klimatyzacja-wisko
#11
Napisano 20 lipca 2020 - 17:31
#12
Napisano 20 lipca 2020 - 21:48
Użytkownik chinolb78 dnia 20 lipca 2020 - 17:31 napisał
Twoje kompetencje w temacie są słabe i nie dziw się, że słabo z odpowiedziami skoro twoje pytanie to pomieszanie z poplątaniem. Sa dwa rodzaje wentylatorów, działające na całkowicie różnych zasadach.
Visco wygląda tak:
Działa na zasadzie zmiany przepływu oleju silikonowego pod wpływem zmian temperatury. Żadne kable i prądy nie są potrzebne.
Wiatrak sterowany elektromagnesem wygląda tak:
Tu prąd jest potrzebny - dochodzi z czujnika który po przekroczeniu określonej temperatury lub ciśnienia załacza prąd i sprzęgło elektromagnetyczne uruchamia wentylator. Cytując klasykę, to taki patent był np. W Fiacie 125 (popularnym "kredensie")
Jeżeli chodzi natomiast o przekaźniki, to akurat w tym układzie nie ma specjalnej filozofii - przekaźnik ma za zadanie włączyć jakiś duży prąd po podaniu małego prądu sterującego. I akurat w tym przypadku nie ma specjalnie znaczenia czy przekaźnik ma trzy nogi, cztery, czy pięć. Zasada działania jest prosta i wystarczy ją zrozumieć i nie dywagować przez parę postów (ze zdjęciami) który przekaźnik może który zastąpić i czy to będzie działać.
Użytkownik Gerri edytował ten post 20 lipca 2020 - 21:49
#13
Napisano 21 lipca 2020 - 09:10
Ale nie o to pytałem co ja tam mam.
Skoro posiadasz taką wiedzę to proszę podziel się nią troszkę.
#14
Napisano 21 lipca 2020 - 09:26
U mnie jest inaczej pierwszy bieg wentylatora klimatyzacji załącza elektromagnes. Więc coś jest nie tak, bo silnik nigdy się nie nagrzeje. Pierwszy bieg dosyć często się uruchamia więc silnik jest często chłodzony. Przekaźniki są dwa różne i jak najbardziej mają znaczenie jaki gdzie idzie. Więc proste pytanie czy na pierwszym biegu wentylatora osuszacza piwinien uruchamiać się elektromagnes wentylatora chłodnicy?
#15
Napisano 21 lipca 2020 - 10:15
Użytkownik elspasoo edytował ten post 21 lipca 2020 - 10:15
#16
Napisano 21 lipca 2020 - 12:04
#17
Napisano 21 lipca 2020 - 16:35
Użytkownik chinolb78 dnia 21 lipca 2020 - 12:04 napisał
Nie jestem na 100% pewny, ale może to wina opornika na ramie, za przednią lewą lampą? Coś kojarzę, że u brata w 200E chyba też się wentylator dodatkowy razem z wentylatorem chłodnicy załączał. Opornik był skorodowany i nie spełniał swojego zadania.
#18
Napisano 21 lipca 2020 - 17:39
Zaciski oczyściłem zabezpieczyłem środkiem do poprawy styków elektrycznych.
Ten trop odpada.
#19
Napisano 21 lipca 2020 - 17:48
Jest taka wzmianka, że w autach z klimatyzacją, wentylator dodatkowy załącza się razem z wentylatorem płynu chłodzącego. Serwisówka nie podaje, czy razem z drugim biegiem wentylatora dodatkowego, czy z pierwszym biegiem. Podaje tylko, że załączają się oba jednocześnie, poprzez podwójny przekaźnik, który jest załączany 3-pinowym czujnikiem temperatury w głowicy silnika (czy też w bloku).
Ok. Pierwszy bieg jest załączany, jak wytworzy się w układzie ciśnienie ok 20 bar. Wtedy czujnik ciśnienia przy osuszaczu załącza przekaźnik K10, po drodze przechodząc przez opornik pod lampą. Drugi bieg w pojazdach do 08/87 załącza się przekaźnik K9, poprzez czujnik temperatury płynu chłodzącego S25/4, S25/5 i S25/11, w autach od08/87 poprzez czujnik B11/7.
Czyli ogólnie ujmując, jak włączysz klimę, to działają oba wentylatory na raz. I tyle udało mi się ustalić z programu WIS. Schematów nie znalazłem, bo pewnie są gdzieś głęboko zakopane. Niestety z każdym rokiem coś usuwają z oryginalnej bazy napraw i do starszych aut coraz ciężej o schematy elektryczne. Zresztą same zdjęcia czy obrazki też nie raz zostawiają wiele do życzenia
Użytkownik SuperBuster11 edytował ten post 21 lipca 2020 - 18:16
#20
Napisano 21 lipca 2020 - 18:31
Użytkownik chinolb78 dnia 21 lipca 2020 - 09:26 napisał
Tu masz dwa schematy z ruskiej strony. Linki do tych stron były już wcześniej na forum:
http://www.autolib.d...AGRAMS/3806.pdf
http://www.autolib.d...AGRAMS/4140.pdf
Użytkownik Gerri edytował ten post 21 lipca 2020 - 18:31