Skocz do zawartości




- - - - -

[W140] Wymiana łącznika elastycznego wału


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 27 września 2010 - 19:56

1) Zaczynamy od demontażu osłony termicznej wydechu [1] (4 śruby na klucz 8 mm) oraz elementu chroniącego przed upadkiem wału na glebę [2] (4 śruby na klucz 13 mm).
Dołączona grafika
Osłonę termiczną należy odsunąć maksymalnie do tyłu samochodu. Wyciąganie jej jest bezcelowe.

Zalecam przy tym ostatnim rozwagę i stosowanie środków czyszczących i odrdzewiających. Śruby mimo, że w moim przypadku z roku '96 dały mi trochę w kość ale się nie zerwały. Mocowanie tego elementu do podwozia jest dość gibkie, więc wielce prawdopodobne jest, że nieco się wygnie.

2) Lewarkiem podnosimy skrzynię. Ja jako punkt podparcia wybrałem miskę skrzyni biegów. Nie zalecam podpierać jej na środku.
Dołączona grafika

3) Demontujemy łapę skrzyni. 6 śrub na klucz 17 mm. Ja wybrałem opcję wykręcenia jej razem z poduszką, bo taki miałem kaprys. Można jej nie ruszać i odkręcić samą łapę. Ilość śrub ta sama. Poduszka jest przykręcana do łapy na 2 śruby, na klucz 13 mm.
Dołączona grafika

4) Odkręcamy śruby łączące krzyrzak z łącznikiem. 6 śrub na klucz 19 mm.
Płaskooczkowy od strony skrzyni. Nasadka w towarzystwie rury od strony wału.
Popuszczając śruby warto oprzeć klucz płaskooczkowy o boczną ścianę tunelu środkowego. Jest to dobry punkt podparcia i ułatwi to znacząco całą opercaję, gdyż śruby są dość mocno dokręcone i nie ruszane przez dość długi okres czasu.
Nalęzy uważać na przewody i inne elementy wystające ze skrzyni, które można skośić przez nieuwagę i narobić sobie bałaganu.

Dołączona grafika

5) Rozłączmy łacznik od krzyżaków.

Dołączona grafika

Operacja nieco upierdliwa, bo trochę tzreba się namachać średniej wielkości "brechą". Połówka wału dosunie się po tej operacji w stronę dyfra. Gorszy problem jest z tują centrującą na rysunku powyżej nr 29 lub 14. Nieukrywam, że nie wiem gdzie na rysunku jest przód a gdze tył. Jednak przy odrobinie cierpliwości, sprytu i dobrej woli da radę wyciągnąć łącznik.
Po jego usunięciu połówka wału ładnie zwisa ku dołowi
Dołączona grafika

Zakładamy nowy łącznik w odrotnej kolejności jak w przypadku demontarzu starego.

Należy zwrócić uwagę na zatoczenia znajdujące się na tulejach łącznika.
Dołączona grafika
Trzeba go ustawić tak, żeby ów zatoczenia weszły w krzyżak.

Teraz kolej na monaż śrub. Ważną rzeczą w tym przypadku jest to, że podkładka znajduje się nie od strony krzyżaka a od strony łącznika.
Skręcamy.
Ja niestety nie dysponowałem kluczem dynamomertyczny, także skręcałem to przez rurkę. Trochę wyczucia przy tej operacji nie zaszkodzi.

Teraz skręcamy łapę i resztę elementów. Warto posmarować gwinty śrub tawotem co może ułatwić demontaż elementów w przyszłości, gdyż niewiadomo ile wytrzyma nowy element. Poprzedni wytrzymał 14 lat. Co do nowego to szczerze wątpię w aż taką długo żywotność.


Ostatnia moja uwaga jest taka, że EPC w doborze tego elementu wygenerowało niepotrzebne koszty i za pierwszym razem kupiłem coś innego

Dołączona grafika

Przed zakupem polecam wejść pod samochód i odczytać nr części w celu uniknięcia pomyłki.
Z EPC wychodziły takie nr-y części:

A 129 410 02 15
A 170 410 00 15
A 210 410 08 15

Ja kupiłem

A 129 411 00 15

Na samochodzie było:

A 124 411 05 14 :)

Powodzenia :hmm:

EDIT:

Zapomniałem dodać, że trzeba skrzynie zostawić na położeniu N, zwolnić hamulec pomocniczy i podnieść jedno tylne koło aby móc obracać wałem :)



#2 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 25 marca 2011 - 20:04

Podbiję temat.
Otóż, zamiennik poddał się po niecałych 3 kkm :evil:

W aucie miałem to:

pheonix napisał:

A 124 411 05 14

Dziwne, bo numer wskazuje na Mercedesa W124. Zdecydowałem się na zakup oryginału ale zastanawiam się czy nie da rady wsadzić czegoś od V8. Mój łącznik jest na 6 śrub. Wymiary później uzupełnię.
Kolejna sprawa to czy jeżeli od V8 nie podpasuje to czy kupować oryginał kierując się numerami z EPC :?:
Co dziwne z tyłu też jest łącznik o numerach zaczynających się od A124...
Trochę kiepska sprawa z tym ale może ktoś pomoże :D

EDIT
Zamiennik chyba był po prostu kiepski, chociaż może ja go zabiłem :ok: Z drugiej strony spalanie na poziomie 17 l /100 km raczej nie świadczy o 0-1 trybie jazdy.

#3 Offline   Biały


  • Postów: 4 966
  • Na forum od: 09 mar 2007
  • Miejscowość: Chełm
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:Sprinter 515 CDI
  • Trzeci Mercedes:200D...

Napisano 26 marca 2011 - 16:42

taki numer jest bo ta część była stosowana na początku w 124. ja np miałem wkład stacyjki z numerem A126...

#4 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 26 marca 2011 - 19:17

Ok. Tylko co teraz kupić :?:
Niestety EPC nie wskazuje tego numeru a inne :?

#5 Offline   pepe1111


  • Postów: 158
  • Na forum od: 03 cze 2009
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:W140 600 1991

Napisano 27 marca 2011 - 16:09

Normalnie jest tak, jesli poda sie nr VIN to wychodzi jaki nr czesci ma byc, plus ewentualnie zmiany numerow (jesli np poprzedni juz nie produkowany itd) - chyba kazdy tę drogę zna. Wtedy otrzymasz informację co kupić...

A co bylo powodem wymiany? Jakie sa objawy?
Ja kiedys panow w ASO prosilem o sprawdzenie czy te laczniki sa OK i podali, ze są dobre sprwdzając luzy wału.
Ale po czym poznac "W jezdzie", ze są złe?

#6 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 27 marca 2011 - 16:46

pepe1111 napisał:

Normalnie jest tak, jesli poda sie nr VIN to wychodzi jaki nr czesci ma byc, plus ewentualnie zmiany numerow (jesli np poprzedni juz nie produkowany itd) - chyba kazdy tę drogę zna. Wtedy otrzymasz informację co kupić...

Jak pisałem wcześniej numery z EPC mają się nijak do tego co było założone. Numery sprawdzam tylko po VIN-e. Nie ma szans na pomyłkę.

pepe1111 napisał:

A co bylo powodem wymiany? Jakie sa objawy?
Stary miał luz na tulejkach. Luz był aż tak duży, że można obrócić podkładki. Zaznaczam, że nie są okrągłe.

pepe1111 napisał:

Ale po czym poznac "W jezdzie", ze są złe?
Nie wiem. Mi na stacji diagnostycznej polecili wymienić. Aczkolwiek szukam cały czas luzu w układzie napędowym, bo przy zapięciu zwłaszcza R jest odsłuchowo mocne walnięcie. Po wymianie łącznika objaw ten nie ustąpił. Ale luz do luzu i może być lipa. Teraz stawiam na dyfer ale to też są tylko przypuszczenia.
Zostaje jeszcze mało realny luz na łączeniu połówek wału no i skrzynia, którą i tak chyba będę robił, bo nie pracuje idealnie.

Wracając do meritum stary łącznik/tłumik mam. Pytanie za 100 punktów jaki jest dopuszczalny luz pomiędzy gumą a tulejkami, o ile może takowy być.

#7 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 01 kwietnia 2011 - 14:47

Dobra zamówiłem już łącznik. Nie wnikałem jakie numery. Zdałem się na mojego zaprzyjaźnionego sprzedawcę. Tym razem będzie febi. Zobaczymy ile wytrzyma 8)

#8 Offline   nordyk2


  • Postów: 10
  • Na forum od: 09 sty 2010
  • Miejscowość: Tarnów

Napisano 17 kwietnia 2011 - 07:51

Ja bym polecał zamiennik Luk, Fefi, Lemforden

#9 Offline   michu93


  • Postów: 50
  • Na forum od: 05 gru 2010
  • Miejscowość: Cieszyn / Ostrów Wlkp.
  • Mercedes:W201 2.5D - OM602
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 17 sierpnia 2011 - 19:14

panowie odkopuję temat: czy łącznik o numerach 124 411 04 15 może być zastąpiony łącznikiem o numerze 124 411 06 15?

#10 Offline   pheonix


  • Postów: 813
  • Na forum od: 11 kwi 2008
  • Miejscowość: Bydgoszcz
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W140 S320 1996 LPG

Napisano 17 sierpnia 2011 - 20:41

Jak dasz VIN to może się uda odpowiedzieć na to pytanie ;)








Podobne tematy Zwiń