Jump to content




- - - - -

[w201] Wymiana napinacza


22 replies to this topic

#11 Offline   gaz4


  • posts 10
  • Joined 22 Jan 2011
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 02 February 2012 - 13:21

Po wyj臋ciu napinacza wiem ju偶, 偶e mo偶na wymieni膰 samo 艂o偶ysko. Polecacie jakie艣 konkretne bo to, kt贸re si臋 rozsypa艂o by艂o chi艅skie...mam do tyboru HP, FEBI i LUK w cenach od 60 do 100z艂



#12 Offline   szyderca


  • posts 469
  • Joined 13 Jan 2010
  • Miejscowo艣膰: Dubeczno
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 02 February 2012 - 13:32

W przedziale cenowym kt贸ry poda艂e艣 to spokojnie kupisz ca艂膮 rolk臋 razem z 艂o偶yskiem. Ja w tamtym roku kupi艂em rolk臋 firmy Ruville i na razie dzia艂a :ok:

#13 Offline   gaz4


  • posts 10
  • Joined 22 Jan 2011
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 02 February 2012 - 17:31

ale u mnie rolka wygl膮da na dobr膮, chodzi o 艂o偶ysko w napinaczu przyk臋cane na du偶y imbus, zastanawia艂em si臋 jeszcze nad ca艂ym ramieniem:
http://allegro.pl/na...2063172239.html
ale s膮dze, 偶e inwestycja w lepsze 艂o偶ysko mo偶e okaza膰 si臋 korzystniejsza.

#14 Offline   XM


  • posts 2,650
  • Joined 24 Nov 2009
  • Miejscowo艣膰: Pu艂awy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 03 May 2012 - 15:08

Dla odmiany, nie mam tym razem pyta艅 :) , ale opisz臋 moje do艣wiadczenia z wymian膮 napinacza paska wielorowkowego ("kiwaczki") wraz z rolk膮 napinaj膮c膮 w silniku OM601 ze wspomaganiem. Tak samo jest przy wersji z klim膮. Przy go艂ym silniku (nawet bez wspomagania), jest inna rolka (prowadz膮ca - z rowkami, zamiast g艂adkiej napinaj膮cej) i by膰 mo偶e r贸wnie偶 napinacz. Mo偶e si臋 komu艣 przyda...

Zacz臋艂o si臋 od tego, 偶e czasem troch臋 piszcza艂o, po polaniu wod膮 cich艂o, s艂ycha膰 by艂o lekki grzechot, no i pasek nie szed艂 na 艣rodku rolki, tylko z jednej strony schodzi艂 z niej ze 3mm, a z drugiej wida膰 by艂o 5mm go艂ej rolki.

W celu diagnozy polu藕ni艂em naci膮g i zdj膮艂em pasek. Okaza艂o si臋, ze rolka ma tylko minimalny luz, ale praktycznie nie da艂o si臋 przechyli膰 napinacza (kiwaczki). My艣la艂em, 偶e to amortyzator jest zablokowany. Odkr臋ci艂em go. Nie znam si臋 na amortyzatorach, wi臋c nie wiem czy to normalne, 偶e 艂atwo go by艂o wyci膮gn膮膰, a du偶o trudniej "wbi膰", ale na 100% przy tych operacjach, czu膰 by艂o jednostajny op贸r, ruch by艂 p艂ynny, bez skok贸w ani dziwnych d藕wi臋k贸w, wi臋c uzna艂em, 偶e jest raczej sprawny.

Wr贸膰my do kiwaczki. Okaza艂o si臋, 偶e kiwaczka jest tak jakby zatarta. Uda艂o mi si臋 j膮 rozrusza膰, ale przechyla艂a si臋 bardzo opornie. No to demonta偶...

Wysz艂o, 偶e mam kiwaczk臋 w starej wersji. W贸z mam z 1989 roku (ju偶 na szerokiej), ale silnik mia艂 pono膰 przek艂adany na sporo starszy (1984?).
Stara wersja kiwaczki jest 4-cz臋艣ciowa:
- ko艂ek wkr臋cany w silnik
- kiwaczka w艂a艣ciwa z tulej膮 艣lizgow膮 (tuleja z br膮zu? z mosi膮dzu? - nie znam si臋, ale kolor rudawy)
- metalowy dekielek
- 艣ruba
- plastikowy kapselek, kt贸rego ju偶 nie by艂o :/
Do艂膮czona grafika Do艂膮czona grafika

Po demonta偶u i czyszczeniu, Okaza艂o si臋, 偶e tuleja 艣lizgowa by艂a ju偶 mocno zu偶yta, smar ju偶 nie smarowa艂, a i ko艂ek wkr臋cony w silnik mia艂 widoczne zu偶ycie. Po wybraniu mieszanki starego smaru ze sproszkowan膮 ju偶 tulej膮, wysz艂o 偶e jest nawet kilka milimetr贸w luzu. Czyli kiwaczka na z艂om.

Okaza艂o si臋, 偶e ca艂ej nowej kiwaczki tego typu ju偶 si臋 nie kupi, "rudawej tulei" z jej 艣rodka, mimo 偶e chyba wymienna, r贸wnie偶. Dost臋pny jest teraz napinacz z 艂o偶yskiem innej konstrukcji (kulowe?), kt贸ry ma ju偶 na sta艂e zamocowany ko艂ek do wkr臋cania w silnik. [oczywi艣cie da si臋 to rozebra膰 aby zmieni膰 艂o偶ysko - jest zabezpieczenie w postaci pier艣cienia Segera]
Nowy napinacz to:
- kiwaczka w艂a艣ciwa
- du偶a metalowa podk艂adka (nie zawsze jest w zestawie, trzeba dokupi膰 jak nie ma starej!)
- plastikowy kapselek (nie zawsze jest w zestawie, trzeba dokupi膰 jak nie ma starego!)
Do艂膮czona grafika Do艂膮czona grafika

Inny jest te偶 spos贸b monta偶u nowej wersji kiwaczki. Ma bardziej masywn膮 obudow臋 skrywaj膮c膮 艂o偶ysko, wi臋c nie da jej si臋 w艂o偶y膰 bez demonta偶u ko艂a pasowego pompy wody (co wymusza r贸wnie偶 demonta偶 艣mig艂a wentylatora), tak jak przy starej kiwaczce. Brakuje dos艂ownie z p贸艂 centymetra.
Do艂膮czona grafika Do艂膮czona grafika Do艂膮czona grafika

Aby zdj膮膰 wentylator, trzeba odkr臋ci膰 艣rub臋 na 艣rodku 艣mig艂a. Jest to o tyle trudne, 偶e kr臋c膮c 艣rub膮, kr臋ci si臋 nam ko艂o pasowe pompy wody. Aby je zablokowa膰, u偶y艂em starego paska wielorowkowego. "Obwi膮za艂em" nim ko艂o pompy wody i g艂贸wne ko艂o pasowe wa艂u korbowego, zaci膮gn膮艂em r臋czny i wrzuci艂em wysoki bieg. Wystarczy艂o do unieruchomienia ko艂a pompy - 艣ruba nie jest jako艣 mocno przykr臋cona, ale dost臋p jest niewygodny (nie zdejmowa艂em os艂ony wiatraka, bo mam j膮 na opaski :/ ). Nast臋pnie odkr臋ci艂em ko艂o pasowe pompy (4 艣ruby na inbus). Nie trzeba odkr臋ca膰 trzech nakr臋tek widocznych od strony pompy - mocuj膮 elektromagnes, kt贸ry nie przeszkadza.

Oczywi艣cie musia艂em wymontowa膰 ko艂ek z silnika. Tutaj mia艂em lekkiego stracha, bo siedzia艂 mocno. Mia艂em klucz z p贸艂metrowym pokr臋t艂em i jak na niego napiera艂em, to a偶 si臋 bok samochodu podnosi艂 ;) . Ale delikatnie pukn膮艂em w ko艂ek od przodu, sikn膮艂em jakim艣 penetratorem i przy drugiej pr贸bie pu艣ci艂. Prawdopodobnie by艂 wkr臋cony na klej do hamowania gwint贸w.

Z monta偶em nowej kiwaczki nie by艂o ju偶 problem贸w.

Uwaga!!! Podczas dokr臋cania, ca艂y czas trzeba kontrolowa膰, czy kiwaczk臋 przykr臋camy w dobrej pozycji i czy ca艂y czas ma mo偶liwo艣膰 kiwania. Ja swojej ma艂o co nie skrzywdzi艂em - dokr臋ca艂em jak zwisa艂a na skos a nie poziomo i ma艂o co, a by si臋 skrzywi艂a bo opar艂a si臋 z jednej strony o 艣rub臋 mocuj膮c膮 kt贸r膮艣 z cz臋艣ci silnika.
Wszystko skr臋ca艂em na klej do gwint贸w o 艣redniej wytrzyma艂o艣ci. Nie polecam u偶ywa膰 kleju o wysokiej wytrzyma艂o艣ci, chyba 偶e kto艣 chce nast臋pnym razem odkr臋ca膰 po podgrzaniu do 150*C palnikiem.

Je偶eli zak艂adamy nowy pasek, koniecznie trzeba oczy艣ci膰 rowki wszystkich k贸艂 pasowych za pomoc膮 mosi臋偶nej szczotki - niech nowy pasek nie tapla si臋 w mieszance brudu i starych smar贸w. U mnie po tej operacji by艂a spora kupka paproch贸w pod samochodem. Koniecznie trzeba za艂o偶y膰 za艣lepki na rolk臋 i kiwaczk臋 aby 艂o偶ysko d艂u偶ej po偶y艂o.
Przy okazji mo偶na sprawdzi膰 luzy. U mnie jest malutki na alternatorze i do艣膰 spory luz (ale wzd艂u偶 osi) na pompie wspomagania. Dziwne, bo dzia艂a super i nie cieknie.

Z ciekawostek, to w otworze po kiwaczce, wida膰 艂a艅cuch rozrz膮du :) . U mnie akurat ukaza艂 si臋 napis IWIS :D .
Do艂膮czona grafika


inne tematy z rolk膮 i napinaczem w OM601:
http://mb201-124.eu/...lorowkowy-20-d/
http://mb201-124.eu/...apinacza-paska/
http://mb201-124.eu/...iana-napinacza/
http://mb201-124.eu/...wielorowkowego/
http://mb201-124.eu/...linowy-piszczy/

#15 Offline   luka9


  • posts 170
  • Joined 27 Dec 2012
  • Miejscowo艣膰: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w210 E300 97"

Posted 23 April 2013 - 08:53

Mam pytanie co do bardziej obeznanych u偶ytkownik贸w.
W silniku 2.0D ze wspomaganiem, musz臋 wymieni膰 kiwaczk臋 i rolk臋 poniewa偶 pracuj膮 nieosiowo i pasek piszczy, w zwi膮zku z tym mam pytanko. Czy Stary i Nowy typ kiwaczki jest zamienny?
Chodzi mi o taki

http://allegro.pl/sh...acf77d00be2ff62

I taki

http://allegro.pl/dz...3190119601.html


Zdj臋cia s膮 pogl膮dowe ;) oczywi艣cie

#16 Offline   XM


  • posts 2,650
  • Joined 24 Nov 2009
  • Miejscowo艣膰: Pu艂awy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 23 April 2013 - 13:37

Na tej pierwszej aukcji, to jest jeszcze inny typ kiwaczki ni偶 to co wcze艣niej by艂o u mnie i ni偶 to co potem zamontowa艂em. W EPC te偶 jest na rysunku, ale ruskie EPC s膮 nieco wybrakowane w tym momencie, wi臋c tylko w jednym (http://www.unitcat.r...911/453/20/045/) jest w og贸le numer przy tej cz臋艣ci (606 200 00 73 / 6062000073). Warto sobie wej艣膰 w inne EPC aby poczyta膰 informacje na temat pasowania (http://www.neorigina...045_201_122_911, http://www.auto-part...b&client=dr2000). Po wpisaniu w katalogi (http://katalog.fota....og/Article.aspx, http://sklep.intercars.com.pl ) znajduje zamienniki, ale po wej艣ciu w zastosowania, z jakiego艣 powodu nie ma tam W201/190D, a tylko W124 200D i W124 E200 diesel. Dlaczego? - Nie mam poj臋cia.
No tanio niby jest bo od razu z rolk膮, ale jest ryzyko 偶e nie podpasuje, 偶e za tanio (badziewie) i nie ma podanego modelu, no i nie wiem jak inni, ale ja o producencie ReCo nie s艂ysza艂em (o ile kupuj膮cy w og贸le dostanie to co na fotce).

Mo偶e kto艣 inny si臋 wypowie, kto montowa艂 w艂a艣nie tak膮 kiwaczk臋.

#17 Offline   luka9


  • posts 170
  • Joined 27 Dec 2012
  • Miejscowo艣膰: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w210 E300 97"

Posted 23 April 2013 - 15:32

Nie nie znaczy mi nie chodzi o napinacze z tych aukcji tylko chodzi mi o sam wygl膮d kiwaczki (zdj臋cia s膮 pogl膮dowe), czy mi臋dzy r贸偶nymi kiwakami jest r贸偶nica pasowania do 2.0d moje auto to w124 200d 90r. vin. wdb1241201b424221.
Czy musz臋 konkretnie szuka膰 tego jedynego kt贸ry jest u mnie zamontowany ;)

#18 Offline   XM


  • posts 2,650
  • Joined 24 Nov 2009
  • Miejscowo艣膰: Pu艂awy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 23 April 2013 - 16:30

O! Przecie偶 Ty masz W124, 艣lepota moja...
Dobrze, 偶e podrzuci艂e艣 VIN. Po wpisaniu Twojego, strony EPC z tymi samymi rysunkami co dla W201, wygl膮daj膮 nieco inaczej. Czaj臋 ju偶 wszystko:
Do艂膮czona grafika - napinacze do OM601
Cyfra "5" jest pomi臋dzy dwoma napinaczami. Ten nieco poni偶ej "5.", to najstarszy typ, a powy偶ej "5." jest nowszy. Najnowszy jest z kolei na pozycji "8.". S膮 jeszcze jakie艣 inne (numery: 125 i 173, ale nas nie obchodz膮, bo to starocie do kompletnych golas贸w). Czyli cytuj膮c przypisy odno艣nie zastosowania:

5. - 601 200 13 73 (6012001373), najstarszy:

Up to engine:
911 10/50,20/60 123795
911 12/52,22/62 012209
912 10/50,20/60 022681
912 12/52,22/62 001653

THE OLD PART MUST NO LONGER BE INSTALLED

Replaced_By: A 601 200 17 73
+001 A 601 202 06 22
+001 A 601 990 17 40

5. - 601 200 17 73 (6012001773), nowszy:

As of engine
911 10/50,20/60 123796
911 12/52,22/62 012210
912 10 /50,20/60 022682
912 12/52,22/62 001654
Up to engine:
912 10/50 204233
912 12/52 021216
913 10/50 008285
913 12/52 000482

8. - 606 200 00 73 (6062000073), najnowszy:

As of engine
912 10/50 204234
912 12/52 021217
913 10/50 008286
913 12/52 000483


A, 偶e posiadasz silnik: 601912 10 155667, czyli OM601.912 10 155667, to do Twojego podchodzi to, co zaznaczy艂em na zielono, czyli nie najstarszy, nie najnowszym tylko ten "艣rodkowy", taki sam jak ja zamontowa艂em u siebie.

By膰 mo偶e inne te偶 by si臋 wsadzi艂o. Jednak przy pierwszym producent pisze, 偶e montowa艂 go niby "up to engine...", czyli "a偶 do silnika nr..." ale zosta艂 Replaced_By, czyli zast膮piony przez nowszy pod warunkiem dorzucenia dw贸ch cz臋艣ci (podk艂adka i kapselek). Wr臋cz nawet zalecaj膮 THE OLD PART MUST NO LONGER BE INSTALLED - czyli, 偶e ten model nie powinien by膰 dalej montowany (widocznie s艂abizna). Z reszt膮, tego najstarszego ju偶 si臋 nie dostanie (kiedy艣 szuka艂em). Z kolei przy nowszym te偶 jest ograniczenie numer贸w silnika, ale ju偶 nie ma 偶adnej informacji o ty by "najnowszy" go zast臋powa艂 - najnowszy, to tak jakby ca艂kiem inny napinacz do innego silnika. Podsumowuj膮c:
kup taki sam jak mia艂e艣, czyli: 601 200 17 73 (6012001773)

A w og贸le, to... nie lepiej zmieni膰 samo 艂o偶ysko kiwaczki napinacza (pozycja 11.), nr 601 981 00 27 (6019810027)?
A mo偶e to nie kiwaczka ma luz, tylko rolka 601 200 09 70 ( 6012000970)?

:D

Edited by XM, 23 April 2013 - 16:32.


#19 Offline   luka9


  • posts 170
  • Joined 27 Dec 2012
  • Miejscowo艣膰: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:w210 E300 97"

Posted 23 April 2013 - 17:19

znaczy szczerze wydaje mi si臋 偶e ca艂y kiwak jest krzywo wzgl臋dem reszty, lecz chce to zrobi膰 tak 偶eby d艂u偶szy okres nie zagl膮da膰 :), czyli kiwak plus rolka chyba 偶e .... tak jak piszesz wymieni膰 to 艂o偶ysko skoro m贸wisz 偶e jest ono wymienialne to by艂oby super ;)
Dzi臋ki za pomoc ;)

#20 Offline   jaszek7777


  • posts 885
  • Joined 01 Oct 2013
  • Miejscowo艣膰: Ostr贸da
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1987
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia bieg贸w:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Posted 21 May 2018 - 13:07

Cze艣膰,

po naprawie pompy vacum zauwa偶y艂em, 偶e przy okre艣lonych obrotach (tak na oko z 1000) drga mi pasek wielorowkowy na dole mi臋dzy ko艂em wa艂u korbowego a pomp膮 wspomagania. Co艣 z napinaczem, czy z samym paskiem?

Edited by jaszek7777, 21 May 2018 - 13:12.









Podobne tematy Zwi艅