Skocz do zawartości




* * * * * 1 głosy

[W124] Tempomat- jak naprawić?



45 odpowiedzi w tym temacie

#11 Offline   Dziku


  • Postów: 241
  • Na forum od: 23 sty 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2013 - 20:57

Podłączę się do tematu odnośnie tempomatu. Otóż tempomat w aucie działał bez zarzutu, gdy pewnego dnia po prostu przestał działać. Nie było żadnego szarpania, pływania prędkości itp. Kończą mi się już pomysły co może być z moim tempomatem nie tak. Może trochę przydługi ten post, ale proszę o pomoc.

Lista czynności jakie przeprowadziłem aby wykluczyć niektóre elementy:
1. Dźwignia tempomatu
ok, na pinach sterownika 3,6,2,4 pojawia się przejście z pinem 1 sterownika po naciśnięciu odpowiednich pozycji dźwigni, także to jest ok.
2. Siłownik
jest na 100% sprawny (zgodnie z tą instrukcją), na pinach sterownika 10 i 7 jest opór 14Ω , po podłączeniu napięcia pobór prądu wynosi ok. 160mA, po zmianie biegunów silnik siłownika kręci w drugą stronę. Sprzęgło siłownika jest Ok, po podłączeniu napięcia na piny 8 i 5 sterownika słychać klik sprzęgła, po zmianie biegunów nie ma kliku (tak ma być). Potencjometr siłownika też jest ok (w skrajnym położeniu ma 2,6kΩ, wartość zmienia się wraz z wychyleniem cięgła)
3. Czujnik prędkości
Wyjąłem go, do pinów 1 i 2 odpowiednio podłączyłem napięcie i pod pin wyjściowy i masę podłączyłem diodę. Jak przejadę magnesem pod czujnikiem dioda mruga. Podłączyłem też na stałe diodę pod sygnał prędkości w radiu (jest przejście między pinem od czujnika prędkości od radia a pinem 11 we wtyczce sterownika tempomatu). Dioda przy ruszaniu mruga, a potem częstotliwość wraz ze wzrostem prędkości wzrasta tak, że dioda świeci się ciągle.
4. Sterownik
Przelutowałem kondensatory elektrolityczne (w sumie 6szt.), stare trzymały pojemność.
Kupiłem drugi sterownik o takim samym numerze, po obudowie widać, że nigdy nie był rozbierany. Kostkę kodującą przełożyłem ze swojego sterownika i dalej cisza. Zasilanie sterownika jest: na pinie 1 sterownika pojawia się +12V po przekręceniu kluczyka. Masa w pinie 12 też jest.

5. Czujnik stopu
Na pinie 8 sterownika względem masy pojazdu jest 0V, po naciśnięciu pedału hamulca (kluczyk przekręcony) na pinie tym pojawia się +12V, stop też świeci normalnie. Po tym wnioskuję, że włącznik jest ok.

Na koniec jeszcze schemat, na którym bazuję:
Dołączona grafika

Użytkownik Dziku edytował ten post 08 stycznia 2013 - 21:02




#12 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2013 - 21:39

a czy poprawiałeś luty w całym sterowniku czy tylko wymieniłeś kondensatory?
Próbowałeś zwierać na stałe włącznik stopu? Może świruje, i tak jak w przypadku pojawiających się z nikąd błedów ASD robi balagan w tempomacie :hmm:
Mierzyłeś rezystancję miedzy pinem 8 a budą? Może gdzieś coś zaśniedziało..

P.S. Kombinuje, wiem, ale chyba nic innego nie pozostało...

#13 Offline   Dziku


  • Postów: 241
  • Na forum od: 23 sty 2010
  • Miejscowość: Koszalin
  • Mercedes:W124 3.0E - M103
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 08 stycznia 2013 - 21:44

Przelutowałem cały sterownik.

#14 Offline   Goku


  • Postów: 990
  • Na forum od: 26 mar 2009
  • Miejscowość:
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:CLS
  • Trzeci Mercedes:SLS
  • Inne auto:A 45 AMG

Napisano 09 kwietnia 2014 - 17:30

Witam. Czy przykładowo kiedy czujnik temperatury przy zegarach wariuje bądź nie działa, tempomat też może w takim przypadku nie działać? Chciałem wytargać tempomat z auta w komisie, ale coś nie bardzo chce chodzić i nie wiem czy jest sens kombinowania z tym, jeśli nie działa... Szukam trzeci rok, a trafiło się auto nawet z mojego miasta. Właściciel komisu jest skłonny zarobić na sprzedaży samego tempomatu ponieważ auto jest w stanie bliżej agonalnym niż igła, ale problem jest z tym, że nie działa ten tempomat i nie wiem co z tym fantem zrobić.

P.s Auto 94r silnik M111 1998cm3, kombi w automacie.

Użytkownik Goku edytował ten post 09 kwietnia 2014 - 17:33


#15 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 kwietnia 2014 - 17:33

Pewnie zimne luty w sterowniku, ale możliwości może być kilka - od błednej obsługi (nie umie uruchomić), uszkodzona "wajcha" itd. Jak cena dobra, to ja bym brał.

#16 Offline   Goku


  • Postów: 990
  • Na forum od: 26 mar 2009
  • Miejscowość:
  • Mercedes:W124 2.0E >92r - M111
  • Rocznik:1995
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:LPG
  • Drugi Mercedes:CLS
  • Trzeci Mercedes:SLS
  • Inne auto:A 45 AMG

Napisano 09 kwietnia 2014 - 17:38

Pytanie tylko jaka cena, to dobra cena? Orientujesz się może czy da się wymontować sam tempomat i auto będzie chodziło? Bo chyba na początek nie chciałbym tego pakować do swojego auta, tylko kupić i posprawdzać, a facet panicznie boi się tego, że auto mu nie będzie jeździło, chociaż i tak już nie bardzo chodzi - jak byłem żeby się przejechali i sprawdzili tempomat, nie mógł nawet wyjechać z komisu bo gasł, być może za mało benzyny już miał...

#17 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 kwietnia 2014 - 18:17

Po jego wypięciu wszystko będzie działało. Trzeba tylko przejrzeć cięgła gazu, czy wszystko pracuje jak trzeba. Wiązka jest ładnie wpinana, nic nie trzeba rzeźbić.

Kompletne sprawne przetestowane zestawy opylałem w graniach 350-400 zł

#18 Offline   sEB-q


  • Postów: 19
  • Na forum od: 09 gru 2013
  • Miejscowość: Wilczyce k/Wrocławia
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 TD 93r. OM 603

Napisano 24 grudnia 2014 - 12:51

Podpinam sie pod temat, W124 '93 300 TD ( w sumie to już E klasa) , tempomat wariuje , po włączeniu przyspiesza bez opamiętania bardzo gwałtownie , wiec nie używam , ale małżonka raz niechący przesunęła dźwignię podczas jazdy i zdrowo się przestraszyła. Stwierdziłem wiec ze musze coś z tym zrobic ale póki co nie ma na to czasu.

Moje pytanie więc: co zrobić żeby Tempomat całkowicie wyłączyć żeby wykluczyć ponowne przypadkowe jego załączenie? czy wystarczy odpiąc sterownik ten pod kolumną kierowniczą? (wyjęcie bezpiecznika odpada bo odpowiada też za inne funkcje)

#19 Offline   sEB-q


  • Postów: 19
  • Na forum od: 09 gru 2013
  • Miejscowość: Wilczyce k/Wrocławia
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W124 TD 93r. OM 603

Napisano 09 stycznia 2015 - 09:18

Ma ktoś jakiś pomysł? Bardzo by mi zależało żeby ten problem załatwić.

#20 Offline   m104


  • Postów: 4 488
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 09 stycznia 2015 - 09:34

Jak chcesz go wyłączyć, to do wyboru:
-wypnij sterownik pod kierownicą
-wypnij manetkę
-odepnij "serwo" tempomatu w układzie cięgien gazu
-wypnij cięgło łączące serwo z pozostałymi cięgłami.








Podobne tematy Zwiń