Skocz do zawartości




- - - - -

[w124] 300TD 4matic - tempomat się sam wyłącza


45 odpowiedzi w tym temacie

#21 Offline   Ghost1971


  • Postów: 23
  • Na forum od: 31 maj 2009
  • Miejscowość: Łódź

Napisano 21 lipca 2009 - 15:36

No to super. :E

Dzięki jak nie wiem co. W weekend wygrzebię lutownicę.
Sterownik mam na półce w domu więc 30 min mam w kieszeni.

Dam znać jaki co...i wreszcie lenistwo :E

Pozdrawiam



#22 Offline   Ukaniu


  • Postów: 676
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 21 lipca 2009 - 16:54

Moje gratulacje :-)
Jednak w celu uściślenia dodam, że sterownik z linku (VDO) z tym z MB nie ma nic a nic wspólengo :-)
Tamten jest analogowy i zrobiony na piechotę - sygnal z czujnika prędkości jest w nim zamieniany na napięcie proporcjonalne do prędkości stąd dziwne tłumaczenie o zapisywaniu i przechowywaniu w kondensatorze ;-)
Wracjąc do sedna, jeśli jakakolwiek zmiana polepszenie/pogorszenie występuje przy grzebaniu w jakimś kawałku układu to tam należy szukać problemu i nie zaprzątać sobie głowy resztą.
W 99% pomaga przelutowanie sterownika, często nie wszyscy widzą gdzie są wadliwe lutunki.
Kondensatory po 20 latach wymienić warto - choć faktycznie tamte jeśli dobre szkoda zmieniać - więc wykonuje się pomiary i sprawdza.

#23 Offline   pemireq


  • Postów: 130
  • Na forum od: 07 gru 2008
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:190D 2.5 D

Napisano 21 lipca 2009 - 19:38

Ukaniu napisał:

Jednak w celu uściślenia dodam, że sterownik z linku (VDO) z tym z MB nie ma nic a nic wspólengo
Tamten jest analogowy i zrobiony na piechotę

Nie wiem co masz na mysli, piszac, ze jest zrobiony na piechote, ale niewazne.

Wiem o tym, ze nasze sterowniki sa cyfrowe, niemniej nie oznacza to ze juz sygnal z czujnika predkosci taki jest, czyz nie? Czujnik predkosci daje sygnal analogowy, ktory dopiero pozniej, na plytce sterownika zostaje odpowiednio przetworzony, myle sie?

Ukaniu napisał:

Wracjąc do sedna, jeśli jakakolwiek zmiana polepszenie/pogorszenie występuje przy grzebaniu w jakimś kawałku układu to tam należy szukać problemu i nie zaprzątać sobie głowy resztą.

Totalnie nie wiem co masz na mysli piszac o zaprzataniu sobie glowy reszta.


Ukaniu napisał:

W 99% pomaga przelutowanie sterownika, często nie wszyscy widzą gdzie są wadliwe lutunki. .

Zimne luty znaczy sie? :E Nigdzie indziej jak w tym watku pisalem, ze przelutowanie plytki nie pomoglo na dluzej, w innym sterowniku, ktory udostepnil mi Ghost1971 - wcale. Metoda poprawienia zimnych lutow byc moze zdaje egzamin gdy tempomat "wariuje", dziala sporadycznie lub szarpie, natomiast w przypadku objawow prawidlowego, plynnego dzialania i permanentnego wylaczania sie w tym samym momencie przyczyna raczej nie jest zimny lut, ale konkretny wadliwy element na plytce.

Ukaniu napisał:

Kondensatory po 20 latach wymienić warto - choć faktycznie tamte jeśli dobre szkoda zmieniać - więc wykonuje się pomiary i sprawdza.

Jak widac nie byly dobre, bo dopiero ich wymiana rozwiazala problem.

#24 Offline   Ghost1971


  • Postów: 23
  • Na forum od: 31 maj 2009
  • Miejscowość: Łódź

Napisano 21 lipca 2009 - 20:56

Pemireq,

Kondensatory wylutowane. Przy operacji znalazłem jeszcze jeden element luźny. Przylutowałem.
Jutro wycieczka do sklepu elektronicznego i lutowanko.

Potwierdzę jutro wieczorem czy i u mnie to pomogło.
He he mam 2 sterowniki jeszcze + jeden u Ciebie (se nazbierałem).

Do jutra - mam nadzieję, że leczenie pomoże i mojem Gwiazdce..

Pozdro.

#25 Offline   Ukaniu


  • Postów: 676
  • Na forum od: 30 maj 2007
  • Miejscowość: Jaktorów
  • Mercedes:W201 2.6 - M103
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:A8 D2 4,2

Napisano 22 lipca 2009 - 14:46

Na piechotę - tzn z zastosowaniem podstawowych elementów elektronicznych a nie specjalizowanych układów scalonych.
Czujnik prędkosci daje falę pi razy oko prostokątną i posiadając elementy cyfrowe łatwiej jest mierzyć częstototliwość niż napięcie do czego potrzeba by dodatkowych przetworników analogowo cyfrowych i kawałka układu robiącego z sygnału z czujnika halla napięcie proporcjonalne do prędkości. Bo to było by bez sensu. Dla ciekawości podam, że częstotolwość jest w przybliżeniu równa V[Km/h]x10 Hz.
O tym, że sterownik jest w pewien sposób cyfrowy można domniemywać z duży prawdopodobieństwem po kwarcu blisko największego scalaka. To taktowanie jakiegoś przemysłowego mikrokontrolera.


O niezaprzątaniu sobie głowy resztą pisałem gdyż jako młody student żyłem z serwisu i wiem, że jeśli jakakolwiek poprawa czy zmiana następuje podczas grzabania w miejscu A nie szuka się nigdzie indziej aż doprowadzi sie to miejsce do sprawności - nie ma tak, że jak coś tutaj się zmienia po przelutowaniu a potem wraca do stanu wejściowego to problem jest gdzie indziej - jest tu.

Wniosek który wiąże wyłączanie się w konkretnym momencie z wadą jakiegoś elementu jest słuszny. Ale zimne luty potrafią się rozłączać pod wpływem temperatury. Kondensator wyschnięty podczas podgrzewania zachowuje się róźnie. Czy te kondzioły przypadkiem nie są w zasilaniu? - wyschnięte i w jakiejś fazie pracy przysiadało napięcie i już.
Sensowna w dzisiejszych czasach jest w sumie wymiana wszelakich tanich starzejących sie elementów na nowe bez zaprzątania sobie głowy resztą - bo pomóc może a nie zaszkodzi.
Ja podziwiam Twój zapał ale jako zgrzybiały elektronik trochę musze gderać ;-)

#26 Offline   Ghost1971


  • Postów: 23
  • Na forum od: 31 maj 2009
  • Miejscowość: Łódź

Napisano 22 lipca 2009 - 18:12

Łan men dałn :star: - jak mawiają Rojanie.
Po przelutowaniu kondensatorów pierwszym z moich sterowników nic się nie stało.
Żadnej poprawy.

Jutro walczę z drugim.

Dam znać.

#27 Offline   pemireq


  • Postów: 130
  • Na forum od: 07 gru 2008
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:190D 2.5 D

Napisano 22 lipca 2009 - 21:14

Ukaniu, fair enough.

#28 Offline   Ghost1971


  • Postów: 23
  • Na forum od: 31 maj 2009
  • Miejscowość: Łódź

Napisano 23 lipca 2009 - 16:43

Pemireq - wielki punktas dla Ciebie.
Po przelutowaniu wszystkich kondensatorów układ ożył.
Działał idealnie jakieś 20 minut. A potem zmarł. :P

Ale znalazłem bakcyla. Srebrny układzik w dole sterownika.
Nie odlutował się od płytki ale ma jedną nóżkę luźną.
Jak dociskałem paluchem tempomat działał - jak puszczałem zamierał.
Wymienię teraz drania na innego i przelutowuję drugi sterownik.

Jak oba będą działały - jednen mam na sprzedaż ;)

Wniosek:
Po przelutowaniu 6 kondensatorów sterownik wrócił z zaświatów.

DZIĘKI PEMIREK za Twoją dociekliwość. :wpysk: :hmm:

#29 Offline   pemireq


  • Postów: 130
  • Na forum od: 07 gru 2008
  • Miejscowość: Kraków
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:190D 2.5 D

Napisano 23 lipca 2009 - 17:43

Ghost, ciesze sie ze i u Ciebie pomoglo. Widac przy tych konkretnie objawach wymiana kondensatorow to sposob na naprawe. Ja sie cieszylem jak dziecko jak zobaczylem efekty. :wpysk:

#30 Offline   jackie01


  • Postów: 3 694
  • Na forum od: 08 sty 2007
  • Miejscowość: Świętokrzyskie
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1983
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 4
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 30 lipca 2009 - 18:59

Ukaniu, pemireq, czy wiecie co siedzi w kluczu kodowym sterownika tempomatu? Czy tam sa zwykle rezystory o wartosciach roznych dla roznych wersji silnikowych. Z tego co sie zorientowalem sterowniki sa zamienne a ich dzialaniem zarzadza wlasnie ten klucz (czarna kostka).








Podobne tematy Zwiń