Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

* * * * * 6 głosy

Automatyczna skrzynia biegów - budowa i zasada działania



95 odpowiedzi w tym temacie

#81 Offline   Alexiunio


  • Postów: 14
  • Na forum od: 24 maj 2015
  • Miejscowość: Hajnówka
  • Mercedes:W124 3.0D <93r. - OM603
  • Rocznik:1992
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 czerwiec 2015 - 07:59

OK. Bardzo dziękuję, lecę sprawdzać. W sumie prosta sprawa. ;) Pozdrawiam.

#82 Offline   szatan21292


  • Postów: 173
  • Na forum od: 12 mar 2014
  • Miejscowość: Stargard Szczec.
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 wrzesień 2015 - 15:46

Witam!

Planuje wymianę oleju w skrzyni ponieważ wyczówalne są zmiany biegów.

Jaki olej do skrzyni automatycznej cztero biegowej. W140 4,2l 1994r kod silnika M119

#83 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 21 wrzesień 2015 - 17:50

Najzwyklejszy Dextron 2. Na szarpanie to raczej regulacja ciśnienia modulacji, ale jak oliwa dawno nie wymieniana to można to zrobić jako pierwsza rzecz.

#84 Offline   szatan21292


  • Postów: 173
  • Na forum od: 12 mar 2014
  • Miejscowość: Stargard Szczec.
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 wrzesień 2015 - 17:41

Czyli np mobil ATF 220 będzie dobry ? W sklepie u kolegi byłem to wspominał coś o jakimś febi oleju 52zl za litr ale normy nie zobaczyłem , stąd moje wątpliwości.


#85 Offline   wojtek81


  • Postów: 5863
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 wrzesień 2015 - 18:42

Tak, będzie odpowiedni.

#86 Offline   pitur


  • Postów: 39
  • Na forum od: 03 mar 2015
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski/Wrocław
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:LPG

Napisano 22 wrzesień 2015 - 21:29

Wyświetl postUżytkownik wojtek81 dnia 22 wrzesień 2015 - 18:42 napisał

Tak, będzie odpowiedni.

Ja leje ATF 220 Mobila, jestem zadowolony, po zalaniu nim ucichlo sporadyczne szarpanie miedzy 2 na 3. Nie zapomnij o wymianie filtra:)

#87 Offline   patrykjanek


  • Postów: 15
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 23 wrzesień 2015 - 11:12

Mam skrzynię 722.418 (dokładnie 722418 03 302771) wg VIN'u czy powinna ruszać z 1 czy z 2?

#88 Offline   patrykjanek


  • Postów: 15
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 24 wrzesień 2015 - 15:14

Ktoś się orientuje czy jest jakiś podział skrzyń ruszających z 1 i z 2?

#89 Offline   patrykjanek


  • Postów: 15
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 październik 2015 - 09:42

Wczoraj zdażyła mi się nieprzyjemna sytuacja zapowietrzył się układ paliwowy w baku było ok. 10l(60 pod korek weszło) pewnie zawalony szlamem. Jadąc jakieś 40 zdechł po 3-4 sekundach zblokował koła.
Jakaś kobitka do mnie wybiegła
-co pan robisz?
-zgasł mi samochód.
Zatrzymała się centymetr ode mnie . Powinienem pewnie na neutrala wrzucić, ale czy to normalne, że koła blokuje? Tak się zastanawiam jakby wyglądała sytuacja na autostradzie przy np. 180? A ja jeszcze pamiętam ojciec miał 2.5 20V w automacie i miał antynapad który odcinał zapłon czy prąd 30 sekund po odpaleniu i coś mi się kojarzy, że jak ktoś znajomy jechał nie znający magicznego przycisku pod dywanikiem to samochód też stawał dęba.

Użytkownik patrykjanek edytował ten post 22 październik 2015 - 09:46


#90 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 październik 2015 - 09:57

To jest dość złożona sprawa i żeby przeanalizować dokładnie możliwe scenariusze, trzeba znać zasadę działania takiej skrzyni i konwertera hydrokinetycznego oraz założyć, przy jakich prędkościach pojazdu i silnika następuje zatrzymanie procesów spalania w silniku (pamiętając, że zatrzymanie procesów spalania nie zawsze oznacza natychmiastowe zatrzymanie silnika). Jeśli się mylę w którymś punkcie, to mnie poprawcie. Ale w skrócie, według mnie:

Teoretycznie, przy niskich obrotach silnika i niskiej prędkości, jego zatrzymanie w położeniu skrzyni D może doprowadzić do dość mocnego, chwilowego przyhamowania tylnych kół. Konwerter, z racji niskich obrotów nie jest w stanie podtrzymać obrotów niepracującego silnika i silnik się zatrzymuje. Samochód zostaje wtedy wyhamowany przez konwerter - ściślej - opór znajdującego się w nim oleju hydraulicznego przepływającego przez obracający się stator (samochód jest jeszcze w ruchu, bieg załączony) i nieruchomą turbinę (silnik stoi). Konwerter przyjmie wtedy rolę "hamulca hydraulicznego". Hamowanie takie będzie występowało do momentu zatrzymania pojazdu lub zaniku ciśnienia oleju, które zapewnia sterowanie taśmami hamulcowymi i tłokami sprzęgieł. Owo ciśnienie jest powiązane z obrotami silnika - obroty silnika 0 - ciśnienie 0. Po pewnym czasie dojdzie do "rozluźnienia" działających elementów i hamowanie ustąpi. Ile czasu potrzeba od zatrzymania silnika do rozłączenia napędu w skrzyni w położeniu D - nie wiem, nie sprawdzałem. Natomiast po wrzuceniu na N rozłączenie napędu następuje prawie natychmiast.

Przy dużych prędkościach obrotowych silnika i pojazdu nic się przez dłuższy czas nie stanie - efekt będzie taki sam, jak po puszczeniu pedału gazu - hamowanie silnikiem. Do momentu, kiedy konwerter nie będzie już w stanie przekazywać obrotów na silnik i ten się zatrzyma - jest trochę czasu na wyrzucenie na N. Wtedy efekt jak wyżej.

#91 Offline   patrykjanek


  • Postów: 15
  • Na forum od: 07 cze 2015
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.5D turbo - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 październik 2015 - 14:12

Czyli nie ważne czy jadę 40 czy 100 to samochód zwolni np. do 30 i zblokuje koła bo to jest ta granica konwertera? Czy moment zblokowania kół jest zależny od tego na jakim biegu jedziemy czyli na np. 4-30, 3-25 2-20 1-10( strzelam z tymi wartościami)

#92 Offline   wojtek81


  • Postów: 5863
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 22 październik 2015 - 18:59

Trudno powiedzieć, nikt tego nie sprawdzał - przynajmniej nikt z nas.
Trzeba by pogadać z Changiem, może ma coś z zajechaną skrzynką i kwadrans na zrobienie testów.

#93 Offline   PanzerIV


  • Postów: 255
  • Na forum od: 09 maj 2014
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W124 2.3E - M102
  • Rocznik:1988
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:W201 190E - M102 85'
  • Trzeci Mercedes:C124 320CE 93'

Napisano 04 marzec 2016 - 21:13

Wyświetl postUżytkownik olek_w1 dnia 16 kwiecień 2013 - 18:32 napisał

Znalazłem w sieci takie obrazki dotyczące funkcjonowania przełożeń skrzyń serii 722.4
kiedyś czytałem ten wątek i bardzo mi się podobał - więc postanowiłem go uzupełnić
może ktoś będzie chciał przeanalizować działanie przełżeń na : :1-szym biegu, 2-gim biegu , 3-cim i , 4-tym biegu
Czy ktoś posiada może zdjęcia z 3-cim i 4-tym biegiem? Niestety linki wygasły...

Użytkownik PanzerIV edytował ten post 04 marzec 2016 - 21:14


#94 Offline   m104


  • Postów: 4279
  • Na forum od: 24 kwi 2012
  • Miejscowość: /dev/null/
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 marzec 2016 - 21:20

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

#95 Offline   bubel69


  • Postów: 84
  • Na forum od: 13 kwi 2013
  • Miejscowość: Gdańsk
  • Mercedes:W124 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 30 marzec 2016 - 06:31

A czy ktoś jest może w posiadaniu zdjęć rozłożonej płyty sterującej ze skrzyni 722.412? Patrzę na książkę ATSG, ale nic mi się tu nie zgadza. Sprawa wygląda tak, że jak się przełącza na D, to samo wciska ten zawór, który powinna wciskać linka od kickdowna, tak jakby dostawał ciśnienie oleju nie tam, gdzie trzeba. Mercedes S280 2.6 L

#96 Offline   wojtek81


  • Postów: 5863
  • Na forum od: 17 wrz 2009
  • Miejscowość: Wielkopolska
  • Mercedes:inny / brak
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:brak
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 02 styczeń 2017 - 21:03

Genialne wideo:
https://www.youtube....h?v=auQgOtveQi0