Skocz do zawartości




- - - - -

[T1] Turbo do OM617 lub OM602


21 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 08 stycznia 2021 - 12:56

Długość od maski silnika w kabinie do osłony wentylatora chłodnicy to 63cm.Mam silnik OM 601



#12 Offline   carl00s


  • Postów: 2 003
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 14:13

Jeśli to ma być rzeźba z przełożeniem napędu 4x4, czyli pewnie przeszczep całego układu jezdnego z gelendy, to i tak i tak będzie rzeźba w ramie i nadwoziu. Zatem nie sądzę, żeby rozmiar zespołu napędowego robił jakąkolwiek różnicę, obojętnie w którą stronę, czy wzdłuż, czy wszerz.

#13 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 21:12

Mosty i reduktor będą najprawdopodobniej nie z Gelendy tylko z Land Rovera - ceny części G klasy są bezzasadnie (moim zdaniem) dużo większe i cena utrzymania koszerności gatunku (wszystko od Mercedesa) nie jest tego warta. A poza tym mam klika całych zespołów napędu z LR i doświadczenie z tą marką, więc szkoda tego nie wykorzystać ;)

Tak, wiem że wielomarkowy ulep budzi kontrowersje, kojarzy się głównie z druciarstwem i zdaję sobie sprawę z tego że mogę kupić całego busa z napędem 4x4 i nic nie rzeźbić. Ale każde tego typu rozwiązanie ma kompromisy, a ja chcę ich mieć jak najmniej i zrobić po swojemu. Serwisem się nie martwię, jak zbuduję to i naprawię jak będzie taka potrzeba, byle korzystać z ogólnodostępnych części, najlepiej od popularnych modeli których toczy się po świecie miliony.
Kwestią braku miejsca (oczywiście do rozsądnej granicy) też się mocno nie przejmę, jak trzeba będzie zrobić inne mocowanie, coś przesunąć, zrobić jakiś własny kolektor - nie problem.

Aktualnie wciąż rozważam dwie opcje: zostaje oryginalny silnik OM602/617 + rzeźba turbo ALBO swap na OM606/M57.
Swapu na inny motor niż powyższe raczej nie rozważam - jak trudzić się ze zdobyciem, transportem, itd. innego silnika to raczej tylko te 2 wchodzą w grę.

W opcji uturbiania brakuje mi wiedzy w następujących tematach:
* czy da się na bloku silnika rozpoznać że posiada on natrysk oleju?
* na przestrzeni różnych tematów w internecie widzę nazwy ALDA / ADA w kontekście pompy wtryskowej ale ciężko znaleźć rozwinięcie, wszyscy używają tych skrótów jakby każdy znał ich znaczenie ;)

W wersji swap:
* gdybym szukał OM606 to od razu ze skrzynią manualną (OM606 turbo+manual wygląda na dość rzadkie połączenie) czy podejdzie oryginalna skrzynia z kaczki?

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi :smile:

Użytkownik b0ch3n edytował ten post 08 stycznia 2021 - 21:14


#14 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 08 stycznia 2021 - 21:30

Na 100% pewny nie jestem,czy skrzynia podejdzie,ale na ponad 90% powinna pasować.Problem może być z długością wałka sprzęgłowego,bo OM606 ma dwumasę a kaczka nie.Mam na wierzchu taką skrzynię od kaczki,jak będziesz potrzebował grubość i długość wałka,to pisz

#15 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 21:48

Wyświetl postUżytkownik andrzejrz dnia 08 stycznia 2021 - 21:30 napisał

Mam na wierzchu taką skrzynię od kaczki,jak będziesz potrzebował grubość i długość wałka,to pisz
Poproszę :)

#16 Offline   carl00s


  • Postów: 2 003
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 22:07

Po bloku nie poznasz, chyba, że masz sam goły blok, to wtedy tak. Wygląda to tak:
A 605 180 00 43
Jeśli blok jest n/a, to można spokojnie dołożyć dysze nawiercajac i gwintujac główna magistralę olejowa i dokładając te dysze.
Alda to w dużym skrócie mapsensor - tylko, że mechaniczny. W silniku n/a pilnuje ciśnienia atmosferycznego, i do niego dobiera dawkę paliwa. W silniku doładowanym alda ma za zadanie pilnować wydatku paliwa w stosunku do panującego, ale także zakładanego / szczytowego ciśnienia doładowania.
W przypadku OM606 musisz znaleźć pompę rzędową z alda.

#17 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 22:44

Dziękuję za informacje :)

Dobrze rozumuję że w przypadku pompy wtryskowej z silnika bez turbo brak tego mechanizmu sprawi że paliwo nie będzie zależało od doładowania - czyli duża dawka na sztywno (albo raczej rosnąca liniowo) będzie dymić w trakcie przyśpieszania na niskich obrotach z powodu zbyt niskiego współczynnika powietrza do paliwa (a co za tym idzie, wzrośnie EGT).
A więc docelowo przy wersji uturbienia wolnossaka powinienem mieć pompę z wersji która miała turbo aby zapewnić jej to sterowanie?

#18 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 09 stycznia 2021 - 07:46

Długość wałka wraz z osłoną metalową(rurka po której przesuwa się łożysko oporowe) to 152mm,długość wałka wystającego z osłony 81mm,średnica 30mm,ilość frezów 10

#19 Offline   carl00s


  • Postów: 2 003
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 stycznia 2021 - 10:02

Wyświetl postUżytkownik b0ch3n dnia 08 stycznia 2021 - 22:44 napisał

Dziękuję za informacje :)

Dobrze rozumuję że w przypadku pompy wtryskowej z silnika bez turbo brak tego mechanizmu sprawi że paliwo nie będzie zależało od doładowania - czyli duża dawka na sztywno (albo raczej rosnąca liniowo) będzie dymić w trakcie przyśpieszania na niskich obrotach z powodu zbyt niskiego współczynnika powietrza do paliwa (a co za tym idzie, wzrośnie EGT).
A więc docelowo przy wersji uturbienia wolnossaka powinienem mieć pompę z wersji która miała turbo aby zapewnić jej to sterowanie?

Jeśli do silnika z turbo zastosujesz pompę bez alda, to silnik nie rozwinie pełnej mocy - będzie przymierał głodem od momentu gdzie pompa nie będzie w stanie już podać więcej paliwa.
Także musisz zastosować pompę od turbo. Znam silniki 606 pracujące na rzędowych pompach z 300td i 350td, ale szczegóły modyfikacji nigdy mnie nie interesowały.
A, jeszcze odnośnie twojej deklaracji, że naprawisz w dżungli bo sam poskladaleś rzeźbę. Nie, nie naprawisz. Naprawisz urwany wahacz, naprawisz zmielone sprzegiełko w moście, wymienisz pourywane krzyżaki czy porwaną elektrykę. Motanej pompy wtryskowej albo motanegoo turbo nie naprawisz ani w terenie ani w pierwszym lepszym warsztacie.

#20 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 12 stycznia 2021 - 17:09

Wyświetl postUżytkownik andrzejrz dnia 09 stycznia 2021 - 07:46 napisał

Długość wałka wraz z osłoną metalową(rurka po której przesuwa się łożysko oporowe) to 152mm,długość wałka wystającego z osłony 81mm,średnica 30mm,ilość frezów 10
Dziękuję :)

Wyświetl postUżytkownik carl00s dnia 09 stycznia 2021 - 10:02 napisał

Także musisz zastosować pompę od turbo. Znam silniki 606 pracujące na rzędowych pompach z 300td i 350td, ale szczegóły modyfikacji nigdy mnie nie interesowały.
Z tego co widzę to jest to raczej standardowa praktyka by do OM606 wsadzić pompę z OM603 i jedyna rzeźba to powiększenie sekcji.
Analogicznie, do uturbienia silnika OM602 z kaczki muszę znaleźć pompę z OM602 tylko w wersji gdzie było turbo - patrząc po wikipedii, to wersja z turbo była montowana w W201, W124, W210, Sprinterach i innych mniej popularnych wynalazkach - byle w wersji mechanicznej.

Wyświetl postUżytkownik carl00s dnia 09 stycznia 2021 - 10:02 napisał

Motanej pompy wtryskowej albo motanegoo turbo nie naprawisz ani w terenie ani w pierwszym lepszym warsztacie.
To prawda, dlatego celuję w ewentualny zlepek części różnego pochodzenia (producenci, modele), ale raczej pasujących chociaż +/- plug-n-play by w razie wtopy mieć możliwość podmiany.








Podobne tematy Zwiń