Skocz do zawartości




- - - - -

[w201 / w124 ] Przekaźnik świec żarowych



49 odpowiedzi w tym temacie

#41 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 12 października 2020 - 12:10

Wyświetl postUżytkownik Damian85 dnia 12 października 2020 - 10:25 napisał

Sama świeca może robić zwarcie?. Bo przy mierzeniu miernikiem każda ze świec pokazywała taką samą prawidłową wartość.
Pisałem o tym powyżej:

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 07 października 2020 - 18:41 napisał

Powodem widocznej na zdjęciu usterki była powodująca zwarcie świeca.
W jaki sposób mierzyłeś świece? Pomiar omomierzem jest nie zawsze miarodajny. Oporność dobrej świecy to ok. 0,4 - 0,5 oma. Kable w byle jakim multimetrze mogą mieć nawet 1,5 -2 omy. Tak więc jak świeca będzie przy pomiarze wykazywać np. 0,15 oma to może się zdarzyć, że nawet tego nie zauważysz i przyjmiesz, że swieca jest dobra. Właściwszy jest pomiar prądu pobieranego przez świece. Potrzebny by tu był multimetr z pomiarem prądu do 20 amperów lub więcej. Świeca w momencie załaczenia pobiera ok. 20 A i potem w miarę nagrzewania prąd spada do 11-14 amperów (zależnie od stanu świecy). Tu chcemy zdiagnozować zwarcie - tak więc możemy podać zasilanie na pin 1 w dużej wtyczce za pośrednictwem kabelka z wstawionym bezpiecznikiem 25 A. Jak będzie zwarcie - to po prostu bezpiecznik się spali. Więcej nie musimy wiedzieć. W swoim życiu widziałem sporo tych układów grzania, ale ANI RAZ nie zdarzyło się, żeby powodem było zwarcie na kablu. Są one dosyć solidne, w grubej izolacji i musiałby być duży pech, żeby coś się stało. Raz pamiętam odpiął się teleskopek gazu i zwierał na świecę. Reszta to wszystko usterka świec. Zwarcie nie musi być oczywiście ciągłe - świeca ma trudne warunki pracy i zwarcie może się zdarzać tylko od czasu do czasu.



#42 Offline   Damian85


  • Postów: 193
  • Na forum od: 15 lip 2014
  • Miejscowość: Rzeszów
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201

Napisano 12 października 2020 - 12:32

Czyli w pierwszej kolejności podejrzewać świecę?. Łatwiej ją wykręcić, niż zmieniać kabel od zasilania :E
Oporności, które zmierzyłem są w granicach 0,3 oma dla każdej świecy. Oporność samych kabli miernika, to setne części oma.

Znajomy (starszy gość, dlatego ja nieraz robię u niego za mechanika ;)) mówił, na krótko po ostatniej wymianie nie zaświeciła się kontrolka świec po przekręceniu kluczyka. Poruszał wiązka kabli przy dłużej wtyczce i pomogło (kontrolka się zapaliła i motor ładnie zagadał). Przynajmniej do czasu, aż nie spalił się następny przekaźnik....

#43 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 12 października 2020 - 13:05

W końcu tego kabla jest kawałek - można dla pewnosci sprawdzić. Weź zwykłą kontrolkę z żarówką - jeden kabel daj do plusa, a drugi wsadź w otwór pierwszej świecy we wtyczce. Połączenie kabla do świecy trzeba rozłączyć. I teraz ruszaj kablami. Jak wystąpi zwarcie to żarówka zaświeci.

#44 Offline   Damian85


  • Postów: 193
  • Na forum od: 15 lip 2014
  • Miejscowość: Rzeszów
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201

Napisano 13 października 2020 - 06:50

Wielkie dzięki Gerri za rady. Jak posprawdzam (nie wiem kiedy to będzie), to na pewno zdam relację :)

#45 Offline   Damian85


  • Postów: 193
  • Na forum od: 15 lip 2014
  • Miejscowość: Rzeszów
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201

Napisano 19 października 2020 - 06:57

W sobotę posprawdzałem kabel, tak jak pisałeś Gerri. Nie zaświeciła się żarówka. Wymieniłem świecę numer 1 i założyłem ten uszkodzony przekaźnik z bezpiecznikiem blaszkowym. Od soboty znajomy trochę nim pojeździł i jak na razie wszystko chodzi jak powinno. Nie pali bezpiecznika. Więc prawdopodobnie to była wina świecy. Teraz trzeba tylko rozejrzeć się za jakimś sprawnym przekaźnikiem.
Dzięki z pomoc Gerri

#46 Offline   Damian85


  • Postów: 193
  • Na forum od: 15 lip 2014
  • Miejscowość: Rzeszów
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201

Napisano 22 października 2020 - 07:32

Mam pytanie, jak rozróżnić który przekaźnik powoduje, że nawet na gorącym silniku zapala się na moment kontrolka świec żarowych, a który nie grzeje świec na gorącym silniku?
Jak jest 5 małych pinów, to wtedy zawsze się zapala kontrolka świeca a jak 4 to nie?. Bo na moim przekaźniku jest 5 małych pinów i zawsze zapala się kontrolka, stąd taki wniosek :)

Dołączona grafika

Jak ten przekaźnik będzie się zachowywał na gorącym silniku. Będzie zapalała się na chwilę kontrolka świec?

#47 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 22 października 2020 - 07:43

Kontrolka zawsze się zapala (choćby na moment) jako informacja, że układ jest sprawny. Skomplikuję wam sytuację: w takiej samej obudowie są jeszcze przekaźniki z tzw. „dogrzewaniem” - świece grzeją jeszcze przez kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu silnika.

#48 Offline   Damian85


  • Postów: 193
  • Na forum od: 15 lip 2014
  • Miejscowość: Rzeszów
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201

Napisano 22 października 2020 - 08:26

Miałem kiedyś taki przekaźnik, że na gorącym silniku (powyżej chyba 75 C) nie zapalała się kontrolka i trzeba było dłużej przytrzymać na rozruszniku żeby zapalił. Natomiast po zmianie na przekaźnik, w którym kontrolka zapalała się zawsze, niezależnie od temp silnika to silnik nieważne czy ciepły czy zimny to palił (i nadal pali) od strzała.
Czyli Gerri mówisz, że przy sprawnym przekaźniku kontrolka musi się ZAWSZE zapalić chociaż na sekundę niezależnie od temp. silnika?.

#49 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 22 października 2020 - 08:27

Tak jest - dobrze prawisz. A ten przekaznik musiał być uszkodzony.

#50 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 25 października 2020 - 15:13

Wyświetl postUżytkownik Gerri dnia 22 października 2020 - 07:43 napisał

w takiej samej obudowie są jeszcze przekaźniki z tzw. „dogrzewaniem” - świece grzeją jeszcze przez kilkadziesiąt sekund po uruchomieniu silnika.
Akurat dzisiaj wpadł mi na ekran spis przekaźników. Co prawda po szwabsku, ale jak komuś zależy, to sobie zrobi guglo-tłumaczenie. Chodzi oczywiście o dogrzewanie.
Dołączona grafika








Podobne tematy Zwiń