Skocz do zawartości




- - - - -

[T1] Turbo do OM617 lub OM602


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 29 grudnia 2020 - 22:34

Cześć,

Noszę się z zamiarem zakupu legendarnej kaczki w celu przebudowy na kampera całorocznego (wybór pojazdu nie podlega negocjacji ;)).
Auto po zakupie zostanie rozebrane na atomy, zostaną przeszczepione mosty i reduktor z terenówki, rama pójdzie do piaskowania, buda do odbudowy (bo na znalezienie zdrowej nawet nie liczę), a silnik na kapitalkę.
I tu pojawia się mój największy problem czyli silnik. Jakikolwiek seryjny silnik w kaczce nie nada się do zastosowania napędu 4x4 i wagi pojazdu który będzie prawie zawsze zbliżony do DMC - to w tej kombinacji po prostu nie będzie jeździć (tam gdzie ja chcę aby to jeździło :smile:).

Niestety znalezienie dzisiaj legendarnego silnika OM606 (rokującego i jednocześnie w realnych pieniądzach) jest raczej trudne bo wszyscy już wszem i wobec wiedzą o jego potędze i pakują go do każdego projektu - terenówek, łodzi motorowych, maszyn rolniczych SAM, itd... Szukam więc alternatywy i rozważam opcję przebudowy oryginalnego silnika - z plusów: nie trzeba szukać i kupować specjalnie innego motoru, kombinować ze skrzynią biegów, przespawywać mocowań łap, itp. rzeźby. Z minusów: zdaje sobie sprawę z tego że wolnossące silniki mają odrobinę inną konstrukcję.

Pomyślałem aby ograniczyć krąg poszukiwań kaczki do modelu 309 lub 310 w których występowały OM617 i OM602. I tenże fabryczny silnik uturbić, bo widzę że wychodziły też wersje z turbo w innych modelach. Znalazłem też filmik od naszych zachodnich sąsiadów którzy dokonali takiej przeróbki:
https://www.youtube....h?v=SqsDVtuAbhI

Co musiałbym przełożyć i z jakiego modelu aby to było możliwe? Co dorobić samemu? Jeśli chodzi o nakład pracy, to silnik i tak jaki by nie był to po zakupie go rozbierzemy i sprawdzimy, więc nic nie stoi na przeszkodzie aby w nim coś zmienić, dorobić jakiś spływ oleju w misce, wymienić kolektor itp. ;)

A może jest opcja wstawienia od razu jakiegoś turbo ze zmienną geometrią? Zmiany sekcji w pompie?
Generalnie w rezultacie po takim remoncie+modyfikacji chciałbym mieć przede wszystkim dobry dolny zakres obrotów i coś pod butem na wyższe wzniesienia, ale bez bezsensownego lania paliwa które owocuje tylko wysokim EGT i nadpalaniem tłoków... Takie powiedzmy, ok. 180km? Możliwe do zrobienia?

Pozdrawiam!



#2 Offline   carl00s


  • Postów: 2 003
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 stycznia 2021 - 11:16

Tylko po co taka kombinatoryka? Skoro to i tak będzie rzeźba, to najlepiej i najłatwiej wsadzić tam M57D30 wraz ze skrzynią. Masz wtedy fabryczne rozwiązanie sprawdzone w setkach terenówek i przede wszystkim roztrzaskane w każdym kierunku pod kątem modyfikacji.

#3 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 01 stycznia 2021 - 13:00

M57 to już jest drive by wire i do tego common rail, czyli coś czego chcemy uniknąć. Ma być prosta konstrukcja, w 100% mechaniczna i możliwa do naprawy w każdym miejscu wszechświata, bez fikuśnych czujników, przepływomierzów, itp. ;)
Dlatego w kręgu zainteresowań mamy tylko rozwiązania na mechanicznej pompie, w których czujniki mogą pełnić funkcję tylko informacyjną dla kierowcy.

Jeśli chodzi o zmiany jakie trzeba poczynić w OM617 lub OM602 by dołożyć turbo, to interesują mnie wszystkie, nawet takie które z punktu widzenia normalnego człowieka nie mają żadnego sensu - po prostu wybierzemy te które są krytyczne dla działania takiej przeróbki i przeważymy opłacalność rzeźbienia :smile:

Także serdecznie zapraszam do wypisywania swoich propozycji.

Użytkownik b0ch3n edytował ten post 01 stycznia 2021 - 13:01


#4 Offline   T34


  • Postów: 337
  • Na forum od: 09 kwi 2013
  • Miejscowość: Polska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 06 stycznia 2021 - 19:11

Jeśli koniecznie chcesz silnik bez elektroniki to weź pod uwagę om602.982 2.9, były montowane w sprinterach z lat 90 i okularach - różni się tym że ma już bezpośredni wtrysk paliwa. Jest równie niezawodny i pali śmieszne ilości paliwa. Tam oryginalnie była pompa rotacyjna sterowana elektronicznie. Wiem że na tym forum był temat o mercedesie 190 z tym silnikiem, tylko nie wiem czy właściciel przeszczepił silnik z całą wiązką (również licznik...) czy ktoś mu przerobił pompę na mechaniczną. Z tego co się kiedyś tym zainteresowałem to pompę trzeba złożyć z dwóch - rozdzielacz zostaje oryginalny, nastawnik zaś z jakiegoś modelu ducato (na linkę). Plus jest taki że rozmiary tego silnika są takie same (mocowania).
https://www.youtube....h?v=YNtXrxlyMjE

#5 Offline   carl00s


  • Postów: 2 003
  • Na forum od: 22 lut 2009
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W201 1.8E - M102
  • Rocznik:1990
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 07 stycznia 2021 - 18:31

Tylko, że logika takiego projektu też stoi na głowie. W przypadku m57 i możliwości jego naprawy w dziczy to tylko kwestia kilku części zamiennych, które są znormalizowane i ciężko się pomylić, diagnostyka idzie po standardowym obd i najtańsze skanery z chin sobie poradzą, a każdy nawet mało rozgarnięty mechanik poradzi sobie, o ile awaria nie będzie katastrofalna. Tymczasem silnik pochodzący ze sprintera, z pompą hybryda sprinter / musso / Ducato / ktowiecojeszcze - nikt nie będzie umiał tego zdiagnozować, części trzeba będzie ciągnąć tak naprawdę 3 rozne rodzaje, dodatkowo wiekszość mechaników się boi takich ulepów dotykać.
Ja rozumiem ideę, że w dorzeczu amazonki auto ma być naprawialne młotkiem i drutem, ale to w przypadku agregatu zmotanego nigdy tak nie działa, nawet na imprezach 4x4 w relatywnie cywilizowanym kraju to nie działa.

#6 Offline   Sawyer


  • Postów: 2 499
  • Na forum od: 28 sie 2013
  • Miejscowość: Na północy
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:CLK W209 320E - M112
  • Inne auto:Citroën Saxo 1.1i - TU1

Napisano 07 stycznia 2021 - 20:53

Nie jestem pewien jakie fundusze są "normalne", ale ja bym kupił zgnitą namiastkę W210 z OM606, normalnie to ogarnął (byle nie kupić też rozszczelnionej namiastki silnika, tylko sprawne 606 :E ), na bezczela wsadził do Kaczora, zwłoki Okulara na szrot i szlus. Albo 3.0 z Bumy, jak przedmówca.
1.Uturbienie nieuturbionych OMek będzie kosztowało nerwy i tyle samo pieniędzy albo więcej niż Okular z 3.0
2.O M57 już Carl00s wyjaśnił
3.Nic, co będzie miało ponad 150 koni i sprężarkę nie będzie naprawialne na końcu świata z wykorzystaniem śrubokręta, młotka i klucza, chyba że będzie to wymiana paska wielorowkowego albo termostatu.
4. 606 i M57 to udane silniki, seryjnie produkowane i nie zepsują się raczej na tym końcu świata. Urzeźbione cokolwiek = nie znasz dnia ni godziny. Mam wrażenie, że do wolnossącego 602 i 617 trzeba by natrysku na denka, modyfikacji pompy, rzecz jasna turbo z kolektorem, pewnie idąc dalej IC, modzenie/remont głowicy i pewnie kwota osiągnęła pułap kupna gotowego motoru ;)


#7 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 08 stycznia 2021 - 07:43

OM 606 nie wejdzie do kaczki.

#8 Offline   b0ch3n


  • Postów: 8
  • Na forum od: 29 gru 2020
  • Miejscowość: Wrocław / Zielona Góra
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2021 - 09:32

Dziękuję za odpowiedzi i rozbujanie tematu ;)

 Użytkownik andrzejrz dnia 08 stycznia 2021 - 07:43 napisał

OM 606 nie wejdzie do kaczki.
Jesteś pewien? Jakieś szczątkowe ślady w Google mówią że mieści się "na styk".

Gdybym zdecydował się rzeźbić OM606 to szukać go z manualem i od razu próbować przełożyć razem ze skrzynią czy skrzynia z kaczki podejdzie?

Jeśli chodzi o rzeźbienie w OM602, to znalazłem jeszcze taki temat na Fińskim(?) forum -> link.
Czy mógłby mi ktoś proszę zrobić zdjęcie na silniku jak wyglądają te natryskiwacze oleju abym mógł poznać po silniku czy je posiada? Szukałem w internetach, ale w wynikach same zdjęcia części, a mi potrzeba wskazania gdzie je znajdę na silniku :)

Użytkownik b0ch3n edytował ten post 08 stycznia 2021 - 09:54


#9 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 08 stycznia 2021 - 10:10

OM 602 już bardzo ciasno siedzi.Ciekaw jestem jak zmieścić turbo z kolektorem ssącym w poziomie?Kaczka ma kolektor w pionie.Jeżdzę kaczką ponad 20 lat i miejsca jest o wiele mniej niż w 124 czy 123

#10 Offline   andrzejrz


  • Postów: 526
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 08 stycznia 2021 - 10:24

Szerokość tunelu gdzie silnik siedzi ma zaledwie 44cm,przed chwilą zmierzyłem,czyli jest bardzo wąsko








Podobne tematy Zwiń