Skocz do zawartości

Forum Mercedes 201-124 Lepsze niż klub!!! używa plików cookies. Przeczytaj Politykę Prywatności aby uzyskać więcej informacji. Aby wiadomość ta więcej się nie wyświetlała proszę klikąć przycisk:    Wyłącz

- - - - -

[W123] 300D sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe)


3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Offline   SQ5NAZ


  • Postów: 81
  • Na forum od: 06 lut 2019
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 11 lutego 2022 - 00:14

Witajcie!

Mój 300D wyposażony jest w wentylator chłodnicy napędzany przez sprzęgło wiskotyczne.

Stan obecny:
Po uruchomieniu na zimno wentylator kręci się z prędkością proporcjonalną do prędkości obrotowej silnika. Nie da się go niczym zatrzymać.
Przed uruchomieniem nie da się nim swobodnie zakręcić. Można obrócić go palcem, ale nie zrobi kilku obrotów jak wiatrak na sprzęgle elektromagnetycznym w W201. Po przyłożeniu ręki z przodu chłodnicy, czuć jakby za nią stał odkurzacz. Na wolnych obrotach nie jestem w stanie nagrzać tak, by całą chłodnica była równomiernie ciepła.

Po zdemontowaniu stwierdziłem, że kręcąc sprzęgłem rękoma lewo - prawo, wyczuwam coraz mniejszy opór. Jakby było sprzęgło sklejone, a po pokręceniu zaczyna puszczać.
Bez wiatraka chłodnica robi się równo i mocno ciepła. Gorący wąż doprowadzający, powrotny też ciepły, ale mniej. Temperatura osiąga na wskaźniku około 95 stopni.

Czy tak ma być? Jak to wygląda u Was? Czy moje sprzęgło wiskotyczne powinno tak działać?
Zdaję sobie sprawę, że to nie elektromagnes i nie działa na zasadzie 0 - 1.

Użytkownik SQ5NAZ edytował ten post 11 lutego 2022 - 00:15


#2 Offline   andrzejrz


  • Postów: 390
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 11 lutego 2022 - 06:38

Powinno swobodnie się kręcić,a przy uruchomionym silniku obroty powinny być dużo niższe od silnika.Wisko załącza się ok 98st temperatury silnika

#3 Offline   SQ5NAZ


  • Postów: 81
  • Na forum od: 06 lut 2019
  • Miejscowość: Warszawa
  • Mercedes:W201 2.0D - OM601
  • Rocznik:1991
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak

Napisano 11 lutego 2022 - 11:25

Dziękuję za odpowiedź!
Czyli moje wrażenie, że jest sklejone od początku, nie jest mylne.
Sprzęgło jest oryginalne, nigdy nie wymieniane. Może olej wysechł.

I jeszcze jedno pytanie. Czy załączenie wiatraka da się usłyszeć z kabiny?

Użytkownik SQ5NAZ edytował ten post 11 lutego 2022 - 11:26


#4 Offline   andrzejrz


  • Postów: 390
  • Na forum od: 30 gru 2017
  • Miejscowość: Rzewnie
  • Mercedes:W124 2.5D <93r. - OM602
  • Rocznik:1993
  • Nadwozie:sedan
  • Skrzynia biegów:manualna 5
  • Opcja:brak
  • Alternatywne paliwo:brak
  • Drugi Mercedes:208D kaczka
  • Trzeci Mercedes:W124 2,5d 1986 rok
  • Inne auto:Mercedes 123 2szt i Garbus

Napisano 11 lutego 2022 - 12:35

Tak,da się usłyszeć