Skocz do zawartości




- - - - -

[S124] ELR



12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   willy77


  • Postów: 87
  • Na forum od: 29 kwi 2012
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 03 czerwca 2013 - 16:12

Witam!
Jestem posiadaczem s124 300 TD TURBO 1993, od dłuższego czasu mam za niskie obroty biegu jałowego a co się z tym wiąże trzęsie lekką budą.Dzisiaj chciałem dobrać się do sterownika a tam zonk. Wszystko byłoby ok gdyby nie to że w ogóle nie ma miejsca na takowy sterownik (nie ma gniazda do wpięcia). Jest tylko sterownik klimy i kick down.W ruskim EPC niby jest na rysunku sterownik ELR ale jest oznaczony cyfrą 110 która się tyczy także sterownika klimy i kick down. Co teraz robić? Wywalić sterownik klimy i w jego miejsce wpiąć ELR czy się pogodzić z wolnymi obrotami może szukać go w innym miejscu? Czy jak zastapię sterownik klimy ELR-em to nie będę miał klimy i kick down czy może sterownik ELR steruje wszystkim? Srebrny przekaźnik jest sprawny(nowy z ASO) jak i bezpieczniki. Pozdrawiam!



#2 Offline   XM


  • Postów: 2 650
  • Na forum od: 24 lis 2009
  • Miejscowość: Puławy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 03 czerwca 2013 - 17:22

A w tych nowszych silnikach, to nie było przypadkiem sterownika EDS (wielkość jak sterownik od ABSu), który ma w środku ELR, EGR i możliwość diagnostyki? Tylko pytam, bo nie jestem pewien czy w OM603 było coś takiego, choć niby to już E-klasa... Jeśli masz jakieś duże sterowniki, to wpisz numer w gugla, może to EDS.

A w ogóle, to sprawdzałeś czy nastawnik-siłownik od ELR chodzi? Czy jest jakaś reakcja (na zimnym) jak ściągniesz wtyczkę? A czy próbowałeś podać napięcie bezpośrednio na styki nastawnika? Może to nie wina sterowania. Od razu mała uwaga: książki podają aby nie przekraczać maksymalnie 3 sekund podawania na krótko prądu na siłownik. Dasz dłużej i się spali.

Użytkownik XM edytował ten post 03 czerwca 2013 - 17:23


#3 Offline   willy77


  • Postów: 87
  • Na forum od: 29 kwi 2012
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 03 czerwca 2013 - 18:37

Wyświetl postUżytkownik XM dnia 03 czerwca 2013 - 17:22 napisał

A w tych nowszych silnikach, to nie było przypadkiem sterownika EDS (wielkość jak sterownik od ABSu), który ma w środku ELR, EGR i możliwość diagnostyki? Tylko pytam, bo nie jestem pewien czy w OM603 było coś takiego, choć niby to już E-klasa... Jeśli masz jakieś duże sterowniki, to wpisz numer w gugla, może to EDS.

A w ogóle, to sprawdzałeś czy nastawnik-siłownik od ELR chodzi? Czy jest jakaś reakcja (na zimnym) jak ściągniesz wtyczkę? A czy próbowałeś podać napięcie bezpośrednio na styki nastawnika? Może to nie wina sterowania. Od razu mała uwaga: książki podają aby nie przekraczać maksymalnie 3 sekund podawania na krótko prądu na siłownik. Dasz dłużej i się spali.
rzeczywiście jest sterownik wielkości ABS o nr 0281001138 tylko problem w tym jak go diagnozować?

#4 Offline   XM


  • Postów: 2 650
  • Na forum od: 24 lis 2009
  • Miejscowość: Puławy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 03 czerwca 2013 - 19:34

Podałeś numer BOSCH-a. Podawaj Mercedesa - łatwiej szukać w różnych źródłach. Bosch 0 281001138 = Mercedes 012 545 45 32 (0125454532). Wychodzi na to, że faktycznie EDS.

Taki ogólny schemat masz tutaj: http://www.autolib.d...AGRAMS/4455.pdf . Ale trzeba uważać, bo w jednym miejscu pisze "300D", a wcześniej "2,5L Turbo Diesel", także może być więcej przekłamań.

Co do diagnozy, to nie pomogę. Musisz liczyć na kolegów Gerri albo m104user. Pewnie jakieś kody błyskowe w złączu diagnostycznym. Na schemacie są nawet numery styków tego gniazda.

Jednak najpierw sprawdź sam nastawnik. Jak się boisz dawać prąd prosto na niego, to puść np. przez żarówkę o niskiej mocy (może być np. 1,2W jak z kontrolek zegarów) - przepływający prąd powinien być wystarczający (chyba) by poruszyć nastawnik, a jednocześnie moc odłoży się na żarówce i nie powinno nastawnika usmażyć (chyba, żeby naprawdę przeginać z czasem testu).
Sprawdź też srebrny przekaźnik. Wychodzi na to, że możesz mieć wersję z dwoma bezpiecznikami. Tutaj też nie mam pojęcia jak to może być powiązane z działaniem ssania lub innych układów, w moim grzechocie wszystko jest prostsze :) . A może coś więcej nie działa w samochodzie? Klima, ABS/ASD, obrotomierz?

#5 Gość_senior 50_


  • Na forum od: --

Napisano 03 czerwca 2013 - 22:38

willy 77 nie rozumiem co u Ciebie znaczy "za niskie obroty" Czy obrotomierz pokazuje 500 , 800 , 1000, czy 400 ,i mniej.Mam ten sam silnik i po zapaleniu na obrotomierzu mam 500 obr. po kilku min. obroty wzrastają na ok.600 i jest ok. Również sądziłem że po odpaleniu obroty silnika powinny wzrosnąć conajmniej na 800 set. i po nagrzaniu spaść do ok. 550 obr.Tak jednak nie jest ale motor po odpaleniu pracuje i nie gaśnie nawet w zimie.W tym silniku jest automatyczne ssanie i jeśli nie dzala to silnik po odpaleniu powinien po krótkiej nierównej pracy zgasnąć.Takie jest moje doświadczenie ,być może się mylę.

#6 Offline   willy77


  • Postów: 87
  • Na forum od: 29 kwi 2012
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:1994
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:automatyczna
  • Opcja:E-Klasse
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 czerwca 2013 - 07:51

Na obrotomierzu po zapaleniu wskazówka obrotomierza stoi na 500 lub ledwo troszkę ponad 500. Niby wszystko gra ale na jałowym jest drżenie budy co chyba nie jest ok.Podkręciłem go na lince jest lepiej ale to nie linka powinna za to odpowiadać ale moduł sterujący.Ogólnie fajny samochód ale strasznie dużo grymasi :(

#7 Offline   piotrek.m5


  • Postów: 5 595
  • Na forum od: 27 paź 2008
  • Mercedes:W124 3.0D turbo - OM603
  • Rocznik:brak
  • Nadwozie:kombi
  • Skrzynia biegów:brak
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 04 czerwca 2013 - 07:55

po odpaleniu powinno byc około 800obr/min, w pierwszych sekundach nawet odrobine więcej. Później powinny płynnie spadac do tych 650-680

#8 Offline   XM


  • Postów: 2 650
  • Na forum od: 24 lis 2009
  • Miejscowość: Puławy
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 05 czerwca 2013 - 15:04

A jednak coś jeszcze znalazłem:
http://www.w124-zone...92w124intro.pdf
Od 19. strony pliku (czyli od 16 strony, patrząc na tekst) są informacje o EDS wraz z diagnostyką. Diagnostyka jest zwykła - błyskami. Tam jest jakiś super sprzęt do tego, ale tak naprawdę to jest banalny licznik impulsów. W tym przypadku, licznikiem będą Twoje oczy :) . Jest też drugie urządzenie, ale to chyba jakiś przybyczony multimetr, który da się zastąpić zwykłym za 15 zł aby pomierzyć wartości elementów itp.
Weź tylko małą poprawkę na to, że plik jest dla wersji USA, a tam może być trochę inaczej np. ze względu na ekologię itp. No i tam jest o innym silniku (602 + turbo), więc niektóre parametry mogą być inne. Jednak zasada działania i kody pewnie są identyczne. Widać, że ELR wbudowane w EDS używa dwóch informacji: temperatura płynu i prędkość z czujnika na kole zamachowym i te dwie rzeczy mają swoje kody błędów. Jest jeszcze błąd nastawnika (ale pojawia się tylko przy zwarciu! gdy jest przepalony, może nic nie pokazać!), oraz błąd samego modułu. No i błąd zasilania. Któryś z tych pięciu masz.

Do błysków wystarczy wyposażyć się w sprzęt za maks. 5zł: metr cienkiego kabla, dioda LED, rezystor 1kOhm, trzy wtyki bananowe i włącznik impulsowy. Nie wiem jakie masz tam złącze - ilu stykowe, więc nie wiem czy masz w nim również stałe +12V - jeśli nie ma, to zamiast jednego banana, trzeba krokodylek albo końcówkę z oczkiem żeby złapać się +12V prosto z klemy akumulatora. Część z tych elementów można by nawet pominąć.

Co do samej sztuki wybłyskiwania, to nie chcę wprowadzić w błąd, bo sam nie miałem co diagnozować. Jest to trochę opisane w tematach o diagnozowaniu ASD (tyle że tam miga lampka na liczniku, a tutaj trzeba mieć swoją) albo wtrysku benzyny. Zobacz sobie:
http://mb201-124.eu/...szkodzenia-asd/
http://mb201-124.eu/...post__p__128196
http://mb201-124.eu/...post__p__172826
powodzenia



Jeszcze jeden pliczek - trochę inaczej i z podziałem na roczniki i silniki.:
http://w124-zone.com...3/07.1-1120.pdf
Oraz o siłowniczku-nastawniku ELR (jeśli z tyłu pompy masz dwa, to ELR jest tym wyżej):
http://w124-zone.com...3/07.1-1855.pdf

Użytkownik XM edytował ten post 05 czerwca 2013 - 15:34


#9 Offline   kobuszeski


  • Postów: 10
  • Na forum od: 22 lip 2009
  • Miejscowość: Wrocław

Napisano 22 stycznia 2014 - 20:47

Witam serdecznie ,potrzebuję informacji jaki powinien być nr przekaźnika (modułu ELR) odpowiedzialnego za utrzymanie stabilnych obrotów na biegu jałowym,szczególnie po odpaleniu zimnego silnika.Mój samochód to MB 124 300D 24v 136PS. Może któryś z forumowiczów dysponuje schematem.
Pozdrawiam i dziękuję.

#10 Offline   pki


  • Postów: 106
  • Na forum od: 20 cze 2013
  • Miejscowość: kaszuby
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1989
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Inne auto:HDJ80

Napisano 27 lutego 2016 - 13:03

Witajcie.

OM603, przeszczepiony w obce nadwozie. Instalacja elektryczna zgodnie ze schematem, ELR i świece. Nic mniej, nic więcej.

Na wolnych obrotach z załączonym ELR silnik poszarpuje. Po odpięciu ELR pracuje równo ale obroty są bardzo niskie.

Prześwietliłem wszystkie przewody, połączenia itp, bez zastrzeżeń. Macie jakieś pomysły czym się zainteresować? Nie demontowałem jeszcze czujnika, czyścić go czy coś?


Drugie pytanie, jak wygląda sygnał prędkości obrotowej, wychodzi z przekaźnika ELR, nie mam fabrycznego obrotomierza a podłączenie aftermarket (generalnie do benzyny) skutkuje wskazaniem do końca skali.

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Temat http://mb201-124.eu/...dodawaniu-gazu/ nijak ma się do mojego problemy gdyż dotyczy samochodu z układem ARA, mój jest bez układu ARA. Celowo wcześniej też nie podałem modelu samochodu gdyż jak napisałem silnik jest wszczepiony w innym samochodzie, jeśli to jakiś problem to proszę temat usunąć.


Proszę też o informację jak wygląda sygnał prędkości obrotowej, ile impulsów na obrót czy coś?








Podobne tematy Zwiń