Skocz do zawartości




- - - - -

klimatyzacja-wisko


51 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   chinolb78


  • Postów: 33
  • Na forum od: 03 lip 2020
  • Miejscowość: Łuków
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 20 lipca 2020 - 17:31

Dokładnie. Tak jak pisałem w pierwszym pytani. ,, wisko-elektromagnes,,



#12 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 20 lipca 2020 - 21:48

Wyświetl postUżytkownik chinolb78 dnia 20 lipca 2020 - 17:31 napisał

Dokładnie. Tak jak pisałem w pierwszym pytani. ,, wisko-elektromagnes,,
\
Twoje kompetencje w temacie są słabe i nie dziw się, że słabo z odpowiedziami skoro twoje pytanie to pomieszanie z poplątaniem. Sa dwa rodzaje wentylatorów, działające na całkowicie różnych zasadach.
Visco wygląda tak:
Dołączona grafika
Działa na zasadzie zmiany przepływu oleju silikonowego pod wpływem zmian temperatury. Żadne kable i prądy nie są potrzebne.
Wiatrak sterowany elektromagnesem wygląda tak:
Dołączona grafika
Tu prąd jest potrzebny - dochodzi z czujnika który po przekroczeniu określonej temperatury lub ciśnienia załacza prąd i sprzęgło elektromagnetyczne uruchamia wentylator. Cytując klasykę, to taki patent był np. W Fiacie 125 (popularnym "kredensie")
Jeżeli chodzi natomiast o przekaźniki, to akurat w tym układzie nie ma specjalnej filozofii - przekaźnik ma za zadanie włączyć jakiś duży prąd po podaniu małego prądu sterującego. I akurat w tym przypadku nie ma specjalnie znaczenia czy przekaźnik ma trzy nogi, cztery, czy pięć. Zasada działania jest prosta i wystarczy ją zrozumieć i nie dywagować przez parę postów (ze zdjęciami) który przekaźnik może który zastąpić i czy to będzie działać.

Użytkownik Gerri edytował ten post 20 lipca 2020 - 21:49


#13 Offline   chinolb78


  • Postów: 33
  • Na forum od: 03 lip 2020
  • Miejscowość: Łuków
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 09:10

Napisałem wisko-elektromagnes, żeby wszystkich zadowolić. Jak bym napisał elektromagnes padło by pytanie czy ty czasem wisko nie masz
Ale nie o to pytałem co ja tam mam.
Skoro posiadasz taką wiedzę to proszę podziel się nią troszkę.


#14 Offline   chinolb78


  • Postów: 33
  • Na forum od: 03 lip 2020
  • Miejscowość: Łuków
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 09:26

Chodzi mi o to, że wszystkie informacje związane z klimą w mercedesie 124 mówią, że po włączeniu klimy wzrasta ciśnienie i uruchamia się pierwszy bieg wentylatora przy temperaturze krytycznej silnika załącza się drugi bieg razem z elektromagnesem wentylatora.
U mnie jest inaczej pierwszy bieg wentylatora klimatyzacji załącza elektromagnes. Więc coś jest nie tak, bo silnik nigdy się nie nagrzeje. Pierwszy bieg dosyć często się uruchamia więc silnik jest często chłodzony. Przekaźniki są dwa różne i jak najbardziej mają znaczenie jaki gdzie idzie. Więc proste pytanie czy na pierwszym biegu wentylatora osuszacza piwinien uruchamiać się elektromagnes wentylatora chłodnicy?

#15 Offline   elspasoo


  • Postów: 211
  • Na forum od: 20 lip 2017
  • Miejscowość: Lubuskie
  • Mercedes:W124 2.2E - M111
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:CLS 55 AMG

Napisano 21 lipca 2020 - 10:15

Dziwna logika, dlaczego twoim zdaniem wiatrak silnika spowoduje niedogrzanie silnika , a ten przed chłodnicą czy pęd powietrza podczas jazdy to niby w która, stronę działa? Poszukaj jakiegoś chętnego elektryka , który ze spokojem sprawdzi co czym steruje. Z pewnością znajdziesz też schematy elektryczne do tego modelu, przecież to jest prosty samochód.

Użytkownik elspasoo edytował ten post 21 lipca 2020 - 10:15


#16 Offline   chinolb78


  • Postów: 33
  • Na forum od: 03 lip 2020
  • Miejscowość: Łuków
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 12:04

Gdyby wszystko było tak proste jak piszesz. Nikt z mechaników nie chce się bawić w takie zagwozdki nawet człowiek od klimy, który mi uszczelniał i nabijał klimę ręce rozłożył. Wolą szybko olej i klocki wymienić, niż szukać przyczyny. Co do schematów to mam bardzo podobny i nawet kolory przewodów się zgadzają. Wynika z nich, że tak być powinno. Ale trzymam się wypowiedzi mądrzejszych z forum i wiem, że wentylator chłodnicy powinien startować z drugim biegiem wentylatora klimy. Ja tak mam jak coś jest w samochodzie to nie ważne że trochę działa, ma działać jak książka pisze albo wcale.

#17 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 16:35

Wyświetl postUżytkownik chinolb78 dnia 21 lipca 2020 - 12:04 napisał

Gdyby wszystko było tak proste jak piszesz. Nikt z mechaników nie chce się bawić w takie zagwozdki nawet człowiek od klimy, który mi uszczelniał i nabijał klimę ręce rozłożył. Wolą szybko olej i klocki wymienić, niż szukać przyczyny. Co do schematów to mam bardzo podobny i nawet kolory przewodów się zgadzają. Wynika z nich, że tak być powinno. Ale trzymam się wypowiedzi mądrzejszych z forum i wiem, że wentylator chłodnicy powinien startować z drugim biegiem wentylatora klimy. Ja tak mam jak coś jest w samochodzie to nie ważne że trochę działa, ma działać jak książka pisze albo wcale. ������

Nie jestem na 100% pewny, ale może to wina opornika na ramie, za przednią lewą lampą? Coś kojarzę, że u brata w 200E chyba też się wentylator dodatkowy razem z wentylatorem chłodnicy załączał. Opornik był skorodowany i nie spełniał swojego zadania.

#18 Offline   chinolb78


  • Postów: 33
  • Na forum od: 03 lip 2020
  • Miejscowość: Łuków
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:coupe
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 17:39

Opornik nowy (w zeszłym roku wymieniałem)
Zaciski oczyściłem zabezpieczyłem środkiem do poprawy styków elektrycznych.
Ten trop odpada.

#19 Offline   SuperBuster11


  • Postów: 448
  • Na forum od: 04 mar 2015
  • Miejscowość: Brzeg
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 lipca 2020 - 17:48

No to teraz pytanie. Jaki masz czujnik temperatury płynu chłodzącego, bo są 2 rodzaje. Jeden 2 pinowy dla aut bez klimy, albo 3 pinowy dla aut z klimatyzacją.
Jest taka wzmianka, że w autach z klimatyzacją, wentylator dodatkowy załącza się razem z wentylatorem płynu chłodzącego. Serwisówka nie podaje, czy razem z drugim biegiem wentylatora dodatkowego, czy z pierwszym biegiem. Podaje tylko, że załączają się oba jednocześnie, poprzez podwójny przekaźnik, który jest załączany 3-pinowym czujnikiem temperatury w głowicy silnika (czy też w bloku).

Ok. Pierwszy bieg jest załączany, jak wytworzy się w układzie ciśnienie ok 20 bar. Wtedy czujnik ciśnienia przy osuszaczu załącza przekaźnik K10, po drodze przechodząc przez opornik pod lampą. Drugi bieg w pojazdach do 08/87 załącza się przekaźnik K9, poprzez czujnik temperatury płynu chłodzącego S25/4, S25/5 i S25/11, w autach od08/87 poprzez czujnik B11/7.

Czyli ogólnie ujmując, jak włączysz klimę, to działają oba wentylatory na raz. I tyle udało mi się ustalić z programu WIS. Schematów nie znalazłem, bo pewnie są gdzieś głęboko zakopane. Niestety z każdym rokiem coś usuwają z oryginalnej bazy napraw i do starszych aut coraz ciężej o schematy elektryczne. Zresztą same zdjęcia czy obrazki też nie raz zostawiają wiele do życzenia :(

Użytkownik SuperBuster11 edytował ten post 21 lipca 2020 - 18:16


#20 Offline   Gerri


  • Postów: 2 647
  • Na forum od: 25 maj 2009
  • Miejscowość: Limerick
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:Audi A3

Napisano 21 lipca 2020 - 18:31

Wyświetl postUżytkownik chinolb78 dnia 21 lipca 2020 - 09:26 napisał

U mnie jest inaczej pierwszy bieg wentylatora klimatyzacji załącza elektromagnes.
No to szukaj - bo coś jest rzeczywiście nie tak.Nie ma bezpośredniego związku w działaniu wentylatora ze sprzęgłem elektromagnetycznym i wentylatora przed chłodnicą. Pierwszy bieg wentylatora przed chłodnicą uruchamiany jest poprzez wzrost ciśnienia po załączeniu klimy. CZUJNIKIEM CIŚNIENIA - a nie poprzez fizyczne wciśnięcie guzika uruchamiającego klimę. Drugi bieg jest załączany z kabelka podpiętego do sterownika klimy który z kolei ma połączenie z modułem silnika. Temperatura na drugi bieg jest zazwyczaj wyższa niż temperatura załaczenia wentylatora sterowanego sprzęgłem elektromagnetycznym. Ten ma swój czujnik na głowicy i powinien się załączyć przy 105 stopniach - czyli ok. 2 mm powyżej nieopisanej kreski na liczniku. Tak jest w standardzie - są jeszcze inne wersje czujnika, ale pewnikiem jest, że nie załącza się razem z wentylatorem przed chłodnicą.
Tu masz dwa schematy z ruskiej strony. Linki do tych stron były już wcześniej na forum:
http://www.autolib.d...AGRAMS/3806.pdf
http://www.autolib.d...AGRAMS/4140.pdf

Użytkownik Gerri edytował ten post 21 lipca 2020 - 18:31