Już jakiś czas temu planowałem zamontować turbo ponieważ piszę na ten temat prace magisterską, na początku miało być ono zamontowane w buggym z silnikiem 2.0 139KM z hyundaia coupe. Z racji tego, że nie miałbym jak wystroić go na drodze a nie mam dostępu do hamowni to padła decyzja montażu turbo do Mercedesa. Z założeń i obliczeń doładowanie miało być na poziomie 0.8b aby wygenerować moc +- 200KM. Dobrałem turbosprężarkę o oznaczeniu TD04HL-13t z volvo S60 2.4 200KM, wtryskiwacze Bosch 0 280 155 749 z Saab 9-5 2.3 230KM wydajność 360cc/min przy ciśnieniu 3 bar . Na pompie oryginalnej przy pełnym otwarciu wtryskiwaczy ciśnienie wynosi 3.5b tak że wydajność jest na poziomie ok 380cc/min. Całość wystrojone na DET3 w trybie FI z LPG. Poniżej kilka zdjęć z montażu. Przed montażem turbo zrobiłem wykres drogowy z DET3 i przedstawia się następująco
Moc na kołach 109KM i 161Nm z tego co się dowiadywałem to błąd pomiaru to jakieś 4% +- w porównaniu do hamowni, z czego tam obliczane są straty napędu więc myślę że te 20/30KM +- jest więcej na silniku. Drugim problemem było to że nie mogłem go wkręcić wyżej jak 5k obr ale już nie miałem jak tego poprawić bo gonił mnie czas więc tylko ten wykres posiadam.
Zaczynałem od zrobienia modelu 3d barana w inventorze wyglądał tak
Flansze zrobiłem z stali grubość 8 albo 10mm już nie pamiętam
Szyszka i kolanka hamburskie na kolektor fi w środku 36.5x2,6 jest to 5/4"
Po spawaniu nie czyściłem kolektora z zewnątrz specjalnie żeby bandaż termiczny lepiej się trzymał
Gniazda w kolektorze dolotowym musiałem lekko przerobić, zstopniowałem je wiertłem choinkowym tak żeby u samej góry uszczelka wtryskiwacza dotykała gniazda a także żeby sam wtryskiwacz był niżej. Nie musiałbym tego przerabiać gdybym wziął inne wtryskiwacze ale były o ponad 100zł droższe, więc nie widziałem sensu przepłacać.
Koło 60-2 dorabiałem na wale na razie jest to zamontowane na skontrowanych śrubkach. Sam impulsator jest z BMW pisało w ogłoszeniu (F20 F30 N13) koszt 20zł. Szkoda że rozstaw śrub jest o ok 2mm szerszy niż ten w Mercedesie, tak to siadło by P&P.
Tutaj reszta zdjęć IC, wydech, dolot, całość zrobiona z rury aluminiowanej fi 65mm.
Wykres z DET3 po wystrojeniu na 0.7b doładowania no przyrost jest już fajny, turbo zaczyna ładować od około 1800/1900 obr jakieś 0.3b jakby kogoś interesowało to jak odblokuję obroty to wstawię logi z programu i wszystko będzie jasne. Moment jest lekko przekłamany bo zebrało jakieś szmery z odciętej części wykresu, dlatego trzeba patrzyć na osie a nie na odczyt na dole wykresu. Ogólnie pokazało 188KM i 320Nm na kołach.
Prace na najbliższy czas to:
- Wytoczenie dystansu na impulsator gdyż to rozwiązanie nie jest idealnie centrycznie. Zmiana czujnika indukcyjnego na halla gdyż te dwie rzeczy najprawdopodobniej wpływają na odcinanie obrotów przy 5k.
- Wymiana gratów LPG na mocniejsze
- Poprawa umiejscowienia przewodów węży itd.
- Podłączyć EBC
W późniejszym czasie:
- Dorobienie przepustnicy elektronicznej
- Montaż czujnika położenia tłoka ( do zrobienia pełnej sekwencji )
- Wymiana modułu zapłonowego razem z cewkami
Wiadomo znajdą się osoby, które powiedzą ale rzeźba i tym podobne, że dało się to zrobić lepiej jednakże chciałbym nadmienić nie problem jest wydać 20 tys zł i zrobić cały doloty wylot z kwasówki, zrobić wszystko z najwyższej jakości materiałów mając nieograniczony czas i miejsce na tego typu przeróbki. To jest moje jedyne auto a codziennie dojeżdżam nim na studia kilkadziesiąt kilometrów, więc całość musiała być zrobiona w dość krótkim czasie. Łączna kwota za wszystko nie przekroczyła 3.5tys.PLN Jeżeli ma ktoś jakieś pytania to z chęcią odpowiem, jakieś filmiki dodam po odblokowaniu obrotów.
Użytkownik RaQu edytował ten post 02 marca 2020 - 20:30