Witam wszystkich
nie jestem zawodowym mechanikiem samochodowym ale moje zainteresowania mercedesami i wiązkami silnikowymi spowodowały że stała się rzeczy niewiarygodna nawet dla mnie samego poznałem bardzo sympatycznego mieszkańca Niemiec który wpadł na szalony pomysł wysłania mi samochodu na naprawę wiązki elektrycznej silnika - górnej, dolnej i okablowania przepływomierzy. Lista napraw jednak się nie kończy na tym i dlatego założyłem ten temat żeby wszystkich potencjalnych i aktualnych posiadaczy V12 zaznajomić z tajemnicami tego silnika/samochodu. W temacie tym będę przerabiał m.in. uruchomienie niedziałającego silnika, uszczelnienie obudowy rozrządu, uszczelnianie pompy wspomagania/nivo, wymianę skraplacza klimatyzacji, naprawę dociągania klapy, naprawę niedomykających się szyb i sprawdzenie jeszcze wielu innych rzeczy.
Pacjentem jest 600SEL z 92 roku pochodzący z Japonii. Piękny kolor niemetalizowany Dunkelblau + granatowa skórzana tapicerka w środku.
Zatem do rzeczy. Z pustymi słowami się tu nie zjawiam jednak bo już zdążyłem coś podziałać. Na pierwszy rzut poszło dociąganie klapy bagażnika. W celu kompleksowej diagnostyki systemu nie przeszedłem jednak od razu do sedna tylko postanowiłem sprawdzić najpierw mechanizm dociągający znajdujący się w klapie bagażnika. Zauważyłem że "haczyk" klapy się nie wysuwał podczas otwierania bagażnika i myślałem że mechanizm się zablokował. Wiadomo przecież że to pompa centralnego zamka wysuwa haczyk, a pompa od dociągania go chowa. Niestety nie zauważyłem tam ani żadnych pogiętych elementów metalowych ani pękniętej sprężyny.
Pozostało zajrzeć do pompy i tu sprawa okazała się bardzo oczywista. Praktycznie to samo stało się w moim samochodzie. Uszczerbiona dysza powodowała nieszczelność połączenia wężyka ciśnieniowego z pompą. Niewykluczone że stało się to przez niewłaściwy sposób odłączania wężyków od pompy. Ja polecam zastosować kluczyk 10mm z narzędziownika w kole zapasowym i podłożyć go pod szarą nakładkę na dyszę. Wtedy wystarczy lekko podważyć nakładkę i sama odskakuje.
Tak wygląda pompa po wyjęciu jej z samochodu
Mój sposób naprawy jest następujący. Jedna dysza wycięta całkowicie do kołnieża
a druga tylko wyszlifowana w miejscu uszkodzenia
Następnie wkleiłem klejem cyjanoakrylowym brakujące elementy plastikowe i szlifowałem je drobnym pilnikiem aż uzyskałem kształt jaki chciałem
Zrobiłem też zdjęcia wykładziny klapy bagażnika z widocznymi wszystkimi klipsami dla osób niecierpliwych
Po wszystkim można się udać na zasłużony odpoczynek np przed telewizorem
10
[W140] 600SEL - droga do perfekcji
Started by Kubasz, Dec 23 2015 14:47
133 replies to this topic
#1
Posted 23 December 2015 - 14:47
#2
Posted 23 December 2015 - 15:08
Kolejna sprawa to oczywiście wiązka silnikowa górna.
Jest już zdemontowana z samochodu ale żeby było ciekawiej to w bagażniku była jeszcze jedna ta pochodząca z samochodu jest ze stemplem '92, a ta z bagażnika '91. Ciekawa jest jedna mała różnica między nimi. Mianowicie płyta do której wiązki są przypięte ma od spodu taki klips do trzymania plastikowego przewodu wyrównującego podciśnienia prawej i lewej komory kolektora dolotowego. W 92 klips jest osłonięty dodatkowo takimi plastikowymi ściankami, a 91 tego nie ma. To pewnie takie ulepszenie wprowadzone z powodu łamiących się klipsów
Jedna z wiązek będzie niedługo naprawiona ale zanim trafi na samochód czeka mnie inna praca do której już się trochę przygotowałem. Mianowicie wymiana okablowania przepływomierzy. Na początek wyjąłem wszystkie komputery ze skrzynki komputerów, opisując je wcześniej. Oczywiście komputery są kodowane kolorami razem z gniazdami do których mają trafić jednak zrobiłem małe plakietki z numerkami żeby było wszystko przejrzyście. W wisie natknąłem się kiedyś na informację że nie należy zamieniać miejscami sterowników LH ponieważ są w nich zapisane współczynniki korekcyjne/adaptacji dla konkretnej strony silnika. Oczywiście na ostatni komputer zabrakło mi już taśmy i został bez oznaczenia
Po wyjęciu komputerów sprawdziłem izolację między pinami w złączu przepływomierzy i okazało się że wszystko jest ok na razie jednak i tak widać że wszystko jest popękane i konieczna będzie naprawa. Zrobiłem też plan połączeń przepływomierz -> złącze sterownika LH
MAF po stronie pasażera jest połączony z niebieską jasną podstawą sterownika LH (slot 8)
1 -> oczka na błotniku obok Sterownika zapłonu EZL po stronie pasażera
2 -> pin 34 podstawy sterownika
3 -> pin 37 podstawy sterownika
4 -> pin 23 podstawy sterownika
5 -> pin 17 podstawy sterownika
MAF po stronie kierowcy jest połączony z zieloną ciemną podstawą sterownika LH (slot 10). Przypisanie pinów jest takie samo jak po stronie pasażera. Kolejny krok to demontaż obudowy komputerów ale to zrobię dopiero jak wiązka silnikowa będzie gotowa
Jest już zdemontowana z samochodu ale żeby było ciekawiej to w bagażniku była jeszcze jedna ta pochodząca z samochodu jest ze stemplem '92, a ta z bagażnika '91. Ciekawa jest jedna mała różnica między nimi. Mianowicie płyta do której wiązki są przypięte ma od spodu taki klips do trzymania plastikowego przewodu wyrównującego podciśnienia prawej i lewej komory kolektora dolotowego. W 92 klips jest osłonięty dodatkowo takimi plastikowymi ściankami, a 91 tego nie ma. To pewnie takie ulepszenie wprowadzone z powodu łamiących się klipsów
Jedna z wiązek będzie niedługo naprawiona ale zanim trafi na samochód czeka mnie inna praca do której już się trochę przygotowałem. Mianowicie wymiana okablowania przepływomierzy. Na początek wyjąłem wszystkie komputery ze skrzynki komputerów, opisując je wcześniej. Oczywiście komputery są kodowane kolorami razem z gniazdami do których mają trafić jednak zrobiłem małe plakietki z numerkami żeby było wszystko przejrzyście. W wisie natknąłem się kiedyś na informację że nie należy zamieniać miejscami sterowników LH ponieważ są w nich zapisane współczynniki korekcyjne/adaptacji dla konkretnej strony silnika. Oczywiście na ostatni komputer zabrakło mi już taśmy i został bez oznaczenia
Po wyjęciu komputerów sprawdziłem izolację między pinami w złączu przepływomierzy i okazało się że wszystko jest ok na razie jednak i tak widać że wszystko jest popękane i konieczna będzie naprawa. Zrobiłem też plan połączeń przepływomierz -> złącze sterownika LH
MAF po stronie pasażera jest połączony z niebieską jasną podstawą sterownika LH (slot 8)
1 -> oczka na błotniku obok Sterownika zapłonu EZL po stronie pasażera
2 -> pin 34 podstawy sterownika
3 -> pin 37 podstawy sterownika
4 -> pin 23 podstawy sterownika
5 -> pin 17 podstawy sterownika
MAF po stronie kierowcy jest połączony z zieloną ciemną podstawą sterownika LH (slot 10). Przypisanie pinów jest takie samo jak po stronie pasażera. Kolejny krok to demontaż obudowy komputerów ale to zrobię dopiero jak wiązka silnikowa będzie gotowa
Edited by Kubasz, 23 December 2015 - 15:13.
#3
Posted 23 December 2015 - 16:03
Szykuje się konkretny temacik "do poduszki"
Kibicuję
Kibicuję
#4
Posted 23 December 2015 - 21:07
Również kibicuję.
Czemu silnik nie żyje ? Rozsypana wiązka, czy stawiasz na coś grubszego ?
Czemu silnik nie żyje ? Rozsypana wiązka, czy stawiasz na coś grubszego ?
#5
Posted 23 December 2015 - 22:06
Wesołych Świąt! Pytanko mam do Kolegi Kubasz'a widzę telewizorek masz jakieś dane techniczne jego? Ile Twoja locha ma akumulatorów? Lodówkę posiadasz? Jakieś inne bajery które działają po wyłączeniu silnika?
#6
Posted 23 December 2015 - 22:12
Po przemierzeniu wiązki przepływomierzy nie stwierdziłem ani jednego zwarcia. Wiązka silnikowa też raczej była dobra pomimo popękanej izolacji. Jednak nie stwierdziłem tego na 100% ponieważ żeby ją wyjąć musiałem jedną gałąź przeciąć. Była poprzeplatana z innymi przewodami elektrycznymi i podciśnieniowymi. Zrobię okablowanie i będę sprawdzał wtedy jakie są objawy po przekręceniu kluczyka ale z relacji właściciela wynika że działa tylko 6 cylindrów. Stało się to po wizycie na myjni. Podejrzane według niego są kopułki, które zalecił żeby wymienić mimo wszystko. Mam nadzieję że to nic grubego tzn mechanicznego. Sprawdzę dla pewności jeszcze gładzie cylindrów endoskopem zanim zakręcę silnikiem.
Goly_Oi to nie jest mój samochód nie wiem dokładnie co to za telewizorek ale jest to sprzęt Panasonic + odtwarzacz kaset VHS + dwie anteny na tylnej szybie. Jeszcze go nie włączałem i nie wiem czy działa i właściciel tego samochodu też tego nie wie. Akumulator jest jeden, lodówki nie ma ale ma zmieniarkę silverstone 10CD, bose sound sytem i radio becker z pilotem do obsługi z tylnej kanapy. Ale największe wrażenie robi na mnie ta granatowa tapicerka i granatowa podsufitka. Bardzo przytulnie jest w kabinie dzięki temu.
Wesołych Świąt
Goly_Oi to nie jest mój samochód nie wiem dokładnie co to za telewizorek ale jest to sprzęt Panasonic + odtwarzacz kaset VHS + dwie anteny na tylnej szybie. Jeszcze go nie włączałem i nie wiem czy działa i właściciel tego samochodu też tego nie wie. Akumulator jest jeden, lodówki nie ma ale ma zmieniarkę silverstone 10CD, bose sound sytem i radio becker z pilotem do obsługi z tylnej kanapy. Ale największe wrażenie robi na mnie ta granatowa tapicerka i granatowa podsufitka. Bardzo przytulnie jest w kabinie dzięki temu.
Wesołych Świąt
Edited by Kubasz, 23 December 2015 - 22:20.
#7
Posted 24 December 2015 - 11:19
Ciekawy temat, rowniez bede sledzic postepy
#8
Posted 24 December 2015 - 12:38
Tu jeszcze link do filmów na których widać jak działa dociąganie klapy.
https://youtu.be/Sr2IeUya6Ow
https://youtu.be/D52afSO4-K0
Dzięki za zainteresowanie
https://youtu.be/Sr2IeUya6Ow
https://youtu.be/D52afSO4-K0
Dzięki za zainteresowanie
#10
Posted 27 December 2015 - 18:03
Widzę, że po domknięciu klapy bagażnika na sam koniec klapa trochę odpuszcza. U mnie było to samo i niewiele ale odstawała i strasznie mnie to irytowało. Myślałem, że u mnie jest coś nie tak, ale widzę, że tu jest to samo. Każdy tak ma? Chyba wynika to z budowy mechanizmu zamka? U mnie było jakieś dodatkowe zamknięcie bagażnika i pamiętam, że jest też jakaś regulacja w samej pompie, którą się używa przy niewielkich nieszczelnościach.
Podobne tematy
Topic | Forum | Started By | Stats | Last Post Info | |
---|---|---|---|---|---|
[W140] Impex 600SEL 1992 |
Prezentacje - Galeria Mercedesów użytkowników forum | impex |
|
||
[W140] Kubasz 600SEL '93 |
Prezentacje - Galeria Mercedesów użytkowników forum | Kubasz |
|
||
[W124] - ile wytrzymuje wspornik drążka na Polskich drogach |
Mechanika, Technika, Elektryka, Serwis i Diagnostyka... | PiotrGo |
|
||
OT wydzielone z [W140] Impex 600SEL 1992 |
HydePark | majsterus |
|
||
600SEL kilka pytań |
Mercedes S, CL i SEC | impex |
|