek z kołnierzem i wcisnąłem na loctite, chyba nawet tam były potrzebne dwa koreczki, ale już nie pamiętam, a całość docisnęła łapa kompresora klimy z m103 3.0. W każdym razie to żaden problem.

UWAGA ... chyba to wiesz ... w różnych latach były różne wałki rozrządu i dźwigienki w m103, różna twardość materiałów i nie wolno mieszać tych co nie powinny ze sobą współpracować, bo albo się wytrze wałek albo dźwigienki.

Generalnie znam każdą śrubkę w m103, choć nie każdą od razu pamiętam, więc jak coś to pytać, pytać pytać ... chętnie pomogę - jak w Castoramie Dołączona grafika

Tłoki z m103 3.0 - koniecznie,
tu masz foto mojego nowego tłoka z m103 3.0, jak pamiętasz, za Twoją radą, denka przed montażem tłoków wypolerowałem.

Dołączona grafika Dołączona grafika


Gdybyś wsadził tłoki od m104 to CR masz ponad 10 a w niektórych wersjach było dużo więcej i też całkiem możliwe,
że tłok się spotka z zaworami.
Na tłokach z m103 3.0 seryjne CR to bodajże 9,2:1 ... a jak sfrezujesz te wklęsłe serce na koło
to uzyskujesz CR w okolcy 8:1. To info od Romana z turbobandit. Wtedy już można sporo dmuchać bez obaw.
Niektórzy ponoć frezują komorę w głowicy, ale moim zdaniem to lipne rozwiązanie, bo tracimy na pancerności głowicy z m103,
ryzykując przedostanie się do kanałów. Zresztą spójrz jak mocarnie wyglądają tłoki z m103, to chyba najmocniejszy punkt tej układanki.

#103 Offline   oress


  • Postów: 94
  • Na forum od: 09 cze 2008
  • Miejscowość: okolice Opola

Napisano 22 listopada 2015 - 22:03

Właśnie znalazłem fotki dotyczące otworów na system odmy w bloku z m104.

Voilà !

Dołączona grafika Dołączona grafika

#104 Offline   mirasmerc


  • Postów: 239
  • Na forum od: 25 lip 2010
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w201 2.3E- M102 1992
  • Trzeci Mercedes:w201 2.6E- M103 1989
  • Inne auto:w124 jeszcze 200E

Napisano 25 listopada 2015 - 20:21

Tylko trzeba wspomniec ze nie wszystkie m103 maja serduszka

#105 Offline   oress


  • Postów: 94
  • Na forum od: 09 cze 2008
  • Miejscowość: okolice Opola

Napisano 25 listopada 2015 - 22:09

 Użytkownik mirasmerc dnia 25 listopada 2015 - 20:21 napisał

Tylko trzeba wspomniec ze nie wszystkie m103 maja serduszka

Słuszna uwaga - tylko 3.0 mają serduszka, bo 2.6 ma płaskie denka tłoków.
Chyba, że czegoś jeszcze nie wiem, ale rozbierałem/składałem nie jedno m103 2,6 / 3,0 i m104 2.8 / 3,0
osobiście nie miałam do czynienia z m104 3,2 to się nie wypowiem.

Użytkownik oress edytował ten post 25 listopada 2015 - 22:10


#106 Offline   mirasmerc


  • Postów: 239
  • Na forum od: 25 lip 2010
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w201 2.3E- M102 1992
  • Trzeci Mercedes:w201 2.6E- M103 1989
  • Inne auto:w124 jeszcze 200E

Napisano 25 listopada 2015 - 22:12

Ja rozbierałem m103 3.0 i nie miało serduszka, tak samo m102 2.0 wystepowało z seruszkiem i bez. Według moich obserwacji sa to róznice modelowe do 88 i po 88 roku.

#107 Offline   oress


  • Postów: 94
  • Na forum od: 09 cze 2008
  • Miejscowość: okolice Opola

Napisano 25 listopada 2015 - 22:23

 Użytkownik mirasmerc dnia 25 listopada 2015 - 22:12 napisał

Ja rozbierałem m103 3.0 i nie miało serduszka, tak samo m102 2.0 wystepowało z seruszkiem i bez. Według moich obserwacji sa to róznice modelowe do 88 i po 88 roku.

Przed i po 88 na pewno różnią się wałkami rozrządu i dźwigienkami, ale o tłokach pierwsze słyszę. Ciekawe jakie CR miał, ten m103 3.0 z płaskimi tłokami i czy inne CR ewentualnie wynika
z różnicy w tłokach czy komory w głowicy? Bo jeśli głowice przed i po 88 były identyczne, to lepiej mieć tłoki z serduszkami bo jest na czym rzeźbić, (możliwość sfrezowania serduszek), ale dla
pełnej informacji najlepiej byłoby mieć oba rodzaje tłoków w ręku dla porównania.

#108 Offline   mirasmerc


  • Postów: 239
  • Na forum od: 25 lip 2010
  • Miejscowość: Wrocław
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w201 2.3E- M102 1992
  • Trzeci Mercedes:w201 2.6E- M103 1989
  • Inne auto:w124 jeszcze 200E

Napisano 26 listopada 2015 - 07:28

Głowice tez sa inne. Bo na głowicy tez jest serduszko, a gdzie tłok nie ma serduszka to głowica tez nie ma serduszka. Tylko jest połkole. Dlatego rzezbiac głowice i tłok można spaść z stopniem sprezania.

Użytkownik mirasmerc edytował ten post 26 listopada 2015 - 07:29


#109 Offline   Rokus124ce


  • Postów: 36
  • Na forum od: 06 maj 2015
  • Miejscowość: Andrychow
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 26 listopada 2015 - 08:23

Kolejne pytanie poza tematem :) a w sumie nie do konca sprezyny na zaworach roznia sie miedzy dolotem a wydech tzn rozmiar wiem ze ten sam ale twardosc itp ? Bo mi jedna pekla na dolocie ktos wie lub zna mozliwa przyczyne ?

Użytkownik Rokus124ce edytował ten post 26 listopada 2015 - 08:46


#110 Offline   Ukaniu


  • Postów: 676
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 26 listopada 2015 - 11:33

Z tego co wyczytałem zmiana była w 89, mój silnik jest z 89 i ma jeszcze komory sercowate.
Piszą też, że głowica sercowata i nowsze płaskie tłoki to zbyt duży współczynnik sprężania
Z tego można by wywnioskować, że z płaskimi tłokami ze 104 mogła by pracować późniejsza głowica "hemi".
A głowica hemi i sercowate tłoki powinny dać niższy współczynnik sprężania a jak jeszcze wyfrezowane to już całkiem dobrze.

PS Wydaje mi się, że sprężyny są takie same ale nie jestem pewny.








Podobne tematy Zwiń