Swapologia mercedes w124/w201
Pominę temat zawieszeń, wałów i mostów gdyż każdy ma inną filozofię w tym temacie. Najlepiej jednak zawsze przekładać te elementy z auta dawcy lub auta z takim samym motorem. Oczywiście należy pamiętać że wraz ze wzrostem mocy musi bezapelacyjnie wzrosnąć skuteczność układu hamulcowego- należy go wzmocnić! Jeśli zaznaczam że przeniesienie napędu jest bliźniacze to znaczy że elementy z mniejszego motoru pasują do większego.
Przy założeniu posiadania kompletnego silnika.
Silniki Diesla
om601 200d => om 602 250d nie wymaga przeróbek blacharskich skrzynia pasuje od om601 tak jak i most. Wymagana wymiana automatu świec. Swap łatwy. (Przeniesienie napędu bliźniacze). Podobnie z TURBO
om601 200d => om603 300d wymagana wymiana skrzyni, automatu świec, chłodnicy. Swap średnio skomplikowany. Podobnie z TURBO
m102, m103 => om601, om602, om603 wymiana skrzyni, wiązki silnika, pompy paliwa, przewodów paliwowych (najlepiej całego baku). Swap skomplikowany.
Silniki Benzynowe
m102 z 1.8=>2.0=>2.3 swap łatwy plug and play, powinno się wymienić ECU choć podobno na tych od mniejszych pojemności silniki też pracują. (Przeniesienie napędu bliźniacze)
m103 z 2.6=>3.0 swap łatwy plug and play play, powinno się wymienić ECU choć podobno na tych od mniejszych pojemności silniki też pracują. (Przeniesienie napędu bliźniacze)
m102 => m103 przeróbka pasa przedniego. Wymiana skrzyni biegów. wiązki silnika, sterownika silnika, modułu zapłonu znajdującego się na nadkolu obok ABS, przekaźników które są podpięte do wiązki za aku.. Do tego chłodnica, oraz pompa paliwa. Swap średnio skomplikowany
Silniki M103 Brabusa i przypuszczalnie AMG są swapowalne w ten sam sposób co cywilne M103
M102, M103, =>M111 potrzebne będą kompletna wiązka, silnik, skrzynia, układ paliwowy (końcówka przy listwie wtryskowej). Przy M102 możliwe że będzie trzeba pokombinować przy pasie przednim. Swap średnio skomplikowany.
M104=>M111 wydaje mi się że analogicznie jak przy swapie wyżej jednak nie dam gwarancji- brak info.
Silniki V8
Swapy które wymagają ogromu przeróbek, cięcia, gięcia, kombinacji, dorabiania, przerabiania i głowienia się. Takie swapy to swapy na silniki V8. Mając auto wyjściowo w manualu od razu darujmy sobie takie zabawy. Najpierw trzeba przerobić auto na automat.
Dodatkowo silnik V8 wymagają dorobienia łap, wykonania dodatkowego miejsca w komorze silnika, pozatym zrobienia na nowo kompletnego wydechu, przeróbek wiązki elektrycznej itd. Szlak w sumie przetarty jednak jeszcze całkowicie nieodkryty. Odkryto jedno- nie będzie tanio, nie będzie łatwo, nie będzie szybko. Do swapu wymagany jest: silnik, skrzynia, wiązka, chłodnica, dobrane zawieszenie i układ jezdny- trzeba kombinować. Silnik m117 posiada ke-jeta = będzie łatwiej.
W dużej mierze pomogli mi Kudłaty i SKMH z innych forów MB za co dziękuję.
Gdyby ktoś miał jakąś przydatną wiedzę dotyczącą innych silników proszę się podzielić.
