Skocz do zawartości




- - - - -

[W124] M102 2.3 + Turbo


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 02 marca 2020 - 20:19

Cześć wszystkim,

Już jakiś czas temu planowałem zamontować turbo ponieważ piszę na ten temat prace magisterską, na początku miało być ono zamontowane w buggym z silnikiem 2.0 139KM z hyundaia coupe. Z racji tego, że nie miałbym jak wystroić go na drodze a nie mam dostępu do hamowni to padła decyzja montażu turbo do Mercedesa. Z założeń i obliczeń doładowanie miało być na poziomie 0.8b aby wygenerować moc +- 200KM. Dobrałem turbosprężarkę o oznaczeniu TD04HL-13t z volvo S60 2.4 200KM, wtryskiwacze Bosch 0 280 155 749 z Saab 9-5 2.3 230KM wydajność 360cc/min przy ciśnieniu 3 bar . Na pompie oryginalnej przy pełnym otwarciu wtryskiwaczy ciśnienie wynosi 3.5b tak że wydajność jest na poziomie ok 380cc/min. Całość wystrojone na DET3 w trybie FI z LPG. Poniżej kilka zdjęć z montażu. Przed montażem turbo zrobiłem wykres drogowy z DET3 i przedstawia się następująco

Dołączona grafika

Moc na kołach 109KM i 161Nm z tego co się dowiadywałem to błąd pomiaru to jakieś 4% +- w porównaniu do hamowni, z czego tam obliczane są straty napędu więc myślę że te 20/30KM +- jest więcej na silniku. Drugim problemem było to że nie mogłem go wkręcić wyżej jak 5k obr ale już nie miałem jak tego poprawić bo gonił mnie czas więc tylko ten wykres posiadam.

Zaczynałem od zrobienia modelu 3d barana w inventorze wyglądał tak

Dołączona grafika


Flansze zrobiłem z stali grubość 8 albo 10mm już nie pamiętam

Dołączona grafikaDołączona grafika

Szyszka i kolanka hamburskie na kolektor fi w środku 36.5x2,6 jest to 5/4"

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafika

Po spawaniu nie czyściłem kolektora z zewnątrz specjalnie żeby bandaż termiczny lepiej się trzymał

Dołączona grafikaDołączona grafika

Gniazda w kolektorze dolotowym musiałem lekko przerobić, zstopniowałem je wiertłem choinkowym tak żeby u samej góry uszczelka wtryskiwacza dotykała gniazda a także żeby sam wtryskiwacz był niżej. Nie musiałbym tego przerabiać gdybym wziął inne wtryskiwacze ale były o ponad 100zł droższe, więc nie widziałem sensu przepłacać.

Dołączona grafikaDołączona grafika

Koło 60-2 dorabiałem na wale na razie jest to zamontowane na skontrowanych śrubkach. Sam impulsator jest z BMW pisało w ogłoszeniu (F20 F30 N13) koszt 20zł. Szkoda że rozstaw śrub jest o ok 2mm szerszy niż ten w Mercedesie, tak to siadło by P&P.

Dołączona grafikaDołączona grafika

Tutaj reszta zdjęć IC, wydech, dolot, całość zrobiona z rury aluminiowanej fi 65mm.

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika
Dołączona grafika

Wykres z DET3 po wystrojeniu na 0.7b doładowania no przyrost jest już fajny, turbo zaczyna ładować od około 1800/1900 obr jakieś 0.3b jakby kogoś interesowało to jak odblokuję obroty to wstawię logi z programu i wszystko będzie jasne. Moment jest lekko przekłamany bo zebrało jakieś szmery z odciętej części wykresu, dlatego trzeba patrzyć na osie a nie na odczyt na dole wykresu. Ogólnie pokazało 188KM i 320Nm na kołach.

Dołączona grafika


Prace na najbliższy czas to:

- Wytoczenie dystansu na impulsator gdyż to rozwiązanie nie jest idealnie centrycznie. Zmiana czujnika indukcyjnego na halla gdyż te dwie rzeczy najprawdopodobniej wpływają na odcinanie obrotów przy 5k.
- Wymiana gratów LPG na mocniejsze
- Poprawa umiejscowienia przewodów węży itd.
- Podłączyć EBC

W późniejszym czasie:

- Dorobienie przepustnicy elektronicznej
- Montaż czujnika położenia tłoka ( do zrobienia pełnej sekwencji )
- Wymiana modułu zapłonowego razem z cewkami

Wiadomo znajdą się osoby, które powiedzą ale rzeźba i tym podobne, że dało się to zrobić lepiej jednakże chciałbym nadmienić nie problem jest wydać 20 tys zł i zrobić cały doloty wylot z kwasówki, zrobić wszystko z najwyższej jakości materiałów mając nieograniczony czas i miejsce na tego typu przeróbki. To jest moje jedyne auto a codziennie dojeżdżam nim na studia kilkadziesiąt kilometrów, więc całość musiała być zrobiona w dość krótkim czasie. Łączna kwota za wszystko nie przekroczyła 3.5tys.PLN Jeżeli ma ktoś jakieś pytania to z chęcią odpowiem, jakieś filmiki dodam po odblokowaniu obrotów.

Użytkownik RaQu edytował ten post 02 marca 2020 - 20:30




#2 Offline   w0jta5


  • Postów: 5 025
  • Na forum od: 14 lis 2008
  • Miejscowość: Karkonosze
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 03 marca 2020 - 07:27

Fajnie, że takie projekty powstają. Gratuluję :ok:

#3 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 03 marca 2020 - 11:54

Wyświetl postUżytkownik w0jta5 dnia 03 marca 2020 - 07:27 napisał

Fajnie, że takie projekty powstają. Gratuluję :ok:

Dzięki :), dużo więcej fajnych projektów mogłoby powstać ale i brak pieniędzy i sprzętu trzyma. Powoli i do przodu :D

#4 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 07 marca 2020 - 18:34

Po kilku dniach kolejne modyfikacje.

Dorobiłem chłodzenie turbosprężarki wodą, zasilanie i odpływ z ogrzewania zbiorniczka płynu do szyb.

Dołączona grafika

Przerobiona instalacja LPG na wydajniejszą, w starej reduktor był za mały przez co spadki ciśnienia na nim były nieakceptowalne, przy okazji wpadł nowy wielozawór i elektrozawór na węża fi8.

Dołączona grafika

Musiałem zamówić nowe koło położenia wału i je delikatnie przerobić tzn. obrócić w drugą stronę ząbkami do środka ponieważ wcześniej poluzował się czujnik i skrzywił zęby a jeden odpadł całkowicie. Samo delikatne bicie było powodem nie wkręcania się wyżej jak do 5k obr. teraz ładnie kręci się tak jak jest wpisane w programie.

Dołączona grafika

Teraz mogłem zrobić poprawnie wykres mocy momentu jest lepiej jak było :).

Dołączona grafika

#5 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 28 marca 2020 - 20:22

Aktualizacja.

Doładowanie 0.8 bara. ( na głowicy z 2.0 ). Moc już nie na kołach a na silniku (po wprowadzeniu korekt strat na napędzie). Dokładnie będę musiał kiedyś jechać na hamownię i sprawdzić o ile % odbiega wykres z deta. Na początku najprawdopodobniej ślizga hydro dlatego wykres taki dziwny.

Dołączona grafika

Użytkownik RaQu edytował ten post 28 marca 2020 - 20:22


#6 Offline   godzix


  • Postów: 28
  • Na forum od: 02 cze 2018
  • Miejscowość: Żurawica
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 14 kwietnia 2020 - 17:30

Nie lepiej ci wrzucić słupek m111 lub m104 i robić to samo?

#7 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 15 kwietnia 2020 - 13:10

Wyświetl postUżytkownik godzix dnia 14 kwietnia 2020 - 17:30 napisał

Nie lepiej ci wrzucić słupek m111 lub m104 i robić to samo?

To znaczy co to samo ? wrzucić słupek i doładować ? Według mnie to nie ma sensu bo ten silnik cały czas pracował i to bardzo dobrze. Gdyby ktoś swój zajechał lub miał np 1.8L a chciał zmienić na większą pojemność to jeszcze można się pokusić o zmianę silnika ale przy 2.3 jest to niepotrzebne. Ludzie zmieniają silniki na nowsze tylko po to żeby nie bawić się w konwersję Ke-Jet na EFI i nie dorabiać koła impulsowego i zapłonu. Może i uzyskałbym na nowszym silniku kilkanaście KM więcej przy tym doładowaniu ale to są dodatkowe koszta. Jest prawie 300KM i 400Nm czas do 100 ok 6s nie zmierzyłem jeszcze dokładnie. Jak zwiększę doładowanie do 1b powinno być ok 320-330KM +. Do tej pory na tym zestawie z głowicą od 2.0 przejeździłem jakieś 500km + i wszystko jest ok.

Tutaj jeszcze wykres przed doładowaniem po tym jak już zrobiłem ogranicznik przy 6.5k obr.

Dołączona grafika

Użytkownik RaQu edytował ten post 15 kwietnia 2020 - 13:15


#8 Offline   wulkan68


  • Postów: 16
  • Na forum od: 01 maj 2008
  • Miejscowość: Jasło
  • Mercedes:W201 2.0E - M102
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 2.3E Automat

Napisano 15 kwietnia 2020 - 15:29

RaQu, masz już jakiś pomysł na czujnik wałka? Odpaliłem swoje M102 2,3l na EMU, obecnie jestem w fazie kalibracji wszystkiego i strojenia i zastanawiałem się jak to zrobić żeby przejść na pełną sekwencję.

#9 Offline   godzix


  • Postów: 28
  • Na forum od: 02 cze 2018
  • Miejscowość: Żurawica
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 15 kwietnia 2020 - 18:03

Ja przy 193 koniach i 280Nm z wagą na poziomie 1150 z LPG, uzyskuje 7-7.5s do setki.

#10 Offline   RaQu


  • Postów: 151
  • Na forum od: 03 cze 2016
  • Miejscowość: Bobowa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 22 kwietnia 2020 - 13:38

Wyświetl postUżytkownik wulkan68 dnia 15 kwietnia 2020 - 15:29 napisał

RaQu, masz już jakiś pomysł na czujnik wałka? Odpaliłem swoje M102 2,3l na EMU, obecnie jestem w fazie kalibracji wszystkiego i strojenia i zastanawiałem się jak to zrobić żeby przejść na pełną sekwencję.

Przepraszam że tak późno ale nie przyszło mi żadne powiadomienie.

Jeżeli chcesz zrobić pełną sekwencję musisz zamontować koło impulsowe na wałku rozrządu w celu ustalenia położenia GMP 1 tłoka. Jest to o tyle dobre że oryginalnie można coś zamontować w miejsce śruby mocującej koło zębate łańcucha rozrządu. Podobnie jak było montowane NIVO wyjść można na zewnątrz i tam są otwory w głowicy ( do montażu NIVO ) i do nich można przykręcić obudowę jakąś i czujnik. Zrobić od razu uszczelkę pod pokrywę (od wersji z NIVO) i dopasować do niej wielkość wałka. Resztę kąt wystarczyć ma impulsator np 60-2 ja zamontowałem na wale i tam na razie zostaje. Gdybym miał dojście do frezarki lub lasera wypaliłbym wcześniej koło zębate podobne jak i w zębatkach rowerowych byłoby to pewniejsze rozwiązanie, montował bym tak samo do koła pasowego

Wyświetl postUżytkownik godzix dnia 15 kwietnia 2020 - 18:03 napisał

Ja przy 193 koniach i 280Nm z wagą na poziomie 1150 z LPG, uzyskuje 7-7.5s do setki.

Ja też mam instalację LPG ale waga większa coś ok 1300kg ze mną. Co do dokładnego czasu to wrzucę coś jak zrobię sterownik do wyświetlacza bo teraz licznik jest z innym K i przekłamuje.

Użytkownik RaQu edytował ten post 22 kwietnia 2020 - 13:42









Podobne tematy Zwiń