Skocz do zawartości




- - - - -

[W124] 220E (M111) ASB. Wolny start


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   LeszeKao


  • Postów: 68
  • Na forum od: 03 lut 2015
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:300E 4M '91

Napisano 05 września 2015 - 14:02

Witam,

Sprawa dotyczy świeżo zakupionego W124 220E (03.1993 r.) z silnikiem M 111 E 22 / 111.960. z automatyczną skrzynią biegów (4 biegi).

Na dniach wymieniłem filtr i olej w ASB. Jest to mój pierwszy w124 z taką konifuguracją, dlatego nie mam punktu odniesienia i proszę o pomoc.

Główny problem dotyczy startu samochodu - jak na 150 KM, które ma liczyłem na coś lepszego. Niestety po wrzuceniu D i wciśnięciu kick-downa samochód bardzo wolno się zbiera. Na tyle wolno, że uniemożliwia to pewne wyprzedzanie stojącej przeszkody w sytuacji, gdy z przeciwnej strony nadjeżdżają samochody. Jak tylko osiągnie maksymalne obroty na biegu startowym dalej idzie bardzo ładnie. Ciągnie do samego końca, zmienia biegi w odpowiednim moemncie, nie przeciąga biegów, nie szarpie. Sama praca ASB jest bardzo przyjemna i komfortowa.

Podobna sytuacja jest w momencie gdy jadę np 30-40 km/h i chcę wyprzedzić. Samochód pomimo wciśniętego kick-downa zbiera się z bardzo powolnie, zyskując prędkość adekwatnie do wzrostu obrotów. Nie ma jednak redukcji i pełnej mocy, na którą liczę.

Czy taka sytuacja jest normą? Jeżeli nie poproszę o sugestie.\

Tak na marginesie dopytam tylko o rzecz, która mnie drażni. W pewnych zakresach wibracji (niezależnie od prędkości czy biegów) z learka wydobywa się wkurzające trzeszczenie. Sama gałka nie ma luzów, zmienia biegi sztywno i stabilie. Poprzedni właściciel zamontował autorską instalację pod telefon i możliwe, że to jakiś kabel. Nie rozebrałem jeszcze tunelu, ale chciałbym też wiedzieć na co ewentualnie zwrócić uwagę przy lewarku. Wyczytałem, że w przypadku manualnych skrzyni lubią wytrzeć się tulejki czy coś podobnego - tutaj też to jest? Nadmienię, że wymienione zostały poduszki pod silnikiem i skrzynią.

Dzięki za pomoc!

Użytkownik LeszeKao edytował ten post 05 września 2015 - 14:06




#2 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 września 2015 - 14:19

Źle naciągnięta linka skrzyni i ewentualnie niedziałający kick-down. Mocniejsze depnięcie po gazie powinno spowodować zrzucenie o jeden bieg w dół, kick-down o dwa biegi, o ile nie przekroczy to maksymalnych obrotów silnika. Do tego skrzynia zapewne startuje z 2 biegu, co dodatkowo potęguje wrażenie "muła" ze startu.

#3 Offline   LeszeKao


  • Postów: 68
  • Na forum od: 03 lut 2015
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:300E 4M '91

Napisano 05 września 2015 - 14:22

Kick-down na pozostałych biegach działa bardzo dobrze. W momencie redukcja i pełna moc. Problem praktycznie dotyczy tylko startu i niewielkich prędkości. Rzecz, która jeszcze może być naprowadzająco to zakres naciskania pedału gazu a uzyskiwanej mocy. Praktycznie 80 zakresu wciskanego pedału dale liche efekty, dopiero końcowy zakres przekłada się na wyraźne przyspieszanie.

Czy w tej skrzyni da się wystartować z jedynki? Starałem się zrobić test i przed startem wrzucić D-2-D - nie ma jednak, żadanej różnicy w porównaniu do normalnego startu z D.

Czy regulacja linki skrzyni to dużo roboty? Wykonam to sam? Jakieś parametry, których powienienm się trzymać, czy to robota dla doświadczonego mechanika?

Użytkownik LeszeKao edytował ten post 05 września 2015 - 14:23


#4 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 września 2015 - 14:28

Czy gdy stoisz na P/N i z obrotów jałowych dasz na chwilę gaz na max to silnik normalnie się wkręca, czy są jakieś problemy ?

Te skrzynie zależnie od wersji startowały z 1 lub 2 biegu. Musisz policzyć, ile max zmian biegów, ewentualnie zobaczyć po obrotach. Jeśli skrzynia rusza z 2-ki, to wrzucenie pozycji 2 na postoju powinno zablokować skrzynie na 1 biegu.

Spróbuj nagrać jakiś film jak to wygląda, będzie jakiś punkt odniesienia, ewentualnie porównaj sobie z tym:

https://www.youtube....h?v=U8m-X8kq8BQ

#5 Offline   LeszeKao


  • Postów: 68
  • Na forum od: 03 lut 2015
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:300E 4M '91

Napisano 05 września 2015 - 14:33

Silnik wykręca bardzo ładnie na obroty, schodzi z obortów również bez zastrzeżeń.
Na pierwszy rzut oka co widzę na tym filmie, to że zmienia biegi wcześniej niż oznaczenia na zegarach. U mnie odbywa się to idealnie w miejscu gdzie na zegarach jest zaznaczona zmiana biegów.

Nagram dzisiaj filmik i wrzucę.

#6 Offline   Sawyer


  • Postów: 2 499
  • Na forum od: 28 sie 2013
  • Miejscowość: Na północy
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:CLK W209 320E - M112
  • Inne auto:Citroën Saxo 1.1i - TU1

Napisano 05 września 2015 - 16:11

Ta skrzynia ruszy z jedynki bardzo prostą metodą- ustaw ją w tryb S i tylko naciśnij mocno pedał gazu (niekoniecznie do KD). Wędrówka D->2->D daje taki sam efekt. Podejrzewam że to tylko wrażenie mułowatości, ze swojego filmiku sobie odczytaj czas do "setki"- raz, że nasze skrzynie nie należą do szybkich, a dwa że silniki wykorzystują pełną moc dopiero przy obrotach powyżej 5000.

#7 Offline   LeszeKao


  • Postów: 68
  • Na forum od: 03 lut 2015
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:300E 4M '91

Napisano 05 września 2015 - 17:20

Faktycznie możę być tak jak mówisz. Z filmików wychodzi około 10 sek na setkę. Czyli tak jak powinno być

Przyspieszenie 0 - 115 km/h
https://www.youtube....h?v=EWF3Yt1mK8U

Przyspieszenie 30 - 130 km/h z kick-downem - najbardziej wkurzający moment przy wyprzedzaniu
https://www.youtube....h?v=MF2idaPgIyE

Przyspieszenie 50 - 130 km/h z kick-downem
https://www.youtube....h?v=7GbmSBtfQoA

Przyspieszenie 0 - 160 km/h pod górę
https://www.youtube....h?v=TU8WqeSRw9Q

Podczas spokojnen jazdy skrzynia zmienia biegi niemal bezbłędnie i nieodczuwalnie. Czasami można poznać tylko po obrotomierzu. Podczas jazdy z kick-downem na wyższych prędkościach, mam wrażenie, że trochę przytrzymuje obroty i 'strzela ze sprzęgła', przez co jest nagłe szarpnięcie spowodowane odzyskaniem mocy. Nie jest to jakieś mega uciążliwe, ale jest. To normalne?

Wrzucając D->2->D nie ma róznicy pomiędzy normalnym startem, a taką kombinacją. Może normalnie rusza też z 1 biegu dlatego nie mogę już niżej zredukować?

No i najbardziej wkurzająca rzecz... trzeszczący lewarek - jakieś pomysły co to możę być?
https://www.youtube....h?v=f89iMItfcok

Użytkownik LeszeKao edytował ten post 05 września 2015 - 17:21


#8 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 września 2015 - 17:29

Przyspieszenie ok, jak dla mnie kick-down nie działa, chociaż w drugiej sytuacji powinien zredukować do jedynki bez niego. Skrzynia widać, że rusza z 1 biegu.
Sprawdź sobie jeszcze przy okazji, czy jadąc ok 70 km/h na 4 biegu i "nagłym" KD wrzuci ci trójkę, czy dwójkę.

Co do brzęczenia lewarka - albo wyrobione tulejki wodzika, albo nadmiar śrubek, które wpadły do wnętrza lewarka, a o to bardzo łatwo przy jakichkolwiek pracach wewnątrz samochodu ;)

#9 Offline   LeszeKao


  • Postów: 68
  • Na forum od: 03 lut 2015
  • Miejscowość: Częstochowa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:300E 4M '91

Napisano 05 września 2015 - 17:33

Kick-down chyba działa ponieważ jak jadę wolno, wcisnę mocniej pedał gazu, wtedy redukuje o jeden bieg i zaczyna przyspieszać, a jak wcisnę za raz po tym kick-down to wtedy zrzuca jeszcze jeden bieg i wtedy daje pełną moc.

#10 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 września 2015 - 17:38

Czyli działa. Zastanawia mnie tylko, czemu nie redukuje do jedynki w drugim przypadku. Bo powinien. Ciężko mi określić, czemu tak się dzieje.

[edit] obejrzałem drugi film do końca i KD faktycznie jest.








Podobne tematy Zwiń